اصول طراحی محصول برای کودکان


طراحی محصول برای کودکان این موضوعی است که به ندرت در مورد آن صحبت می شود. طبق آمار اکثر کودکان در ایالات متحده به طور فعال از دستگاه های دیجیتال استفاده می کنند و بسیاری از آنها تلفن هوشمند یا تبلت شخصی دارند. تعداد کاربران جوان با گذشت زمان در حال افزایش است. و طراحی برای این مخاطب کوچک و جذاب تا حدودی یک چالش و مسئولیت بزرگ است.

محصولات دیجیتالی که به طور اختصاصی برای کودکان طراحی شده اند قطعا با سایر محصولات دیجیتالی که برای افراد عادی طراحی شده اند متفاوت بوده و همچنین دارای حساسیت بسیار بالایی هستند. در نتیجه، به عنوان یک طراح محصول، شناخت نیازهای کودکان به یک محصول دیجیتال، درک احساسات آنها و طراحی یک محصول مناسب که انتظارات والدین را برآورده کند، کاری دشوار و پیچیده است.

این مقاله از مجموعه مقالات است آموزش طراحی محصولراهنمای جامع طراحی محصول برای کودکان است.

بچه ها چه نوع محتوایی را دوست دارند؟

نرم افزارهای آموزشی و محتوای ویدیویی از محبوب ترین ابزارهای دیجیتال برای کودکان هستند. دلیل اصلی استفاده کودکان از محصولات دیجیتال سرگرمی خب، به همین دلیل جای تعجب نیست که بگوییم بازی های رایانه ای، پلتفرم های سرگرمی و وب سایت های سرگرم کننده جزو محبوب ترین محصولات دیجیتال برای کودکان هستند.

دلیل دیگری که بچه ها از ابزارهای دیجیتال استفاده می کنند این است مطالعه کردن و- طراحی محصولی که هم برای کودکان آموزشی باشد و هم سرگرم کننده باشد کار ساده ای نیست. اما اگر به درستی انجام شود، احتمال اینکه این محصول بتواند یک تجربه کاربری عالی ایجاد کند بسیار زیاد است.

تفاوت در طراحی محصول برای کودکان و بزرگسالان

تفاوت های فیزیکی:

تفاوت های فیزیکی بین کودکان و بزرگسالان اولین چیزی است که هنگام طراحی برای کودکان باید در نظر گرفت. مهارت های حرکتی کودکان (به ویژه در سنین پایین تر) با سایر گروه های سنی متفاوت است. به عنوان مثال، کودکان کوچکتر آهسته تر تایپ می کنند یا کنترل ماوس کمتری دارند. این چیزی است که طراحان باید هنگام ایجاد رابط کاربری برای کودکان در نظر داشته باشند.

تفاوت های شناختی:

توانایی های ذهنی کودکان با بزرگسالان کاملا متفاوت است. کودکان تمایل دارند تمرکز خود را از دست بدهند یا به سرعت خسته می شوند و معمولاً به اندازه بزرگسالان صبور نیستند. کودکان از ارتباط لذت می برند. بنابراین برای حفظ توجه کاربران کوچک خود، باید به گونه ای طراحی کنید که آنها را درگیر خود نگه دارد. به عنوان مثال چالش های کوچک را در قالب یک بازی طراحی کنید که بتوانند آن ها را حل کنند و به آنها بازخورد مداوم بدهید. همچنین بر خلاف بزرگسالان، کودکان انیمیشن ها و جلوه های صوتی را دوست دارند.

نکات ایمنی را رعایت کنید:

محتوای برنامه و تبلیغات آن به هیچ وجه نباید فریبنده باشد. کودکان در تشخیص محتوای واقعی از تبلیغات مشکل دارند. طراحی محصول برای کودکان باید انجام شودملا باید منصفانه و شفاف انجام شود. کودکان و والدین آنها باید درک روشنی از محصول داشته باشند و بدانند که چه نوع محتوایی در این محصول نمایش داده می شود. این امر به ویژه در مورد محتوای تبلیغات درون برنامه ای مهم است.

