استراتژی محتوا چیست و نقش آن در جذب مخاطب و بهبود تجربه کاربری


کریستینا هالورسون (مدرس و مشاور استراتژی محتوا) درباره استراتژی محتوا گفت: «استراتژی محتوا روش استفاده از محتوا برای دستیابی به اهداف تجاری و ارضای نیازهای مشتری است». اما تعریف استراتژی محتوا فقط همین یک جمله نیست. در استراتژی محتوا، با شناخت نیازهای اولیه مخاطب یا ایجاد حس نیاز در آنها، شروع به برنامه ریزی برای تولید محتوای مرتبط با کسب و کار خود می کنیم. ایجاد محتوا بدون برنامه کلی از پیش تعیین شده عملا بی فایده است. محتوای این مقاله به سوال “چگونه استراتژی محتوا بنویسیم” پاسخ می دهد تا بتوانید استراتژی محتوایی مناسب برای کسب و کار خود بنویسید.

استراتژی محتوا؛ برنامه ریزی برای ایجاد محتوای ارزشمند

یک استراتژی محتوا برای تولید محتوای ارزشمند در راستای اهداف تجاری شما برنامه ریزی می کند. یک استراتژی محتوا با در نظر گرفتن نیازهای کسب و کار شما، برنامه ای هدفمند برای تولید و انتشار محتوا تدوین می کند تا کسب و کار شما در مسیر دستیابی به اهداف خود قرار گیرد. بدون برنامه ریزی هدفمند هرگز نمی توان به مسیر موفقیت رسید.

چرا به یک استراتژی محتوا نیاز داریم؟

هدف استراتژی محتوا توسعه و ایجاد محتوای ثابت و ارزشمند برای جذب مشتریان هدف به سازمان است. به طور کلی همه کسب و کارها به دنبال جذب مخاطب و افزایش فروش هستند و استراتژی محتوا برای کسب و کارهای این حوزه بسیار موثر است. در زیر به دو مورد از اهداف استراتژی محتوا پرداخته ایم.

اولین هدف استراتژی محتوا؛ جذب مخاطب

جذب مخاطب و مشتریان هدف برای هر کسب و کاری بسیار مهم است. برای جذب مخاطب هدف از طریق محتوا، ابتدا باید نیازهای مخاطبان خود را بشناسیم تا به آنها پاسخ مناسبی بدهیم. با شناخت نیازهای مخاطبان هدف و مشتریان بالقوه، استراتژی محتوای مناسبی را طراحی می کنیم که هم با نیازهای کسب و کار و هم با نیازهای مخاطبان هماهنگ باشد.

یکی از راهکارهای مهیج برای جذب مخاطب، ارسال لینک محتوا برای مخاطب از طریق سامانه پیامکی است. این روش توجه افراد علاقه مند به کسب و کار شما را به خود جلب می کند و احتمال تبدیل شدن به مشتریان آینده شما را افزایش می دهد.

هدف دوم استراتژی محتوا؛ ارتقا و بهبود تجربه کاربری

هدف دوم استراتژی محتوا بهبود تجربه کاربری است که برای درک بهتر آن را به عنوان مثال ارائه می دهیم. به عنوان مثال، دو سایت را در نظر بگیرید. سایت اول سرعت بارگذاری عکس بالایی دارد و در مطالب خود از جداول و فیلم های آموزشی استفاده می کند. در حالی که در سایت دوم سرعت لود عکس ها و صفحه پایین است و محتوای صفحه فقط شامل متن و عکس است. البته سایت اول تجربه کاربری بهتری نسبت به سایت دوم دارد. در نتیجه، کاربران برای دریافت پاسخ سوالات خود در آینده به محتوای سایت اول مراجعه خواهند کرد.

