انواع تولید محتوا و روش های کاربردی آن به زبان ساده


به بیان ساده، «محتوا» (Content) به هر اطلاعات قابل‌درکی گفته می‌شود که برای انتقال پیام، آموزش، سرگرمی، الهام‌بخشی یا تعامل با مخاطب تولید می‌شود. این اطلاعات ممکن است در فرمت‌های متنوعی مانند متن، تصویر، ویدیو، صدا یا حتی ترکیبی از این موارد تولید و در کانال‌های مختلفی به مخاطب ارائه شوند. برای مثال، محتوای متنی در قالب بلاگ‌پست، کتاب الکترونیک، مطالعه موردی یا کپشن شبکه‌های اجتماعی و … تولید می‌شود. اینفوگرافیک، میم، گیف و اسکرین‌شات در گروه انواع محتوای تصویری قرار می‌گیرند. ریلز، ویدیوهای طولانی و وبینار ازجمله متداول‌ترین انواع محتوای ویدیویی هستند و پادکست و کتاب صوتی پرتقاضا‌ترین محتوای صوتی است. در این نوشته از مجله فرادرس با انواع تولید محتوا و روش‌های کاربردی آن آشنا می‌شویم تا با شناخت بیشتر اشکال مختلف محتوا، بتوانیم بهترین نوع محتوا را برای مخاطب هدف خود انتخاب کنیم.

در بخش ابتدایی مطلب، انواع تولید محتوا را در جدول معرفی می‌کنیم. در ادامه، هریک از محتواهای معرفی‌شده را بر اساس فرمت‌های متنی، بصری و تعاملی دسته‌بندی و ویژگی‌های مهم هرکدام را بیان می‌کنیم. در بخش بعدی بهترین روش‌های تولید محتوا را بر اساس هدف و اثرگذاری روی مخاطبان بررسی می‌کنیم. در بخش پایانی، دلایل اهمیت استفاده از انواع مختلف محتوا و نکات کلیدی در فرایند تولید محتوا را یاد می‌گیریم.

انواع تولید محتوا چیست؟

منظور از «انواع محتوا» (Content Types) قالب‌‌های مختلفی است که می‌توان اطلاعات را بر اساس آن‌ها به مخاطبان ارائه کرد. از متن‌ها و مقاله‌های سنتی، توییت‌های چند کلمه‌ای، تصاویر تأثیرگذار و خوش‌‌آب‌ورنگ اینستاگرام گرفته تا ویدیو‌های سرگرم‌کننده یا آموزشی یوتیوب و کوییزها و عناصر تعاملی، همه انواع مختلف محتوای تولیدی برای کاربران هستند که در «بازاریابی محتوایی» (Content Marketing) مورد استفاده قرار می‌گیرند. بر همین اساس در دسته‌بندی کلی، صرف‌نظر از فرمت محتوا و هدف از تولید آن، متداول‌ترین انواع تولید محتوا را می‌توان در جدول زیر قرار داد:

فیلم مجموعه آموزش تولید محتوا و آموزش الکترونیک در فرادرس

کلیک کنید

انواع تولید محتوا
۱. مقاله‌ها و پست‌های وبلاگی ۶. پست و استوری شبکه‌های اجتماعی ۱۱. کتاب صوتی
۲. اینفوگرافیک ۷. میم و گیف ۱۲. سفیدنامه
۳. ویدیوهای توضیحی و آموزشی ۸. رپورتاژ آگهی ۱۳. نظرسنجی و مسابقه
۴. پادکست ۹. وبینار ۱۴. محتوای تولیدی توسط کاربر
۵. مطالعه موردی (Case Study) ۱۰. مصاحبه و گفتگو ۱۵. لایو استریم
۱۶. چک‌لیست و فهرست ۱۷. اسکرین‌شات ۱۸. نمودار و گراف
۱۹. تصاویر اسلایدی ۲۰. صفحات ارتباطی وب‌سایت ۲۱. ایمیل و خبرنامه ایمیلی
۲۲. ویدیوی دموی محصول ۲۳. توضیح و معرفی محصول ۲۴. تصاویر اصلی و استوک
۲۵. نمودار و دیاگرام ۲۶. فلوچارت ۲۷. انیمیشن و موشن‌گرافی

در ادامه و در بخش‌های بعدی، موارد جدول بالا را بر اساس فرمت آن‌ها و نوع اثرگذاری روی مخاطبان بیشتر بررسی می‌کنیم چراکه هریک از انواع محتوا ویژگی‌ها و نقاط قوت و ضعف خود را دارند. آشنایی با این ویژگی‌ها به شما در انتخاب نوع محتوای مناسب برای مخاطبان کمک زیادی می‌کند. فراموش نکنیم که تولید محتوای کاربردی و اصولی مزایای زیر را برای کسب و کارتان به‌دنبال دارد:

  • جلب اعتماد مخاطب هدف
  • بهبود سئوی وب‌سایت
  • شناخته شدن به‌عنوان متخصص
  • ایجاد و حفظ اعتبار برند
  • اشتراک‌گذاری بیشتر محتوا در شبکه‌های اجتماعی
  • افزایش نرخ تبدیل و فروش بیشتر کسب و کار

انواع تولید محتوا بر اساس فرمت و قالب

هدف از «تولید محتوا» (Content Creation) ایجاد موثر با مخاطبان و ارائه اطلاعات کاربردی و ارزشمند به آن‌ها است. کسب و کارها از تولید محتوا برای بیشتر شناخته شدن، جلب اعتماد مخاطبان و فروش بیشتر محصولات و خدمات استفاده می‌کنند. تولید محتوا همچنین روش بسیار خوبی برای کسب درآمد افراد است. بنابراین تولید محتوا هم برای برندها و هم برای افراد کاربرد دارد. از طرف دیگر، همان‌طور که می‌توان از موارد جدول بالا نتیجه گرفت، محتوا فرمت مشخص و ثابتی ندارد؛ ممکن است برای پست لینکدین کپشن بنویسید یا ویدیوی کوتاهی بسازید و در وب‌سایت، یا یوتیوب و اینستاگرام منتشر کنید. «هدف از تولید محتوا» و «ویژگی‌های مخاطب هدف و چالش‌های او» تعیین می‌کند چه محتوایی را با چه فرمتی در چه کانالی منتشر کنید.

فیلم مجموعه آموزش تولید محتوا و آموزش الکترونیک در فرادرس

کلیک کنید

برای معرفی و توضیح آسان‌تر انواع تولید محتوا، موارد جدول بالا را بر اساس قالب محتوا به‌صورت زیر دسته‌بندی کردیم:

  • «محتوای متنی» یا «محتوای نوشتاری» (Textual Content)
  • «محتوای تصویری» (Image-based Content)
  • «محتوای ویدیویی» (Video Content)
  • «محتوای صوتی» (Audio Content)
  • «محتوای تعاملی» (Interactive Content)

از بین ۴ قالب محتوایی جدول بالا، محتوای متنی پایه و اساس دیگر انواع محتوا است و چه برای سناریوی ویدیو و چه برای متن پادکست به آن نیاز دارید. از طرف دیگر، ممکن است ترکیبی از موارد بالا را در کنار هم ببینید. برای مثال، محتوای متنی مقاله‌های وبلاگی با تصویر و ویدیو به کار رفته باشد یا پست و استوری اینستاگرام بهتر است ترکیبی از متن و تصویر یا ویدیو باشد. در ادامه انواع روش‌های کاربردی در تولید هریک از محتواهای بالا را توضیح می‌دهیم.

معرفی انواع محتوای متنی: آسان ترین نوع محتوا

«محتوای متنی» از کنار هم قرار گرفتن واژه‌ها و جملات تولید می‌شود و قدیمی‌ترین و متداول‌ترین روش برای تولید محتوا است. از محتوای متنی می‌توان برای اهداف مختلفی مثل آموزش به مخاطب، معرفی محصولات و خدمات و اطلاع‌رسانی اخبار استفاده کرد.

فیلم آموزش تولید محتوای متنی در فرادرس

کلیک کنید

متداول‌ترین انواع محتوای متنی عبارت‌اند از:

