آشنایی با کمپین دیجیتال مارکتینگ و انواع آن


تمام اطلاعات مهم و ضروری در مورد کمپین دیجیتال مارکتینگ

احتمالاً نام کمپین دیجیتال مارکتینگ را زیاد شنیده اید، اما آیا می دانید کمپین بازاریابی دیجیتال چیست؟ به طور خلاصه می توان گفت که به فعالیت های تبلیغاتی برندها و شرکت های مختلف در بستر آنلاین، بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ گفته می شود. طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ مهارتی است که هر فردی که در بازاریابی دیجیتال کار می کند باید بداند. در زیر نگاه دقیق تری به این مفهوم خواهیم داشت و مراحل مهم طراحی کمپین های بازاریابی را بررسی می کنیم.

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

کمپین بازاریابی دیجیتال یک استراتژی بازاریابی است که محصولات یا خدمات یک شرکت را از طریق پلتفرم های آنلاین و کانال های دیجیتال تبلیغ می کند. شرکت ها از کمپین های بازاریابی دیجیتال برای اهداف مختلفی مانند افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک وب سایت یا تعامل با مشتریان و به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد یک محصول جدید استفاده می کنند. یک کمپین تبلیغاتی موثر همچنین می تواند چهره برند را تغییر دهد و آمار فروش طیفی از محصولات و خدمات را افزایش دهد. برای آشنایی بیشتر با بازاریابی آنلاین، مقاله بازاریابی دیجیتال را مطالعه کنید.

در واقع کمپین دیجیتال مارکتینگ یک برنامه تبلیغاتی گسترده است که در طی آن ابتدا تمامی نقاط تماس برند (شبکه های اجتماعی، وب سایت، فروشگاه ها و …) شناسایی شده و برای هر یک از نقاط تماس یک برنامه یکپارچه کامل طراحی می شود. در یک مکان اجرا شود

مزیت کمپین دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با تبلیغات سنتی چیست؟

با گسترش اینترنت و گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی، شکل تبلیغات در سراسر جهان از سنتی به آنلاین تغییر کرده است. تغییر جهت به تبلیغات در دنیای 0 و 1 مزایای زیادی دارد که در زیر به 3 مورد از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

دسترسی

اگر تبلیغات بیلبورد را نماینده همه تبلیغات سنتی بدانیم، مشتری نمی تواند با دیدن یک بیلبورد مستقیماً با ارائه دهنده خدمات ارتباط برقرار کند. در حالی که اگر تبلیغ در وب یا شبکه های اجتماعی (کمپین بازاریابی دیجیتال) انجام شود، تنها با یک کلیک به صفحه شرکت مربوطه هدایت شده و با آن ارتباط برقرار می کند.

اقتصادی بودن

در مقایسه با کمپین های سنتی، کمپین های بازاریابی دیجیتال اغلب ارزان تر هستند. در حالی که یک کمپین دیجیتال به شما این امکان را می دهد که در پلتفرم های دیجیتالی رایگان یا کم هزینه با مشتریان ارتباط برقرار کنید. یک کمپین سنتی معمولاً هزینه بیشتری دارد زیرا شما معمولاً برای پلتفرم چاپی که استفاده می کنید هزینه می پردازید.

زمان گرا بودن

یک کمپین دیجیتال مارکتینگ به شرکت ها اجازه می دهد تا در زمان واقعی با مشتریان خود تعامل داشته باشند. به همین دلیل، در مقایسه با کمپین های بازاریابی سنتی، می توانند به موقع به مشتریان دسترسی پیدا کنند، به آنها پاسخ دهند و سرنخ های بیشتری تولید کنند.

انواع کمپین های دیجیتال مارکتینگ

کمپین های دیجیتال مارکتینگ با اهداف مختلفی طراحی و اجرا می شوند. در زیر 3 نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ را معرفی می کنیم:

کمپین جذب مشتری

این کمپین به عنوان کمپین بازاریابی دیجیتال برای جذب مشتری نیز شناخته می شود. این کمپین ها برای شرکت هایی مناسب است که سعی در گسترش و رشد در صنعت خود دارند. کمپین جذب مشتری به مجموعه ها اجازه می دهد تا مشتریان را به خدمات خود علاقه مند کنند.

کمپین تبدیل (تبدیل سرنخ ها به فروش)

این کمپین ها به عنوان Conversional نیز شناخته می شوند و هدف آنها تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی است. برای مثال بسیاری از این کمپین ها با پرکردن فرم، درخواست خبرنامه و … اجرا می شوند.

کمپین های حفظ مشتری

این کمپین دیجیتال مارکتینگ که به عنوان Retentional نیز شناخته می‌شود، به مجموعه‌ها کمک می‌کند تا اعتماد مشتریان را بازگردانند. در اجرای این کمپین ها، هدف برانگیختن احساسات مشتریان به منظور جلب اعتماد آنها و تقویت وفاداری آنها به مجموعه ای معین است.

کمپین دیجیتال مارکتینگ با شناخت مخاطب و تعیین هدف شروع می شود و با برنامه ریزی و اجرای استراتژی های بازاریابی در نقاط تماس برند به پایان می رسد.