در استراتژی محتوا، می‌توانیم با در نظر گرفتن ویژگی‌های رفتاری و نیازهای مخاطب، به بهبود تجربه کاربری کمک کنیم. در واقع، تجربه کاربری مشابه نحوه برخورد با مشتری هنگام پاسخگویی به بخش پشتیبانی کسب و کار است. بنابراین، هر چه بهتر و سریعتر به نیازهای کاربر پاسخ دهیم، شانس بیشتری برای تبدیل مخاطبان هدف به مشتری وفادار داریم.

مراحل گام به گام تدوین استراتژی محتوا چیست؟

محتوا کلید جذب مخاطب و رشد کسب و کار شماست. ایجاد محتوا بدون استراتژی محتوا به اهداف سازمان شما نمی رسد. تدوین استراتژی محتوای اصلی دارای 8 مرحله است که عبارتند از: تحقیق در مورد موقعیت سازمان، هدف گذاری، تحقیق کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل رقبا، شناخت شخصیت های مخاطب، نقشه برداری از سفر مشتری، ایجاد تقویم محتوا و در نهایت ارزیابی محتوا. در زیر به طور کامل این مراحل را توضیح داده ایم.

مرحله اول طراحی استراتژی محتوا بررسی وضعیت کسب و کار

اولین قدم در طراحی استراتژی محتوا، تحقیق در مورد موقعیت کسب و کارتان است. قبل از شروع هر کاری، باید به چند سوال پاسخ دهید. کسب و کار شما در کجای بازار است؟ مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ مزیت رقابتی کسب و کار شما چیست؟ داشتن مزیت رقابتی در رشد کسب و کار و فروش بیشتر محصولات یا خدمات شما بسیار مفید است. به عنوان مثال، یک مزیت رقابتی بزرگ برای سرمایه گذاری، خدمات پس از فروش شماست. داشتن خدمات پس از فروش خوب، مشتریان بیشتری را به سمت سازمان شما جذب می کند. همچنین مشتریان شما را به مشتریان وفادار تبدیل می کند.

مرحله دوم تدوین استراتژی محتوا؛ هدف گذاری

پس از بررسی وضعیت کسب و کار، نوبت به تعریف اهداف کسب و کار می رسد. هدف کسب و کار شما از تعیین استراتژی محتوا چیست؟ به دنبال فروش بیشتر هستید؟ آیا برندسازی هدف شماست؟ با پاسخ به این سوالات، هدف طراحی استراتژی محتوا را روشن کنید. در این مرحله معمولاً برنامه کلی استراتژی تعریف می شود و می توان در مورد تبلیغات پیامکی یا سایر روش های تبلیغاتی، سئو و موارد دیگر تصمیم گیری کرد.

مرحله سوم ایجاد طرح محتوا; تحقیق کلمات کلیدی

در این مرحله باید بررسی کنید که کدام کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما هستند. همچنین در مورد کلمات کلیدی محتوایی که می نویسید تحقیق کنید. مخاطبان هدف و مشتریان بالقوه شما باید چه کلمات یا عباراتی را در گوگل جستجو کنند تا به صفحه شما برسند؟ با بررسی و پاسخ به این سوال متوجه خواهید شد که از چه کلماتی در محتوای خود استفاده کنید تا در هنگام جستجوی کاربران در گوگل، محتوای صفحه شما به آنها نشان داده شود.

مرحله چهارم تدوین استراتژی محتوا؛ تحلیل رقبا

یکی از مهم ترین بخش های توسعه استراتژی محتوا، تجزیه و تحلیل رقبا است. در این مرحله، تحقیق کنید که مشاغل مشابه چه محتوایی را در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند. به عنوان مثال، اگر رقبای شما از طریق واتس اپ با کاربران ارتباط برقرار می کنند، می توانید استفاده از نرم افزار ارسال انبوه واتس اپ را نیز در استراتژی محتوای خود برای تعامل با کاربران خود بگنجانید. همچنین در این مرحله باید رتبه رقبای تجاری را در نتایج جستجوی گوگل بررسی کنید و نقاط قوت و ضعف آنها را مطالعه کنید.

