بازاریابی تعاملی چیست؟


بازاریابی تعاملی چیست؟

بازاریابی تعاملی با بازاریابی سنتی مخالف است. در روش سنتی، تبلیغ‌کنندگان و بازاریابان پیام خاصی از کسب‌وکار به مصرف‌کنندگان و مخاطبان هدف برند ارسال می‌کنند و منتظر اقدام و فعالیت آن هستند. اما این روش یک مشکل اساسی دارد.

مخاطبان و مشتریان برند مایلند بخشی از داستان آن باشند. این را می توان حتی در تجارت کوچک اینستاگرام مشاهده کرد. معمولاً صفحاتی موفق ترند که ارتباط بهتری با مخاطبان خود داشته باشند، نظرات آنها را منعکس کنند و از آن برای بهبود محصول یا خدمات خود استفاده کنند. این نکته در بازاریابی سنتی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد و برنامه خاصی برای آن وجود ندارد.

اما روش جایگزین چیست؟ آژانس دیجیتال مارکتینگ یا مشاوران تبلیغاتی برای رسیدن به هدف تعامل دو سویه با مخاطب از چه استراتژی خاصی استفاده می کنند؟

محتوا

بازاریابی تعاملی چیست؟

بازاریابی تعاملی نوعی استراتژی بازاریابی است که سعی در ایجاد رابطه دو طرفه بین مخاطب و کسب و کار دارد. بنابراین، نظرات، انتخاب ها، انتقادات و تجربیات کاربر در مورد محصول، خدمات یا خود برند مهم است.

در واقع بازاریابی تعاملی به جای اینکه ارتباط تجاری با مخاطب را به یک خیابان یک طرفه محدود کند، آن را به یک خیابان دوطرفه تبدیل می کند. بنابراین، تعامل کاربر برای درک نقاط قوت و ضعف یک محصول، برند یا کمپین تبلیغاتی استفاده می شود.

البته برای نظارت بیشتر بر نظرات کاربران و مردم در این امر برنامه ی بازاریابیباید از ابزارهای مختلف استفاده کرد. ابزارهای بازاریابی 360 درجه یا گوش دادن اجتماعی چیزهایی هستند که برای بازاریابان بسیار موثر خواهند بود. با کمک چنین ابزارهایی متوجه خواهید شد که کاربران در مورد شما چه می گویند و بر اساس این داده ها می توانید استراتژی های بعدی را تدوین کنید.

انواع بازاریابی تعاملی چیست؟

خود بازاریابی تعاملی می تواند به روش های مختلفی اجرا شود. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از تکنیک‌های روایی و داستان‌گویی برای به حداکثر رساندن تعامل مخاطب با محتوای تبلیغاتی (به یاد داشته باشید، در چنین محتوایی، قهرمان و شخصیت اصلی باید خود مخاطب باشد. مردم نمی‌خواهند داستان شما را بشنوند و چقدر خوب هستید!)
  • پخش سریالی محتوا به گونه ای که مخاطب را به ادامه محتوا یا تبلیغات رغبت کند.
  • استفاده از سوالات، آزمون ها، نظرسنجی ها، آزمون ها و مسابقات در فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی
  • از تصاویر، ویدیوها و محتوای بصری استفاده کنید تا بخش بیشتری از مخاطبان هدف خود را درگیر کنید
  • طراحی مسیر محتوای تبلیغاتی سرگرم کننده و استفاده از گیمیفیکیشن
  • استفاده كردن اتوماسیون بازاریابی برای جمع آوری داده ها در مورد رفتار مصرف کننده و استفاده از آن برای شخصی سازی فرآیند بازاریابی

به طور کلی هر روشی که بتواند به تعامل بیشتر مخاطب و مشتری با برند منجر شود در بازاریابی تعاملی مفید است. اینکه یک کسب و کار کدام روش را انتخاب می کند به استراتژی ها و اهداف هر برند بستگی دارد.

5 مزیت بازاریابی تعاملی چیست؟

با توجه به ماهیت استراتژی بازاریابی تعاملی، این روش دارای مزایایی است که می تواند به کسب و کارها در رسیدن به اهداف خود کمک کند. در زیر به 5 نقطه قوت بازاریابی تعاملی خواهیم پرداخت.

