بازاریابی مخفیانه که بدون جلب توجه مخاطب را تحت تأثیر قرار می دهد


در سال های اخیر تبلیغات آنقدر حرفه ای شده است که گاهی حتی نمی دانید چه چیزی باعث شده به یک برند خاص علاقه مند شوید یا چرا یک محصول خاص را خریداری کرده اید. در واقع، ترفندهای بازاریابی بیشتر بر ضمیر ناخودآگاه افراد متمرکز شده و معمولاً مؤثرتر هستند. در این مقاله در مورد مرموزترین و احتمالاً یکی از بهترین انواع روش های بازاریابی به نام بازاریابی مخفی صحبت خواهیم کرد و رازهایی را در مورد آن کشف خواهیم کرد که احتمالاً ذهن شما را گیج کرده است. فقط 5 دقیقه مطالعه مطالب کاربردی پیش روی شما برای یادگیری ظرافت های بازاریابی پنهان کافی است.

بازاریابی پنهان چیست؟ تبلیغات یعنی چه؟

بیشتر تکنیک های تبلیغاتی ساده هستند. یعنی تبلیغ شما نمایش داده می شود و شما با آگاهی کامل آن را می بینید یا با دریافت پیامک از سامانه پیامکی از یک محصول یا خدمات اطلاعاتی کسب می کنید. به این ترتیب، چه در حال تبدیل یک سرنخ یا یک مشتری باشید، بازاریابی شما انجام می شود. اما گاهی داستان به این وضوح اتفاق نمی افتد.

در بازاریابی مخفیانه، پیام برند بدون اینکه متوجه شوید به ضمیر ناخودآگاه شما ارسال می شود. بدون اینکه حتی پیام را بدانید یا متوجه شوید که یک تبلیغ است. این پیام‌های پنهان از مرزهای تصمیمات آگاهانه انسان فراتر می‌روند و بدون اینکه متوجه شوند بر رفتار آنها تأثیر می‌گذارند. این همه بسیار ظریف و غیرمنتظره است. به عنوان مثال، آنها فقط هنگام پخش موسیقی ملایم یا یک عطر ملایم در فروشگاه اتفاق می‌افتند.

آگهی مخفی چگونه ظاهر شد؟ آزمایش جیمز ویکاری

تاریخچه بازاریابی مخفیانه به بیش از 60 سال قبل باز می گردد. آقای جیمز ویکاری، روانشناس و محقق بازاریابی، برای اولین بار در مورد پیام های پنهان صحبت کرد. ویکاری گفت که آزمایشی انجام داد تا ثابت کند که برندها می توانند ذهن افراد را در کمپین های تبلیغاتی مختلف کنترل کنند، مانند پیام های متنی انبوه با پیام های مخفی. یعنی مخاطب در برابر این پیام ها اراده ای ندارد، بنابراین پیام تبلیغاتی برند به راحتی در ناخودآگاه او ثبت می شود. تحقیقات آقای ویکاری به گونه ای بود که مخاطبان سینما بدون اینکه بدانند در معرض بازاریابی پنهانی قرار می گرفتند. در طول فیلم، پیامی با این مضمون چشمک می زند: «گرسنه ای؟ پاپ کورن بگیرید و کوکاکولا بنوشید نمایش داده می شود. اما بینندگان از این پیام اطلاعی نداشتند و به دلیل سرعت بالای پخش آن را ندیدند.

در واقع ذهن قادر به درک تصاویر پخش شده برای بیش از 13 میلی ثانیه است، در حالی که این پیام ها هر چند دقیقه به مدت 10 میلی ثانیه نمایش داده می شوند. فقط ناخودآگاه می تواند همه این فریم ها را ثبت کند. جیمز ادعا می کند که این آزمایش روی 45000 تماشاگر سینما انجام شده و با این پیام های پنهان، فروش پاپ کورن 18.1 درصد و فروش کوکاکولا 57 درصد افزایش یافته است. پس از انتشار این خبر، موجی از اضطراب و استرس در بین مردم ایجاد شد; چون نمی خواستند مغزشان توسط برندها کنترل شود. روزنامه ها و مجلاتی که به دنبال چنین اخبار عجیبی بودند نیز به این هیجان دامن زدند.

روش های مختلف بازاریابی پنهان و تبلیغات سابلیمینال

راه های مختلفی برای انتقال پیام های بازاریابی پنهان وجود دارد. از همکاری با افراد مشهور و صحبت دروغین درباره یک محصول یا برند گرفته تا قرار دادن پیام های محرمانه در لوگوها، پوسترها و حتی کارت های ویزیت الکترونیکی شرکت. در این قسمت با انواع روش های بازاریابی پنهان آشنا می شوید.

