بازاریابی ارجاعی چیست؟ مزایا و معایب انواع آن


بازاریابی ارجاعی چیست؟ مزایا و معایب انواع آن

بازاریابی ارجاعی کلید طلایی برای فروش کسب و کار شماست! در این نوع بازاریابی، مشتریان وفادار شما در واقع به سفیران برند شما تبدیل می شوند و با معرفی محصولات یا خدمات شما به دوستان و آشنایان خود، به جذب مشتریان جدید کمک می کنند. در دنیای رقابتی امروز، بازاریابی ارجاع برای هر نوع کسب و کاری ضروری است. اما قبل از هر چیز باید به طور کامل درک کنید که بازاریابی ارجاعی چیست و چه مزایا و معایبی دارد. در مقاله زیر با تمامی این نکات آشنا خواهید شد.

بازاریابی ارجاعی چیست؟

بازاریابی ارجاعی یکی از موثرترین انواع بازاریابی دیجیتال است که در آن مشتریان فعلی شما تشویق می شوند خدمات یا محصولات شما را به دوستان و آشنایان خود توصیه کنند.

عموما مردم به توصیه های عزیزانشان بیشتر از تبلیغات شرکت های مختلف اعتماد دارند. به همین دلیل، شما باید اصول بازاریابی ارجاعی را دنبال کنید، مشتریان فعلی خود را به حامیان تبدیل کنید و آنها را به نمایندگی از شرکت خود تشویق کنید.

طبق مطالعه ای که در دانشگاه فناوری تگزاس انجام شد، تقریباً 83 درصد از مشتریان شما مایلند در صورت رضایت از خدمات یا محصولات شما، شما را به دوستان خود توصیه کنند. اما فقط 29 درصد از آنها در واقع این کار را انجام می دهند! این فقط به این دلیل اتفاق می افتد که آنها فراموش می کنند و شما باید با تکنیک های مختلف بازاریابی ارجاعی این موضوع را به آنها یادآوری کنید. در زیر با برخی از این تکنیک ها آشنا خواهید شد.

در اینجا 6 روش خلاقانه برای استفاده از بازاریابی ارجاعی آورده شده است

بازاریابی ارجاعی روش ها و انواع مختلفی دارد و شما باید بسته به نوع کسب و کار خود از یکی از آنها استفاده کنید. در ادامه این عناصر را شرح خواهیم داد.

بازاریابی شفاهی و مستقیم؛ مهمترین روش بازاریابی ارجاعی

در این استراتژی بازاریابی ارجاعی، باید از مشتریان خود بخواهید که در مورد محصولات یا خدمات شما با دوستان و آشنایان خود صحبت کنند، چه از طریق پیامک از طریق اینترنت یا حضوری.

برای انجام بازاریابی ارجاعی، برنامه های پاداش را در نظر بگیرید

این گزینه مهم ترین و موثرترین روش بازاریابی ارجاعی است و در آن باید با ارائه جوایز مختلف افراد را به معرفی خود تشویق کنید. برای ارائه این نوع خدمات، پیشنهاد می کنیم با استفاده از اعداد ثبت کننده، بانک اطلاعاتی از مخاطبان کسب و کار خود ایجاد کنید. به این ترتیب شما همیشه به لیست جامعی از مخاطبان برای تبلیغات و اطلاعات دسترسی خواهید داشت.

استفاده از ایمیل های ارجاع؛ یکی از روش های بازاریابی ارجاعی

با این نوع بازاریابی می توانید مشتریان بالقوه خود را از انواع محصولات یا به روز رسانی آنها مطلع کنید و همچنین خبرنامه های مختلفی را از طریق ایمیل یا سامانه پیامکی برای آنها ارسال کنید.

برنامه های وفاداری در بازاریابی ارجاعی

در این استراتژی، باید به مشتریان وفاداری که به طور منظم از محصولات یا خدمات شما استفاده می کنند، مانند هدایا، تخفیف، امتیاز و پول نقد، پاداش دهید.

استفاده از بازاریابی ویروسی؛ موثرترین استراتژی در بازاریابی ارجاعی

بنابراین، شما باید محتوای جذاب و خلاقانه ای (عکس، فیلم و متن) ایجاد کنید که به سرعت در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود. به عنوان مثال، اگر در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی فعال هستید، با ساختن ویدیو، محتوا یا متن تبلیغ آرایشگاه و به اشتراک گذاری آن، قطعا مخاطبان زیادی را جذب خواهید کرد.

تاثیر قدرتمند بازاریابی وابسته برای بازاریابی ارجاعی را فراموش نکنید

در این روش، یک تجارت با شخص یا شرکت دیگری شریک می شود و در ازای ارائه و تبلیغ محصولات یا خدمات خود، کمیسیون و هزینه معینی را پرداخت می کند.

مزایای بازاریابی ارجاعی؛ چرا این روش بازاریابی برای شما مفید است؟

بازاریابی ارجاعی مزایای بسیاری برای انواع کسب و کارها دارد، در این قسمت دلایل اهمیت آن و مزایای استفاده از آن در کسب و کار خود را خواهید یافت.