6 اصل برای طراحی UX بهتر برای کودکان

1. طراحی دقیقا مطابق با نیازهای گروه سنی مورد نظر طراحی شده است

بچه ها سریع بزرگ می شوند. بنابراین، برای طراحی بهتر، کودکان را به گروه های سنی کوچکتر تقسیم کنید و مخاطبان خود را مشخص کنید. به عنوان مثال، یک برنامه آموزشی برای کودکان پیش دبستانی نیازها و ویژگی های متفاوتی نسبت به یک برنامه آموزشی برای کودکان دبستانی دارد. این تفاوت ها به طراحان کمک می کند تا تجربه کاربری بهتری را برای هر گروه سنی ارائه دهند.

2. پالت رنگ و فونت برای کودکان مناسب است

فونت های مورد استفاده برای کودکان باید خوانا و زیبا باشد. همچنین انتخاب رنگ های جذاب و روشن و هماهنگ با محتوای محصول باعث جلب توجه کودکان و ایجاد حس خوشایندی برای آنها می شود.

3. یک شخصیت همراه طراحی کنید

طراحی یک شخصیت مفید و همراه دوست داشتنی در محصولات دیجیتال برای کودکان ایده خوبی است. این شخصیت، کودکان در استفاده از محصول راهنمایی و یک تجربه هیجان انگیز برای آنها ایجاد کنید.

4. ارائه بازخورد و پاداش مستمر

همانطور که قبلا ذکر شد، کودکان به دلیل ویژگی های سنی خود سریعتر از بزرگسالان تمرکز و انگیزه خود را از دست می دهند. یک طراح محصول می تواند به حل این مشکل کمک کند. استفاده از موارد به عنوان شاخص پیشرفت و موفقیت ایده خوبی است. این آیتم ها به بچه ها می گویند که چقدر پیشرفت کرده اند و چه کاری انجام داده اند. علاوه بر این، باید بگذرد عناصر رابط کاربریبا صحبت مداوم با کودکان و تشویق آنها به بازی و تعامل با محصول.

5. همه چیز باید تا حد امکان ساده باشد

کودکان، مانند کاربران بزرگسال، دانش را بر اساس تجربیات آنلاین قبلی خود کسب می کنند. بنابراین به جای اختراع رابط های کاربری جدید برای بچه ها، از روش های رایج و طرح های آشنا استفاده کنید. به یاد داشته باشید که کاربران شما ممکن است در سنی باشند که نمی توانند بخوانند، بنابراین باید تجربه ای ایجاد کنید که استفاده از محصول را برای آنها آسان کند.

6. والدین را فراموش نکنید

هنگام ایجاد یک محصول برای کودکان، همیشه باید به والدین فکر کنید. والدین نسبت به محصولی که فرزندشان با آن ارتباط برقرار می کند بسیار حساس هستند. آنها انتقادات و شکایات خود را از یک محصول به شکلی وحشیانه بیان می کنند. علاوه بر این، محصولی که برای کودکان در نظر گرفته شده است باید به والدین اطمینان دهد که حریم خصوصی و اطلاعات شخصی فرزندانشان در امان هستند.


بیشتر بخوانید: “5 اصل اساسی در طراحی محصول (راهنمای جامع)


تحقیق UX برای کودکان

تحقیق UX محصولات کودک نیاز به رویکردهای خاص و دقیق دارد تا نیازها و خواسته های این مخاطبان را برآورده کند و تجربه مثبتی را ارائه دهد. در اینجا چند نکته کلیدی از تحقیقات UX در مورد محصولات کودکان آورده شده است:

درک نیازهای کودکان

تحقیقات UX برای محصولات کودکان باید بر اساس نیازها، ترجیحات و رفتار آنها باشد. این تحقیق شامل بررسی استفاده روتین از وسایل دیجیتال، نیازهای آموزشی و سرگرمی و درک عملکرد شناختی آنها می باشد.