1. استفاده از افراد مشهور برای بازاریابی مخفیانه

بازیگران یا افراد مشهوری که لباس ها و محصولات یک برند خاص را می پوشند، به طور غیرمستقیم یک برند خاص را تبلیغ می کنند. در واقع، این افراد حتی مجبور نیستند در مورد محصولات شما صحبت کنند. محبوبیت آنها ناخودآگاه تمایل افراد را برای خرید و استفاده از محصولاتی که استفاده می کنند افزایش می دهد.

2. تبلیغات پنهان در رسانه های پنهان. قدرت تبلیغات سابلیمینال را دست کم نگیرید!

در برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها، افرادی را می‌بینید که در مورد تجربیات و زندگی روزمره‌شان صحبت می‌کنند و به نظر می‌رسد هیچ تبلیغات یا بازاریابی وجود ندارد. اما در واقع بسیاری از پیام های پنهان در معرض دید شما قرار می گیرند و در این موارد ضمیر ناخودآگاه شما این پیام های پنهان را ثبت می کند. برای مثال، نمایش یک لوگوی شرکت در پس‌زمینه ویدیوهای اینفلوئنسر محبوب، می‌تواند به همان اندازه مؤثر باشد که یک کپی تبلیغاتی زیبای آژانس املاک، اگر نه بیشتر.

3. اختلافات نادرست; سایر ترفندهای بازاریابی پنهان

اغلب (اما نه همیشه) تبلیغات دهان به دهان و تبلیغات در مورد یک شرکت یا برند روش دیگری برای بازاریابی است. برای این منظور شایعه یا بحثی در مورد محصول ایجاد و به صورت آنلاین پخش می شود. در این زمان و در حالی که همه در رسانه ها و فضای مجازی در حال بحث و جدل هستند، بازاریابان این شرکت دست به کار شده و از دور به تماشای جادوی تبلیغات می نشینند! بنابراین چیزهایی که در مورد نارضایتی یا رضایت مشتری می خوانید همیشه درست نیست.

4. پیام های پنهان در تبلیغات و لوگوها. راهی برای ایجاد حس خوب در مشتری

با پیام های پنهان در لوگوها و تبلیغات می توانید به راحتی داستانی را تعریف کنید و احساسی را به مشتری منتقل کنید. به عنوان مثال، در لوگوی آمازون، یک فلش از A به Z کشیده شده است و نشان دهنده عرضه تمام محصولات مورد نیاز مشتری است. یا سه خط لوگوی آدیداس سه کوه را تداعی می کند که نشان دهنده چالش ها و موانع در مسیر ورزشکاران است.

5. بازاریابی پنهان در فیلم ها و سریال ها; استفاده از برندها در سکانس های فیلم

شخصی که در حال تماشای یک فیلم است ممکن است در ابتدا تبلیغات پنهان یک فیلم را تشخیص ندهد. اما نشان‌های تجاری و شرکت‌ها در فیلم‌ها بیشتر از آنچه فکر می‌کنید رایج هستند. مثلاً فرض کنید در یک سکانس فیلم، اعضای خانواده کنار هم نشسته اند و قهوه می نوشند. شما در حال تماشای یک فیلم هستید، اما متوجه نمی شوید که آنها در استارباکس نشسته اند.

بازاریابی مخفیانه با استفاده از پنل پیام انبوه پیامک فراز

در این مقاله توضیح دادیم که بازاریابی مخفیانه چیست و چگونه می توانید محصول یا خدمات خود را مخفیانه تبلیغ کنید. علاوه بر موارد فوق، می توانید از پنل پیام رسانی گروه فراز اس ام اس نیز در کمپین های بازاریابی مخفیانه خود استفاده کنید. برای انجام این کار، لازم نیست فقط محصول یا برند خود را در متن پیام ذکر کنید. به عنوان مثال می توانید یک پیامک با موضوعی جالب برای کاربران ارسال کنید و از آنها بخواهید ویدیویی را تماشا کنند که در آن نام تجاری شما نیز ذکر شده است. در نهایت از شما دعوت می کنیم هرگونه سوال پنهان بازاریابی را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

مقاله بازاریابی مخفیانه تاثیرگذاری بر مخاطب بدون جلب توجه اولین بار در پنل پیامکی – سامانه پیامکی – پنل پیامکی پدیدار شد.