ایجاد حس وفاداری مشتری

از آنجایی که ارجاعات باعث ایجاد حس اعتماد در افراد می شود، به سرعت آنها را به مشتریان وفادار تبدیل می کند. بر اساس مطالعه ای که توسط انجمن بازاریابی آمریکا و Deloitte انجام شده است، ارجاع ها بیشتر از سایرین در کسب و کار شما باقی می مانند و 37 درصد بیشتر از سایر مشتریان وفادار هستند.

جذب مشتریان جدید با کمترین قیمت

از آنجایی که بازاریابی ارجاع به تبلیغات شفاهی و مشتریان فعلی شما متکی است، دیگر نیازی به پرداخت هزینه های تبلیغاتی گزاف نخواهید داشت. یکی از ارزان‌ترین راه‌ها ارسال پیام‌های گروهی در واتس‌اپ و شبکه‌های اجتماعی مختلف است. افرادی که با استفاده از این روش ارجاع از فروشگاه یا سایت شما بازدید می کنند، بیشتر به محصولات یا خدمات شما علاقه مند می شوند و مشتری شما می شوند.

بازدید و بازدید وب سایت یا فروشگاه را افزایش دهید

با بازاریابی ارجاع، ترافیک و بازدید از فروشگاه شما (حضوری یا آنلاین) به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و در نتیجه فروش بیشتری را به همراه خواهد داشت.

ارتقاء برند و اعتماد

با معرفی کسب و کار خود به دیگران، مشتریان شما مهر تاییدی بر کیفیت محصولات یا خدمات شما می دهند. این باعث افزایش اعتبار و اقتدار شما در بین مردم می شود.

چالش های بازاریابی ارجاعی؛ معایب این استراتژی را ببینید

بازاریابی ارجاعی در کنار تمامی مزیت ها دارای نکات منفی مختلفی نیز می باشد که باید از آن ها آگاه باشید.

امکان نتیجه معکوس بازاریابی ارجاعی؛ یکی از چالش های این تکنیک است

برند شما به نحوه بازاریابی خدمات یا محصولات خود برای مشتریان بستگی دارد. گاهی اوقات یک مشتری ناراضی به جای تبلیغ و معرفی دیگران به کسب و کار شما صدمه می زند.

با وجود همه این موارد، انجام استراتژی های بازاریابی ارجاعی قطعا عاقلانه است. اگر از انواع دیگر بازاریابی مانند هدف گذاری مجدد تبلیغات نیز استفاده می کنید، قطعا شانس تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت خود را به مشتری افزایش خواهید داد.

نیاز به زمان و صبر را برای مشاهده نتایج در بازاریابی ارجاع جدی بگیرید

بازاریابی ارجاعی نوعی بازاریابی است که زمان زیادی می برد و به سرعت تبلیغات پولی به شما نتیجه نمی دهد. با این حال، قطعا ارزش سرمایه گذاری زمانی را دارد و در درازمدت به شما پول زیادی خواهد داد.

امکان سوء استفاده و کلاهبرداری؛ یکی از معایب بازاریابی ارجاعی

برخی از برنامه های ارجاع اگر به درستی مدیریت نشوند در معرض سوء استفاده یا تقلب هستند. ایجاد حساب های کاربری جعلی، استفاده از ربات ها و خرید ارجاع از وب سایت ها برخی از راه های تقلب در بازاریابی ارجاع هستند.

یکی از معایب بازاریابی ارجاعی چیست؟ مشکل در اندازه گیری دقیق عملکرد

اندازه گیری دقیق اثربخشی بازاریابی ارجاع کمی چالش برانگیز است. از آنجایی که مشتریان از کانال‌های مختلف مانند رسانه‌های اجتماعی و ایمیل‌های مختلف به وب‌سایت شما می‌آیند، ردیابی دقیق هر کدام دشوار است. از سوی دیگر، ابزارهای زیادی برای اندازه گیری ارجاع وجود ندارد.

برای پیاده سازی بازاریابی ارجاع از کانال های تبلیغاتی ارزان و مقرون به صرفه استفاده کنید

در این مقاله با ارجاع چیست و با مزایا و معایب آن آشنا شدید. در نهایت توصیه می کنیم در مورد کسب و کار و مخاطبان هدف خود به اندازه کافی تحقیق کنید و از روشی مناسب و موثر مانند سیستم پاداش، برنامه های وفاداری، بازاریابی ایمیلی استفاده کنید.

همچنین توصیه می کنیم بهترین راهکارها و کمک از افراد متخصص و با تجربه در این زمینه را به شما ارائه دهیم. به طور کلی، با وجود تمام جوانب منفی و خطرات، بازاریابی ارجاعی قطعا ارزش آن را دارد. نظر شما در مورد ارجاع چیست؟ نظرات خود را در بخش زیر بنویسید.

بازاریابی ارجاعی چیست؟ مزایا و معایب انواع آن اولین بار در پنل اس ام اس – سامانه پیامک – پنل اس ام اس پدیدار شد.