طراحی کمپین تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ در گروه فروش و بازاریابی شرکت ها انجام می شود. طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ، برنامه ریزی و ترویج آن بر عهده مدیر بازاریابی است و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ او را در این امر یاری می کنند. با مطالعه مقاله فرصت های شغلی دیجیتال مارکتینگ می توانید با این موقعیت های شغلی بیشتر آشنا شوید.

طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ در 5 مرحله

مهم نیست که هدف از اجرای کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست، مهم مراحلی است که برای برنامه ریزی و اجرای آن باید طی شود. در زیر به نحوه طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ در 5 مرحله خواهیم پرداخت:

مخاطب هدف را تعریف کنید

اولین قدم برای طراحی یک کمپین دیجیتال مارکتینگ، شناسایی مخاطبان هدف است. هیچ شرکتی نمی تواند با کمپین خود همه افراد یک جامعه را جذب کند زیرا مطمئناً شکست خواهد خورد. در مرحله اول اجرای کمپین دیجیتال مارکتینگ، مخاطبان یک مجموعه باید با تحقیقات دقیق از نظر سن، جنسیت، تحصیلات، توانایی پرداخت یا طبقه اقتصادی، انتظارات و الزامات شناخته شوند تا تمامی جزئیات کمپین را می توان با توجه به خواسته های او طراحی و تدوین کرد. مجموعه ای از عواملی که برای تحقیق مخاطب هدف بررسی می شوند عبارتند از:

  • محل
  • سن
  • درآمدها
  • موقعیت
  • سرگرمی
  • اولویت ها و نیازها

شناسایی نیازهای اساسی مشتریان

یادگیری در مورد رفتار مشتریان گذشته می تواند به تیم بازاریابی کمک کند تا اقدامات بعدی خود را پیش بینی کند. دانستن اینکه چه کاری می توانند در مرحله بعدی انجام دهند می تواند به بازاریابان دیجیتال کمک کند تا تلاش های بازاریابی دیجیتال خود را برای فروش بیشتر تنظیم کنند. همچنین می توان از نیازهای اساسی مشتری برای تعریف کمپین های آینده استفاده کرد.

به عنوان مثال، بر اساس اقدامات قبلی مشتری، ممکن است تصمیم گرفته شود که یک کد تخفیف در حساب رسانه های اجتماعی یا از طریق یک پیشنهاد ایمیل به مشتریان ارائه شود. به طور کلی، پیش‌بینی حرکت بعدی مشتریان می‌تواند به تیم بازاریابی کمک کند تا کمپین بازاریابی دیجیتال قوی‌تر و موفق‌تری ایجاد کند.

تعریف هدف کمپین دیجیتال مارکتینگ

مطمئن شوید که اهداف بازاریابی شما منعکس کننده اهداف کلی شرکت شما است. همچنین، اطمینان حاصل کنید که می توانید موفقیت اهداف خود را با استفاده از ابزارهای مختلف در حین کار برای رسیدن به آنها اندازه گیری کنید. این می تواند به شما کمک کند تا برای هر مشکلی که پیش می آید راه حل هایی پیدا کنید تا اطمینان حاصل کنید که هدفتان برآورده شده است.

تعریف کانال برای تبلیغات آنلاین

پس از تعیین هدف، انتخاب کانال های تبلیغاتی است. برای اجرای کمپین های برندسازی دیجیتال می توان از طیف وسیعی از امکانات استفاده کرد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

کانال های تبلیغاتی پولی: مانند یوتیوب، اینفلوئنسر مارکتینگ، خرید ارجاع، گزارش های تبلیغاتی، تبلیغات گوگل و غیره.

کانال های تبلیغات اجتماعی: تلگرام، اینستاگرام، توییتر

سایت اینترنتی

برنامه ریزی یک کمپین دیجیتال مارکتینگ

هنگامی که کانال های دیجیتال و نحوه استفاده از آنها تعریف شد، نوبت به برنامه ریزی کمپین می رسد. به عنوان مثال، می توانید با بررسی و برنامه ریزی کمپین های رسانه ای شروع کنید. به طور معمول، این شامل محتوایی مانند پست وبلاگ، پادکست یا اینفوگرافیک است. تولید محتوا می تواند بازدیدکنندگان وب سایت مجموعه را به مشتری تبدیل کند و ترافیک وب سایت را بهبود بخشد. همراه با تولید محتوا، محتوایی که قبلاً در شبکه های اجتماعی شرکت ایجاد شده است را می توان برای مطابقت با اهداف کمپین فعلی دوباره کار کرد.

نتیجه

با توجه به این نکته، ابتدا پاسخ به “کمپین بازاریابی دیجیتال چیست؟” داده ایم و گفته ایم که فعالیت یکپارچه یک شرکت در بستر آنلاین به منظور تبلیغ موثر کالاها و خدمات خود منجر به طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ می شود. یک کمپین برندسازی دیجیتال مزایای زیادی نسبت به شکل سنتی تبلیغات دارد که یکی از آنها مقرون به صرفه بودن است. شرکت ها برای اجرای کمپین تبلیغاتی باید 5 مرحله را طی کنند که با شناخت مخاطب هدف و نیازهای آن شروع می شود و با تعیین کانال های تبلیغاتی و اجرای استراتژی های بازاریابی در آنها خاتمه می یابد.

آشنایی با کمپین دیجیتال مارکتینگ و انواع آن اولین بار در بلاگ ایران تلنت پدیدار شد. به نظر می رسد.