تعامل مشتری را افزایش دهید

“هیچ مغازه ماست فروشی نمی گوید ماست من ترش است!” برای امتیاز دهی به محصول، خدمات یا برند خود، شما کسی نیستید که باید نظر بدهید! بهترین منبع اطلاعات در مورد یک برند یا آنچه که برای ارائه دارد، نظر کاربران، مشتریان و مخاطبان آن است. برای رسیدن به چنین هدفی استفاده از بازاریابی تعاملی گزینه خوبی خواهد بود.

بازاریابی تعاملی راه را برای تعامل با مشتریان باز می کند. همچنین با ابزارهای موجود می توان با مشاهده تعاملات برند و مخاطب، نظر مردم را در مورد برند یا محصول آن جویا شد. به خاطر داشته باشید که نظراتی که به واقعیت نزدیکتر هستند، نظراتی هستند که از مخاطبان خود جمع آوری می کنید. نظرات جمع آوری شده از کسب و کارها احتمالاً جانبدارانه و مغرضانه است.

یکی از ابزارهایی که به بازاریابان کمک می کند نظرات کاربران خود را ردیابی کنند و تعامل بهتری با مردم داشته باشند Webengage است. با استفاده از این ابزار، امکان نظارت بر افراد، تعامل با مشتری و اقدامات برای حفظ آنها به راحتی امکان پذیر است.

شناخت برند را افزایش دهید

بازاریابی تعاملی بستری را برای افزایش آگاهی از برند فراهم می کند. اما چگونه

فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی از طریق رسانه ها و کانال های مختلف انجام می شود. برخی از این رسانه ها مانند برخی شبکه های اجتماعی، امکان تعامل نزدیکتر با مخاطب را ایجاد می کنند. گاهی اوقات برخی از ویژگی های چنین پلتفرم هایی مانند هشتگ ها، الگوریتم ها و نحوه نمایش محتوا می تواند به دیده شدن کسب و کار توسط افراد بیشتری کمک کند.

برای مثال، زمانی که گیف‌ها یا ویدیوهای تعاملی در توییتر یک کسب‌وکار پست می‌شوند، با هر نظری که مخاطب ثبت می‌کند، افراد بیشتری می‌توانند آن محتوا را ببینند و با تبلیغ کسب‌وکار تعامل داشته باشند. در نتیجه افزایش آگاهی از برند یکی از مهمترین دستاوردهای بازاریابی تعاملی است.

افزایش وفاداری مشتری

اگر می خواهید مخاطبان خود را به مشتریان و سپس به مشتریان وفادار برند تبدیل کنید، استفاده از بازاریابی تعاملی راه حل مناسبی است. وقتی مخاطبان و مشتریان یک کسب و کار برای برند مورد علاقه خود احساس اهمیت می کنند و نظرات و درخواست های آنها دیده و شنیده می شود، ارتباط بهتر و عمیق تری با کسب و کار برقرار می کنند.

این لینک می تواند باشد وفاداری مشتریکه در هنگام انتخاب، خریدهای بعدی و حتی بازاریابی دهان به دهان اولویت افراد است.

شخصی سازی

اگر کسب و کارها و برندها می خواهند داستان و روایت خود را بیان کنند، باید بتوانند آن را با سلیقه مخاطبان و مشتریان خود مطابقت دهند. همچنین اگر محصولی داشته باشند و بخواهند آن را بهبود و ارتقا دهند یا بخواهند محصول یا خدمات جدیدی را عرضه کنند، باز هم باید به خواسته و سلیقه مشتری نزدیک باشد.

استفاده از بازاریابی تعاملی به برندها این امکان را می دهد که به مخاطبان و مشتریان خود گوش دهند و در مسیری حرکت کنند که رضایت آنها را بیشتر کند. به نوعی بازاریابی تعاملی به شخصی سازی محصول یا خدمات با نیازهای مخاطبان و مشتریان کمک می کند.

افزایش فروش

همه مشاغل برای افزایش فروش تلاش می کنند. یکی از مهمترین مزایای بازاریابی تعاملی افزایش فروش است. در واقع ارتباط بهتر با مردم، سفارشی سازی بیشتر محصول یا خدمات بر اساس نیاز مصرف کننده، وفاداری مشتری، آگاهی از برند و تمامی نکات مثبت این نوع بازاریابی منجر به افزایش فروش می شود.

نکات مهم برای بهبود بازاریابی تعاملی چیست؟

اکنون که با برخی از روش‌های بازاریابی تعاملی آشنا شده‌اید و مزایای این نوع بازاریابی را درک کرده‌اید، احتمالاً تشویق می‌شوید که از آن در تجارت خود استفاده کنید. اما قبل از شروع، اجازه دهید به نکاتی برای بازاریابی تعاملی بهتر نگاه کنیم.