  • «پست‌ها و مقاله‌های وبلاگی» (Blog Posts & Articles): پست‌های کوتاه و قابل‌اشتراک How-To، راهنماهای گام‌به‌گام، فهرست و چک‌لیست، مفید برای آموزش و برقراری ارتباط با مخاطب با لحن صمیمانه و بهبود رتبه‌بندی سئو.
  • «کتاب‌های الکترونیکی» (eBooks): محتوای طولانی، جامع و عمیق برای توضیح کامل موضوع به مخاطب و آموزش او، کاربردی برای جذب «مخاطب راغب» (لید)، قابل‌استفاده در وبلاگ
  • «مطالعه موردی یا کیس استادی» (Case Study): محتوای ارزشمند از تجربه مشتری در استفاده از محصول یا خدمت با ارائه مثال‌های واقعی، کاربردی برای ترغیب مشتریان بالقوه به خرید
  • «سفیدنامه‌ها» (Whitepapers): مقاله‌ها و گزارش‌های طولانی تحلیلی کسب و کار برای اثبات تخصص و رهبری فکری، دارای اصطلاحات فنی و داده‌های معتبر
  • کپشن شبکه‌های اجتماعی: متن بلند یا کوتاه نوشته‌شده پست و استوری در شبکه‌های اجتماعی، اغلب با لحن صمیمانه و ترغیب‌کننده
  • توضیح محصول: متن معرفی ویژگی‌ها و قابلیت‌های محصول، نیازمند به هماهنگی با لحن کسب و کار و دور بودن از اصطلاحات تخصصی
  • «رپورتاژ آگهی» (Advertorial): نوعی متن تبلیغاتی در قالب گزارش یا مقاله برای انتشار در وب‌سایت‌های معتبر شبیه به پست‌های عادی وب‌سایت
  • متن صفحات ارتباطی وب‌سایت: محتوای صفحات اصلی و ارتباطی (تماس با ما و درباره ما) و سوالات متداول (FAQs)، مناسب برای ارائه اطلاعات مهم کسب و کار به مخاطب
  • ایمیل: متن «خبرنامه» (Newsletter) و ایمیل‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی ارسالی برای مشتری، مناسب برای برقراری ارتباط مستقیم و شخصی با مخاطب

تولید هریک از انواع محتوای متنی که در فهرست بالا آن‌ها را معرفی کردیم، اصول و قواعد خاص خود را دارد. برای مثال، محتوای وب‌سایت و وبلاگ لازم است با به‌کارگیری درست کلمات کلیدی و اصول سئوی محتوا بهینه‌سازی شوند تا گوگل آن‌ها را در صفحه نتایج نمایش دهد.

انواع محتوای تصویری؛ محبوب ترین نوع محتوا

محتوای تصویری به‌محتوایی گفته می‌شود که مبتنی بر تصویر باشد. محتوای تصویری هم در کنار محتوای متنی (در پست‌های وبلاگ) و هم به‌تنهایی (در شبکه‌های اجتماعی) به کار می‌رود. از محتوای تصویری هم برای آموزش مخاطبان و هم برای سرگرم‌ کردن آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین با محبوب‌تر شدن یوتیوب، شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تصویری شدن هرچه بیشتر نتایج جستجوی گوگل، اهمیت تولید محتوای تصویری از گذشته بیشتر هم شده است.

فیلم آموزش اصول ساخت تصویر اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی در فرادرس

کلیک کنید

مهم‌ترین انواع محتوای تصویری عبارت‌اند از:

  • تصاویر و عکس‌ها: تصاویر استوک یا اصلی وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی، کمک به جذاب کردن متن و تبدیل آن به بخش‌های کوچک‌تر
  • «اینفوگرافیک» (Infographic): نوعی تصویر گرافیکی برای نمایش بصری داده‌ها و اطلاعات، مناسب برای توضیح مفاهیم پیچیده و فرایندهای چند مرحله‌ای، قابلیت اشتراک‌گذاری بالا و کمک به دریافت بک‌لینک برای وب‌سایت
  • «اسکرین‌شات» (Screenshot): تصاویر ثبت‌شده از صفحه نمایش موبایل یا دسکتاپ، بهترین گزینه برای ارائه توضیح بیشتر و دقیق‌تر در راهنماهای گام‌به‌گام
  • «میم» (Meme): محتوای متشکل از متن و تصویر، اغلب دارای محتوای طنز در مورد مسائل فرهنگی و اجتماعی، کاربردی برای سرگرم کردن و تعامل با کاربران در شبکه‌های اجتماعی، کمک به ایجاد چهره انسانی برای برند
  • «گیف» (Gif): نوعی فایل ویدیویی بسیار کوتاه، بی‌صدا و تکرارشونده برای نمایش انیمیشن و سرگرم کردن مخاطب در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی، کمک به ایجاد چهره انسانی برای برند
  • «نمودار» (Chart) و «دیاگرام» (Diagram): محتوای تصویری ویژه برای «نمایش داده‌ها در قالب اشکال هندسی» (Data Visualization) و کمک به فهم آسان‌تر حجم زیاد داده‌ها
  • «تصاویر اسلایدی» (Slide Deck | Presentation): مجموعه‌ای از اسلاید‌های برای ارائه و توضیح دقیق و کامل مفاهیم و آموزش دادن به مخاطب
  • «فلوچارت» (Flowchart): محتوای مناسب برای بصری کردن مراحل یک فرایند، ساخت و اشتراک‌گذاری بسیار آسان

در تولید محتوای تصویری هم نکات مهمی را نیاز رعایت کنید که رعایت سئوی تصاویر، استفاده از «متن جایگزین» (Alt Text) برای آن‌ها در وب‌سایت و توجه به کیفیت تصاویر ازجمله مهم‌ترین این نکات هستند.

