آموزش ITIL با 4 درس رایگان + اصطلاحات، معایب و ویژگی ها


ITIL مخفف Information Technology Infrastructure Library و مخفف Information Technology Infrastructure Library است و در واقع چارچوبی از بهترین شیوه ها برای ارائه و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است. ITIL نه تنها روشی مناسب برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است، بلکه می‌تواند به صاحبان کسب‌وکار در مدیریت ریسک، تقویت روابط با مشتری، اجرای روش‌های مقرون‌به‌صرفه و ایجاد یک محیط فناوری اطلاعات پایدار که از رشد، مقیاس و ارزش پشتیبانی می‌کند کمک کند.

کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIL) برای استانداردسازی فرآیند انتخاب، برنامه ریزی، ارائه و استانداردسازی پشتیبانی از خدمات فناوری اطلاعات در یک کسب و کار استفاده می شود. هدف ITIL افزایش بهره وری و دستیابی به سطوح خدمات قابل پیش بینی است.

عملی: آموزش نرم افزار Help Desk و مشاوره عملی

شرایط اولیه ITIL

برخی از اصطلاحات کلیدی ITIL عبارتند از:

  • سرویس: خدمات در ITIL به معنای ارائه ارزش برای مشتریان بدون نیاز به تحمل هزینه ها و خطرات خاص مربوط به آن خدمات است.
  • مدیریت خدمات: قابلیت های تخصصی برای ارائه ارزش به مشتریان در قالب خدمات.
  • دارایی خدمات: “منابع” و “توانایی” که ارائه دهنده خدمات باید برای ارائه خدمات خود اختصاص دهد.
  • ارزش، کاربرد و گارانتی: ارزش خدمات دارای دو مولفه سود و ضمانت است. یک سرویس زمانی ارزشمند است که هم مفید و هم تضمین شده باشد. منفعت یا سودمندی که تناسب برای هدف نیز نامیده می‌شود، به توانایی یک سرویس برای حذف محدودیت‌ها یا بهبود عملکرد مشتری اشاره دارد. گارانتی یا تناسب برای استفاده نیز توانایی سرویس برای عملکرد قابل اعتماد است.
  • ممکن ها: این اصطلاح به مهارت ها یا توانایی های تخصصی اشاره دارد که یک سازمان برای ایجاد ارزش از منابع به کار می گیرد.
  • امکانات: توابع زیرمجموعه های مستقل سازمان هستند که برای انجام وظایف خاص طراحی شده اند. توابع معمولاً گروهی از افراد و ابزارهایی هستند که آن افراد استفاده می کنند.
  • منابع: منابعی مانند پول، تجهیزات، زمان و پرسنل که به ارائه خدمات کمک می کنند.
  • نقش ها: نقش ها مجموعه ای از مسئولیت ها و امتیازات هستند که می توانند به صورت فردی یا گروهی انجام شوند.
  • فرآیندها: فرآیند مجموعه ای ساختار یافته از فعالیت ها است که برای دستیابی به یک هدف خاص طراحی شده اند. این فرآیند دارای 4 ویژگی اصلی است:

1- به طور کلی ورودی ها را به خروجی تبدیل می کند.

2- نتایج را به مشتری یا ذینفع خاصی ارائه می دهد.

3- قابل اندازه گیری است.

4- برانگیخته شدن در اثر حوادث خاص.

دانلود به همراه این مقاله: آموزش کامل دیجیتال مارکتینگ با 20 درس + PDF

ویژگی های ITIL

ویژگی های کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIL) عبارتند از:

  • این یک چارچوب مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است.
  • این تنها راهنمای جامع و در دسترس عموم برای فناوری اطلاعات است.
  • حاوی کدهای عملکرد خدمات فناوری اطلاعات و زیرساخت مدیریت کیفیت است.
  • تعریف خاص خود را از اصطلاحات کلیدی دارد.
  • این در سال 1980 توسط دفتر دولت تجاری (OCG) انگلستان توسعه یافت.
  • ITIL یک ارائه دهنده خدمات در نظر گرفته می شود.
  • کیفیت را بر اساس نیازهای در حال تحول کسب و کار و نیازهای کاربر تعیین می کند.
  • این صنعت مربوط به محصولات، خدمات و سازمان ها است.
  • برای بهبود مدیریت خدمات فناوری اطلاعات طراحی شده است.
  • متخصصان فناوری اطلاعات از سراسر جهان در آن مشارکت و همکاری می کنند.

دانلود همراه با این مقاله: آموزش مهندسی کامپیوتر از ابتدا با 8 درس رایگان

دوره های آموزشی ITIL

دانلود دوره های آموزشی کامل از صفحه فارسی لیندا (کلیک کنید)

همچنین بخوانید: 8 بهترین مدارسی که کلاس های IT و شبکه را برگزار می کنند

مزایای ITIL

کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIL) دارای مزایای متعددی است که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

  • از افراد و سازمان‌های مختلف برای دریافت ارزش بهینه از خدمات فناوری اطلاعات و دیجیتال پشتیبانی می‌کند.
  • بهترین چارچوب و ابزار را برای ارائه ارزش به تیم های فناوری اطلاعات تجاری ارائه می دهد.
  • این استاندارد جهانی بهترین مجموعه تجربیات موفق (بهترین عمل) در زمینه فناوری اطلاعات است و توسط میلیون ها متخصص در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • این یک ابزار بسیار ارزشمند ITSM (مدیریت خدمات فناوری اطلاعات) است که توسط متخصصان فناوری اطلاعات و مدیریت پروژه در سراسر جهان استفاده می شود.
  • چشم انداز وسیعی از دارایی ها و هزینه های فناوری اطلاعات کسب و کار ارائه می دهد.

دانلود در زیر: آموزش نرم افزار crm از صفر تا صد (20 درس + pdf)