بر بازاریابی روانشناختی تمرکز کنید

برای اینکه درک بهتری از رفتار، اخلاق، ذهنیت و نگرش مخاطبان و مشتریان خود داشته باشید، باید بر روانشناسی بازاریابی تمرکز کنید. هرچه اطلاعات بیشتری در مورد آنچه گفته می شود داشته باشید، بهتر می توانید از نظر فکری با مخاطبان خود هماهنگ شوید.

نتیجه نزدیکی فکری به مخاطب، دستیابی به بازاریابی تعاملی با اثربخشی بیشتر است. هدف ما در این نوع بازاریابی تعامل بیشتر با مصرف کنندگان و مشتریان است و داشتن ایده ها و افکار مشترک با مردم که برآمده از روانشناسی بازاریابی است، برند را به هدف خود می رساند.

محتوای بصری

به لطف ایجاد و توسعه شبکه های اجتماعی، مخاطبان کمتر حوصله یا علاقه ای به خواندن مطالب طولانی دارند و می خواهند با تلاش کمتری به محتوای مورد نظر خود دست یابند. در نتیجه استفاده از محتوای بصری مانند عکس، گیف، فیلم، حرکت، اینفوگرافیک و… توجه مخاطب را به خود جلب می کند. بنابراین بازاریابی تعاملی که با چنین محتوایی اجرا می شود بیشتر مورد توجه و موفقیت بیشتری قرار می گیرد.

مشارکت مشتری را تشویق کنید

محتوایی که برای استفاده در یک کمپین بازاریابی تعاملی آماده شده است باید استانداردهای تولید محتوا را داشته باشد. یکی از پارامترهای محتوای اصلی، یک پیام واضح و به دنبال آن فراخوانی برای اقدام است.

فراخوانی برای اقدام تکنیک های تولید محتوا معمولاً در انتهای هر محتوا قرار می گیرد. نقش CTA در محتوا این است که مردم را تشویق کند تا در مورد آن قطعه خاص از محتوا اقدام کنند. به عنوان مثال، اگر محتوا برای نمایش یک محصول جدید ایجاد شده است، باید مشتریان را به مشاهده آن و شرکت در بررسی ها دعوت کند.

سوالات متداول در مورد بازاریابی تعاملی

بازاریابی تعاملی چیست؟

روشی از بازاریابی که ارتباط دو طرفه بین کسب و کار و مشتری را فراهم می کند.

مزایای بازاریابی تعاملی چیست؟

افزایش فروش، وفاداری مشتری، انتقال حس ارزش به مشتریان، افزایش آگاهی از برند و غیره. بخشی از مزایای این مدل است.

انواع روش های بازاریابی تعاملی چیست؟

قصه گویی و روایت، استفاده از تصاویر، محتوای ویدیویی و تصویری، محتوای تعاملی مانند پرسش و چالش و …. نمونه هایی از بازاریابی تعاملی هستند.

برای دریافت مشاوره در مورد بازاریابی تعاملی، این فرم را پر کنید.

و در پایان این …

بازاریابی تعاملی نمونه ای از روش های جدید بازاریابی است. در این روش تلاش می شود تا در فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی ارتباطی دو طرفه بین برند و مخاطب ایجاد شود. در واقع بازاریابی تعاملی از نظر نحوه ارتباط با مشتری یا مخاطب با بازاریابی سنتی متفاوت است.

در مدل سنتی ارتباط تنها توسط برند با مردم شکل می گیرد و راهی برای شنیدن نظرات و صحبت های مردم وجود ندارد. اما در بازاریابی تعاملی که چنین فرصتی وجود دارد، مخاطب و مشتری برای برند احساس ارزشمندی می کنند و به آن وفادارتر می شوند.

در این مقاله سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که بازاریابی تعاملی چیست و چگونه می توان آن را بهتر پیاده سازی کرد. اگر در مورد این روش بازاریابی ابهامی دارید فراموش نکنید که سوال خود را در قسمت نظرات ثبت کنید تا کارشناسان ما پاسخ دهند.

مقالات دیگر

بازاریابی تعاملی یا بازاریابی تعاملی چیست؟ اولین بار در آژانس بازاریابی دیجیتال دارت. به نظر می رسد.