معرفی انواع محتوای ویدیویی: جذاب ترین نوع محتوا

محتوای ویدیویی به هر نوع محتوایی گفته می‌شود که در قالب ویدیو تولید و منتشر می‌شود. محتوای ویدیویی به‌دلیل سرگرم‌‌کننده بودن و راحتی استفاده، به‌عنوان جذاب‌ترین نوع محتوا برای کاربران شناخته می‌شود. آموزش مخاطبان و «داستان‌سرایی» (Storytelling) برای آن‌ها، برقراری ارتباط عاطفی با آن‌ها و معرفی موثرتر محصولات و خدمات از مهم‌ترین کاربردهای محتوای ویدیویی است.

فیلم آموزش بازاریابی ویدئویی Video Marketing در فرادرس

کلیک کنید

در جدول زیر به اصلی‌ترین انواع محتوای ویدیویی اشاره و ویژگی‌های هرکدام را بیان کرده‌ایم:

نوع محتوای ویدیویی ویژگی‌ها
ویدیو‌های توضیحی و آموزشی (Tutorial Videos) ویدیو‌های دقیق و سرگرم‌کننده برای توضیح آسان‌تر مفاهیم پیچیده، نحوه انجام کارها و معرفی بهتر محصولات و خدمات
«وبینارها» (Webinars) ویدیوی زنده یا ضبط‌شده برای آموزش موضوعات مرتبط حوزه کاری، برندسازی و جذب مخاطب راغب (لید)
«ویدیوی دموی محصول یا خدمت» (Product Demo) ویدیوهای نسخه نمایشی محصول برای برجسته کردن قابلیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های محصول و آموزش نحوه استفاده از آن
ویدیوی پخش زنده (لایو استریم) ویدیوی زنده و ویرایش‌نشده از زمان واقعی، مناسب برای جلسات پرسش و پاسخ، رونمایی از محصول یا خدمت و پشت صحنه کسب و کار، کمک به ارتقای فرهنگ سازمانی
مصاحبه‌های ویدیویی گفت‌و‌گو و پرسش و پاسخ با افراد متخصص حوزه کاری یا مشتریان وفادار
انیمیشن و موشن‌گرافی ویدیو‌های سرگرم‌کننده گرافیکی برای آموزش مخاطب و اطلاع‌رسانی به او

از محتوای ویدیویی می‌توانید در وب‌سایت و وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب استفاده کنید. تا این بخش با انواع قالب‌های تولید محتوا از متن، تصویر و ویدیو آشنا شدیم و مهم‌ترین انواع آن‌ها را بررسی کردیم. در ادامه، محتوای صوتی و انواع آن را بررسی می‌کنیم.

مهم ترین انواع محتوای صوتی: محتوای مناسب برای افراد پرمشغله

محتوای صوتی به محتوایی گفته می‌شود که مخاطبان آن را از طریق شنیدن مصرف و استفاده می‌کنند. با پرمشغله‌تر شدن افراد، میزان استقبال آن‌ها از محتوای صوتی هم روبه‌افزایش است چون می‌توانند آن را همزمان با انجام کارهای دیگر گوش کنند. بنابراین با تولید محتوای صوتی، گروه خاصی از مخاطبان را که بیشتر با محتوای شنیداری تعامل می‌کنند، هدف قرار می‌دهید. ازجمله مهم‌ترین انواع محتوای صوتی هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پادکست: فایل صوتی دیجیتال با قابلیت دانلود در اینترنت یا اپلکیشن‌های پادگیر، ساختار چند قسمتی و سریالی، کمک به ایجاد عاطفی با مخاطبان و نمایش رهبری فکری در حوزه کاری، موضوعات متنوع آموزشی، تخصصی یا مصاحبه با افراد شناخته‌شده
  • کتاب صوتی: فایل صوتی دیجیتال کتاب‌های متنی، مناسب برای بازآفرینی محتوا (تبدیل کتاب الکترونیکی و محتوای ویدیویی به کتاب صوتی)
  • مقاله‌ها و وبلاگ‌های صوتی: مجله اینترنتی دارای پست‌ها و مقاله‌های صوتی

در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور مفصل در مورد ساخت پادکست بحث کرده‌ایم:

انواع محتوای تعاملی: برای جذب تعامل مخاطبان

یکی دیگر از اشکال مختلف محتوایی که نمی‌توان آن را در قالب‌های متنی، بصری و شنیداری قرار داد، «محتوای تعاملی» (Interactive Content) است که محبوبیت آن هم روبه‌افزایش است. تولیدکنندگان محتوا و کسب و کارها این نوع محتوا را با هدف جذب تعامل مخاطبان تولید می‌کنند. برخلاف دیگر انواع محتوا که مخاطبان فقط از طریق دیدن یا شنیدن از آن‌‌ها استفاده می‌کنند و ممکن است واکنش خاصی نسبت به آن نداشته باشند؛ محتوای تعاملی به‌طور فعال واکنش کاربران را به‌دنبال دارد. ازجمله مهم‌ترین انواع محتوای تعاملی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوییز و پرسش و پاسخ: جمع‌آوری داده‌های ارزشمند در مورد مشتری و بازخورد او
  • «نظرسنجی» (Poll) و آزمون: سوال کردن مستقیم از مخاطبان برای درک دیدگاه آن‌ها در مورد موضوعات مختلف
  • ماشین‌حساب و ابزارهای دیگر: کاربردی برای پاسخ سریع به سوال و چالش کاربر، کمک به بهبود تجربه کاربری کلی مخاطب و دریافت بک‌لینک
  • «محتوای تولیدی توسط کاربر» (User-Generated Content | UGC): پست، استوری، توصیه‌نامه و نقد بررسی کاربر در مورد استفاده از محصولات و خدمات، کمک به ایجاد چهره مثبت از برند و بازاریابی شفاهی

تا این بخش انواع تولید محتوا را بر اساس فرمت محتوا شناختیم و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی کردیم. در ادامه انواع تولید محتوا را بر اساس هدف و اثرگذاری آن روی مخاطب هدف بررسی و در هر مورد چند قالب مناسب را معرفی می‌کنیم.

انواع تولید محتوا بر اساس هدف و اثرگذاری روی مخاطب

هر محتوایی که تولید می‌شود، صرف‌نظر از قالب و فرمت آن، هدف مشخصی را دنبال می‌کند و باید تأثیر مشخصی روی مخاطب هدف خود بگذارد. به‌همین دلیل است که در پاسخ به سوال «بهترین روش تولید محتوا چیست؟» نمی‌توان پاسخ ثابتی را ارائه کرد و لازم است بهترین روش تولید محتوا را بر اساس تأثیری که می‌خواهید روی مخاطب هدف بگذارد، مشخص کنید.

فیلم مجموعه آموزش تولید محتوا و آموزش الکترونیک در فرادرس

کلیک کنید

در ادامه، انواع تولید محتوا را بر اساس هدفی که هر محتوا ممکن است دنبال کند، بررسی می‌کنیم.

تولید محتوا برای سرگرمی

با وجود آن‌که بیشتر تلاش‌های بازاریابی محتوایی روی تولید محتوای آموزشی و مفید تمرکز می‌کنند، تولید «محتوا برای سرگرمی» (Content to Entertain) هم فرصت بسیار خوبی برای تعامل با مخاطبان و ایجاد چهره انسانی برای کسب و کار در اختیار شما قرار می‌دهد. محتوای سرگرم‌کننده نباید لزوما مخاطب را بخنداند بلکه باید بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند، احساسات او را قلقلک دهد یا حتی حس کنجکاوی در او ایجاد کند.

شبکه‌های اجتماعی به‌دلیل ماهیت تعاملی خود، بستر بسیار مناسبی برای تولید محتوای سرگرم‌کننده برای مخاطبان هستند. داستان‌های غیرمعمول و کمتر شنیده‌شده، ویدیو‌های پشت‌صحنه و پست‌های قبل و بعد از بهترین نمونه‌های محتوای سرگرم‌کننده برای مخاطبان هستند. همچنین تولید محتوا بر اساس موضوعات داغ روز ازجمله بهترین روش‌های سرگرم کردن مخاطبان است.

به این نکته هم توجه کنید که محتوای سرگرم‌کننده ممکن است کاملا به محصولات و خدمات شما مرتبط نباشد ولی باید بتواند مخاطب هدف شما را به خود جذب کند و قابلیت اشتراک‌گذاری بالایی داشته باشد.

تولید محتوا برای آموزش

تولید «محتوا با هدف آموزش» (Content to Educate) هم با هدف جذب مخاطب انجام می‌شود با این تفاوت که محتوای آموزشی به خوانندگان و مشتریان بالقوه کمک می‌کند به پاسخ سوالات خود برسند و دانش یا مهارت خود را گسترش دهند. این محتوا همزمان با آموزش دادن به مخاطب، به او نشان می‌دهد که محصولات و خدمات کسب و کار چطور می‌توانند در حل چالش‌ها و مشکلات به او کمک کنند. با این کار مخاطبان کسب و کار را به‌عنوان منبعی قابل‌اطمینان برای پاسخ سوالاتشان می‌شناسند.