مرحله پنجم طراحی برنامه ریزی محتوا; شناخت شخصیت مخاطب

شناخت ویژگی های رفتاری، شخصیت و نیازهای مخاطبان هدف و مشتریان بالقوه، سکوی پرتابی برای رشد سازمان شما است. زیرا با در نظر گرفتن نیازهای مخاطبان هدف و اعمال آنها در استراتژی محتوایی خود، به اهداف سازمان خود نزدیک خواهید شد. یکی از راه‌های شناخت شخصیت مخاطب، بررسی آنهاست. با پنل پیامک، یک نظرسنجی انبوه ارسال کنید تا با دریافت پاسخ، نیازهای مخاطبان خود را بهتر درک کنید. پنل اس ام اس انواع و قیمت های مختلفی دارد که می توانید با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

مرحله ششم تهیه استراتژی محتوا؛ نقشه سفر مشتری را تعریف کنید

مسیری که مخاطبان شما از لحظه ای که درباره سازمان شما می آموزند تا زمانی که محصول شما را خریداری می کنند یا از خدمات شما استفاده می کنند طی می کنند، نقشه سفر مشتری نامیده می شود. شما باید تمام مراحل سفر مخاطبان هدف خود را از ابتدا تا انتها برنامه ریزی کنید تا آنها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید. یک راه حل برای همراهی مشتری در نقشه سفر، استفاده از نرم افزار ارسال انبوه است. به عنوان مثال، با استفاده از نرم افزار ارسال انبوه واتس اپ، از مخاطبان نظرسنجی کنید تا نیازهای آنها را بهتر درک کنید و آن را در کسب و کار خود پیاده سازی کنید. در نتیجه آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید.

مرحله هفتم ایجاد استراتژی محتوا. یک تقویم محتوا ایجاد کنید

تقویم محتوا شامل مواردی مانند موضوع محتوا، تاریخ انتشار، نوع محتوا (متن، ویدئو، تصویر، عکس)، کانال توزیع محتوا (وب‌سایت، اینستاگرام، فیس‌بوک، لینکدین) است. با قرار دادن یک تقویم محتوای اصلی، می توانید فرآیند تولید محتوای خود را با برنامه ریزی منظم ساده کنید.

مرحله نهایی استراتژی محتوا؛ ارزیابی

کار ما به نوشتن استراتژی و ایجاد یک تقویم محتوا ختم نمی شود! بلکه پس از تکمیل استراتژی محتوا، آن را ارزیابی می کنیم. وقتی ارزیابی می کنیم، باید بررسی کنیم که استراتژی ما با اهداف سازمان و نیازهای مخاطبان همسو باشد.

همچنین یکی از راه‌های ارزیابی محتوای نوشته شده دریافت بازخورد از مخاطبان است که معمولاً پس از اجرای یک استراتژی دریافت می‌کنید. دریافت بازخورد از مشتری نیز می تواند از طریق تماس تلفنی باشد. بنابراین با خرید خط تلفن مجازی می توانید به راحتی با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و تماس های ورودی و خروجی را همزمان برقرار کنید.

اجرای استراتژی محتوا؛ حمایت از رشد و توسعه کسب و کار

با طراحی استراتژی محتوا، راه موفقیت در سازمان خود را هموار کنید. جذب مخاطبان و مشتریان و بهبود تجربه کاربری دو مورد از مهمترین پیامدهای تدوین استراتژی محتوایی متناسب با سازمان شما است. با توسعه و اجرای استراتژی محتوایی که برای کسب و کار شما مناسب است، به فروش بیشتر محصولات یا خدمات خود کمک کنید. اگر تجربه ای در توسعه استراتژی محتوا دارید، آن را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

مقاله استراتژی محتوا چیست و نقش آن در جذب مخاطب و بهبود تجربه کاربری اولین بار در پنل پیامک – سامانه پیامک – پنل پیامک پدیدار شد.