تفاوت های سنی

محققان UX باید در تحقیقات خود به تفاوت توانایی ها و نیازهای کودکان در گروه های سنی مختلف توجه کنند. به عنوان مثال، یک بازی پیش دبستانی باید ساده تر و دارای گرافیک رنگارنگ باشد، در حالی که یک بازی نوجوان باید بیشتر روی چالش و عمق داستان تمرکز کند.

احساسات و رفتار

تحقیقات UX برای محصولات کودکان باید به درک احساسات، ترس ها و انگیزه های آنها کمک کند.

تجزیه و تحلیل بازخورد

بازخورد مستقیم کودکان و والدین را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنید یکی دیگر از مراحل مهم در تحقیقات UX برای کودکان است. این بررسی ها اطلاعات بیشتری در مورد نقاط قوت و ضعف محصولات ارائه می دهد و به بهبودهای لازم کمک می کند.

تست و ارزیابی محصول

از تحقیقات UX برای آزمایش و ارزیابی محصولات با کودکان استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که محصولات به درستی با نیازها و قابلیت های آنها مطابقت دارند و تجربه کاربری مطلوبی را ارائه می دهند.

نمونه هایی از تجربه کاربری جذاب برای کودکان

اگر طراحی محصول برای بچه ها برای شما تازگی دارد، در اینجا چند نمونه از طرح های جذاب و استاندارد برای بچه ها آورده شده است تا از آنها ایده بگیرید.

کودک نو پا کامل

این مجموعه بازی برای کودکان خردسال طراحی شده است تا گوش موسیقی خود را توسعه دهند. این نمونه خوبی از تجربه کاربر با در نظر گرفتن توسعه شناختی است. بچه های کوچکتر نمی توانند بخوانند و حفظ کنند، بنابراین بازی از حیوانات برای نمایش نت ها استفاده می کند از ساده‌ترین الگوهای رابط کاربری استفاده می‌کند که حتی کوچک‌ترین بچه‌ها هم می‌توانند آن را درک کنند.

برنامه دندان من

این برنامه که به کودکان نحوه صحیح مسواک زدن را آموزش می دهد از اصول تجربه کاربری برای کودکان استفاده می کند. تصاویر روشن، کاراکترهای راهنما جذاب و فونت های بزرگ و خوانا تنها چیزی است که بچه ها برای تمرکز و سرگرمی به آن نیاز دارند.

کلاس BOOKR

این وب اپلیکیشن کودکان را به خواندن کتاب تشویق می کند. سازندگان این محصول با اجرای روش بازخورد و پاداش که قبلا در مورد آن صحبت کردیم، کار بسیار خوبی انجام داده اند.

یک فیلم مدرسه ای

Filmo Madresa یکی از محصولات موفق ایرانی برای کودکان است. تمرکز این محصول آموزشی بر گروه سنی پیش دبستانی تا پایه نهم است که علاوه بر آموزش دروس این گروه سنی، مهارت های آموزشی مانند زبان انگلیسی و مهارت های زندگی را نیز پوشش می دهد. یکی از مزایای این محصول رایگان بودن استفاده از آن برای کودکان مناطق فقیرنشین ایران است. همچنین برای اطمینان از محیط آموزشی پرنشاط و پویا، فرصتی برای تعامل مستقیم بین کودک و معلم ایجاد شده است.

آخرین کلمه

طراحی محصول برای کودکان کار بسیار حساسی است. چرا؟ زیرا کودکان به محصولی کاملاً مناسب با گروه سنی خود، جذاب و سرگرم کننده و بالاتر از همه بی خطر نیاز دارند.

متاسفانه شرکت های ایرانی محصولات دیجیتالی برای کودکان تولید نکرده اند. اما نکته مهم این است: اگر طراحی محصول را کاملاً اصولی یاد بگیرید، طراحی محصول برای کودکان این یکی از لذت بخش ترین تجربیات کاری شما خواهد بود.

The post اصول طراحی محصول برای کودکان appeared first on آکادمی آمانج.