خوبی بزرگ محتوای آموزشی آن است که انعطاف‌پذیری بالایی دارد و در قالب‌های مختلفی جا می‌گیرد. پست‌های وبلاگی، کتاب‌های الکترونیکی، ویدیوها و فیلم‌های آموزشی و اینفوگرافیک بهترین فرمت‌ها برای تولید محتوای متنی هستند.

مجله فرادرس یکی از بهترین نمونه‌های تولید محتوای آموزشی برای مخاطبان و معرفی دوره‌های مرتبط «فرادرس» به آن‌ها است. مانند محتوای سرگرم‌کننده، قابلیت اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی هم در میزان موفقیت آن تأثیرگذار است.

تولید محتوا برای الهام بخشیدن

تولید «محتوا برای الهام‌بخشی» (Content to Inspire) یعنی محتوایی بسازید که حس مثبتی را در مخاطبان ایجاد کند و تا مدت‌ها به یاد آن‌ها بماند. محتوای الهام‌بخش معمولا خیلی زود توسط مخاطبان اشتراک‌گذاری می‌شود، روی احساسات آن‌ها تأثیر می‌گذارد و آن‌ها را به انجام اقدام یا تغییر دیدگاه خود ترغیب می‌کند.

مطالعات موردی، داستان‌ها و تجربیات واقعی مشتریان، موضوعات مرتبط با مسئولیت‌های اجتماعی و توصیه‌نامه‌ها از بهترین و اثربخش‌ترین انواع محتوای الهام‌بخش هستند.

تولید محتوا برای انجام تبدیل

تولید «محتوا برای تبدیل» (Content to Convert) با هدف هدایت مخاطب به انجام اقدامی خاص انجام می‌شود. برای مثال ثبت‌نام در خبرنامه، دانلود کتاب الکترونیکی رایگان یا خرید محصولات و خدمات ازجمله این اقدامات هستند. مهم‌ترین نکته در این نوع محتوا، داشتن فراخوان به اقدام (CTA) واضح در آن است.

صفحات فرود و محصول، ویدیو‌های دموی محصول، توصیه‌نامه‌های متنی و ویدیویی ازجمله محتواهایی هستند که مشتریان بالقوه را به انجام اقدام توسط کاربر ترغیب می‌کنند.

تا این بخش با انواع تولید محتوا بر اساس هدف و اثر روی مخاطب و متداول‌ترین نمونه‌های هرکدام آشنا شده‌اید. در ادامه نکات مهم دیگری را در خصوص لزوم استفاده از انواع مختلف محتوا و مراحل تولید محتوا بررسی می‌کنیم.

چرا باید از انواع مختلف محتوا استفاده کنیم؟

انواع تولید محتوا و آشنایی با هرکدام چرا انقدر مهم است؟ چرا باید بتوانیم انواع مختلفی از محتوا را برای مخاطبان خود تولید کنیم؟ در دنیای امروزی که از محتوا اشباع شده، جلب توجه مخاطبان واقعا به چالش بزرگی تبدیل شده است. بعضی از مردم ترجیح می‌دهند اطلاعات را به‌صورت بصری دریافت کنند و بعضی دیگر تمایل دارند مقاله‌های طولانی موجود در وب‌سایت‌ها را بخوانند.

فیلم مجموعه آموزش تولید محتوا و آموزش الکترونیک در فرادرس

کلیک کنید

در فهرست زیر به ۴ دلیل اشاره کرده‌ایم که نشان می‌دهند چرا باید از انواع مختلف محتوا استفاده کنید:

  • دسترسی گسترده‌تر به مخاطبان
  • تعامل و تبدیل بیشتر
  • بهبود سئو
  • اثبات تخصص و رهبری فکری

در ادامه خیلی مختصر به موارد بالا می‌پردازیم.

دسترسی گسترده تر به مخاطبان

استفاده از انواع مختلف محتوا یعنی می‌توانید گروه‌های مختلف مخاطبان را با ویژگی‌ها و علاقه‌مندی‌های مختلف در کانال‌های مختلف هدف قرار دهید. برای مثال، شبکه‌های اجتماعی بر پایه محتوای تصویری عمل می‌کنند و با تولید محتوای متنی در وب‌سایت هم می‌توانید نظر مثبت موتورهای جستجو را به خود جلب کنید. بنابراین با تولید انواع مختلف محتوا می‌توانید همزمان در همه کانال‌های حضور مخاطبان حضور داشته باشید.

تعامل و تبدیل بیشتر

انواع مختلف محتوا حواس مختلف مخاطب را درگیر می‌کنند. بلاگ‌پست‌های جذاب مخاطب را آگاه و اعتماد او را جلب می‌کنند. محتوای بصری مفاهیم پیچیده را ساده می‌کند و محتوای تعاملی داده‌های ارزشمندی برای شما جمع‌آوری می‌کنند. استفاده از انواع مختلف محتوا در مراحل مختلف «سفر مشتری» (Customer Journey) از آشنایی با برند تا بررسی محصولات و اقدام به خرید، به پرورش مخاطبان راغب (لید)، ایجاد روابط سازنده با مشتریان و تبدیل بیشتر این مخاطبان به مشتری کمک می‌کند.

بهبود سئو

بهبود رتبه سئوی وب‌سایت بدون وجود انواع مختلف محتوا غیرممکن است. هرکدام از انواع محتوا به‌شکل‌های مختلفی سئو را بهبود می‌دهند. محتوای متنی با هدف قرار دادن کلمات کلیدی مهم، محتوای بصری با افزایش تعامل و محتوای ویدیویی با کاهش نرخ پرش وب‌سایت. اعتبار بیشتر وب‌سایت برند و وب‌سایت هم با به رخ کشیدن تخصص آن در فرمت‌های محتوایی مثل سفیدنامه‌ها (به‌دلیل عمیق بودن)، محتوای بصری (به‌دلیل فهم ساده و جذابیت) و پادکست‌ها (به‌دلیل گفتگوهای مرتبط با حوزه کاری) رخ می‌دهد. این موارد هم به بهبود سئوی خارجی و اعتبار آنلاین وب‌سایت کمک می‌کنند.

اثبات تخصص و رهبری فکری

با تولید انواع مختلف محتوا، جنبه‌های مختلفی از شخصیت برند خود را به رخ مخاطبان و رقیبان می‌کشید. محتوای متنی مثل سفیدنامه یا گزارش‌های تخصصی، به شما کمک می‌کنند در حوزه‌های مرتبط عمیق‌تر شوید و تخصص خود را از طریق داده‌های ارزشمند و معتبر به دیگران نشان دهید.

از طرف دیگر، محتوای تصویری مثل اینفوگرافیک یا نمودار و چارت، کمک می‌کنند اطلاعات پیچیده را به‌شکل جذاب و ساده‌ای به مخاطبان نشان دهید. از طریق پادکست و مصاحبه هم گفتگوهای عمیقی با افراد متخصص برقرار می‌کنید. مجموعه این عوامل باعث می‌شوند به‌عنوان رهبر فکری حوزه کاری و تخصصی خودتان شناخته شوید.

تولید انواع مختلف محتوا، ترکیبی از محتوای متنی، تصویری، تعاملی و صوتی، باعث می‌شود از طریق کانال‌های مختلفی در معرض دید مخاطب قرار بگیرید، حس کنجکاوی او را بهتر تحریک کنید تا در نهایت تعامل عمیق‌تری با شما برقرار کند.

نکات کلیدی در تولید انواع مختلف محتوا

به دلیل تنوع بالا در انواع تولید محتوا، بسیار مهم است که بتوانید از بین آن‌ها، محتوایی را انتخاب کنید که به‌خوبی با اهداف شما از تولید محتوا و ویژگی‌های مخاطب هدف هماهنگی داشته باشد و پیام موردنظر شما را به‌درستی منتقل کند.

فیلم مجموعه آموزش تولید محتوا و آموزش الکترونیک در فرادرس

کلیک کنید

در فهرست زیر به نکات کلیدی که باید در زمان تولید محتوا به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید، اشاره کرده‌ایم:

  • شناخت و تعیین دقیق اهداف
  • شناخت مخاطب هدف
  • توجه به ماهیت محتوا
  • استفاده از انواع مختلف محتوا به‌طور همزمان
  • بررسی عملکرد محتوا و بازخوردهای آن

در ادامه در مورد هرکدام از موارد بالا توضیح می‌دهیم.

شناخت و تعیین دقیق اهداف

قبل از تولید هر محتوایی از خودتان بپرسید قرار است چه هدفی را دنبال کنید؟ قصد دارید مخاطب را آموزش دهید؟ او را سرگرم کنید، مخاطب راغب (لید) جذب کنید یا فروش محصولات و خدمات را بالاتر ببرید؟ هریک از انواع محتوا به شما در رسیدن به اهداف مختلفی کمک می‌کنند.

برای مثال، اگر بخواهید به‌عنوان رهبر فکری و متخصص حوزه کاری خودتان شناخته شوید، پست‌های وبلاگی و سفیدنامه‌‌ها بهترین گزینه برای تولید محتوا هستند. اگر بخواهید مخاطب را سرگرم کنید، اینفوگرافیک و ویدیو انتخاب بهتری است.

شناخت مخاطب هدف

محتوا را قرار است برای مخاطب هدف مشخصی تولید کنید به‌همین دلیل باید شناخت کاملی از ویژگی‌ها، نقاط قوت و ضعف او به دست بیاورید. فاکتورهایی مثل سن، ویژگی‌های دموگرافیک، علاقه‌مندی‌ها و شبکه‌های اجتماعی موردعلاقه او را هم حتما در نظر بگیرید.

برای مثال، اگر مخاطب هدف شما بسیار پرمشغله است و زمان کافی برای خواندن یا دیدن محتوای متنی یا ویدیویی را ندارد، احتمالا پادکست و کتاب صوتی برای او گزینه بهتری است. اگر هم در شبکه‌های اجتماعی حضور فعال و پررنگی دارد، بهتر است از محتوای چندرسانه‌ای و عناصر تعاملی برای سرگرم کردن او استفاده کنید.

توجه به ماهیت محتوا

حالا که هدف را تعیین کرده‌اید و سلیقه مخاطب را هم می‌شناسید، به ماهیت اطلاعاتی توجه کنید که قرار است به مخاطب انتقال دهید. همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم گفته شد، بعضی از انواع محتوا برای ارائه موضوعات و داده‌های پیچیده مناسب‌ترند و بعضی دیگر بیشتر برای داستان‌سرایی و ایجاد تجربه‌های تعاملی کاربرد دارند.

برای مثال، اگر قرار است حجم زیادی از داده‌های آماری یا نتایج یک تحقیق گسترده را به محتوا تبدیل کنید، اینفوگرافیک و بصری‌سازی داده‌ها در نمودار و گراف مناسب‌تر است چون به درک بهتر کاربر از موضوع کمک می‌کند. اگر قرار است فرایند و مراحل انجام عمل خاصی را به کاربر یاد دهید، فهرست‌ها و محتواهای گام‌به‌گام انتخاب‌های بهتری هستند.

استفاده از انواع مختلف محتوا در کنار هم

از انواع مختلف محتوا استفاده کنید. اگر تولید محتوا را فقط به یک یا دو نوع محدود کنید، نمی‌توانید گروه‌های بزرگ مخاطبان را که علاقه‌‌مندی‌ها و ویژگی‌های مختلفی دارند، هدف قرار دهید. با در نظر گرفتن بودجه و زمان لازم برای تولید هر محتوا، سعی کنید از قالب‌های مختلف استفاده کنید و میزان تعامل مخاطبان را با هریک از آن‌ها بسنجید. همچنین می‌توانید یک محتوا را در قالب‌های مختلف دوباره تولید کنید تا از این طریق مخاطبان آن را افزایش دهید.

بررسی عملکرد محتوا و بازخوردهای آن

در ادامه مسیر، عملکرد محتوا را از طریق ابزارهای تحلیلی و بازخوردهای مخاطبان ارزیابی کنید. این داده‌ها، اطلاعات مهمی در مورد محتوایی که مخاطبان بیشتر با آن تعامل کرده‌اند، در اختیار شما قرار می‌دهد تا تشخیص دهید کدام یک از آن‌ها بهتر در رسیدن به اهدافتان به شما کمک کرده‌اند. از این اطلاعات می‌توانید برای بهبود استراتژی بازاریابی محتوایی و تمرکز روی تولید محتوای مفید‌تر استفاده کنید.

سوالات متداول

در بخش‌های قبلی در مورد انواع تولید محتوا و قالب‌های مختلف محتوایی بحث کردیم. در ادامه به چند سوال پرتکرار در مورد این موضوع پاسخ می‌دهیم.

بهترین روش تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی چیست؟

شبکه‌های اجتماعی به‌دلیل ماهیت تعاملی و ارتباطی خود بهترین محل برای معرفی محصولات و خدمات و تعامل مستقیم با آن‌ها هستند. ویدیو‌های کوتاه و ریلز، میم و گیف، پخش زنده، اینفوگرافیک و محتوای تعاملی بهترین گزینه‌های تولید محتوا برای فضای مجازی هستند.

بهترین انواع محتوا برای شناخته شدن به‌عنوان رهبر فکری و منبع تخصصی حوزه کاری کدام است؟

سفیدنامه‌ها و راهنماهای جامع در قالب کتاب الکترونیکی و راهنماهای جامع بهترین انواع محتوا برای شناخته شدن به‌عنوان رهبر فکری هستند.

نوشته انواع تولید محتوا و روش های کاربردی آن به زبان ساده اولین بار در فرادرس – مجله‌. پدیدار شد.