بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست و چه تفاوتی با سئو دارد؟


بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM این یکی از موثرترین راه ها برای رشد کسب و کار و جذب مشتریان جدید است. درست است که هدف بلند مدت کسب و کار باید بهبود سئوی سایت و جذب ترافیک ارگانیک اما گاهی اوقات، بدون صرف پول، رقابت کنید SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) خیلی سخت است؛ اینجاست که بازاریابی موتورهای جستجو وارد عمل می شود!

مثلا وقتی بیان می کنم “خدمات بازاریابی ایمیلی” با جستجو در گوگل به این نتایج برخوردم:

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، «سرویس نایوا» راهکارهای سئو را به خوبی پیاده سازی کرده است. زیرا در راس نتایج ارگانیک قرار دارد. اما چیزی که جایگاه اول صفحه را به خود اختصاص می دهد تبلیغات است!

مطالعات نشان می دهد که بیش از 35 درصد جستجو برای محصولات یا خدمات در گوگل و میانگین زمانی که کاربران برای هر یک از این جستجوها صرف می کنند انجام می شود. فقط حدود یک دقیقه است! بنابراین حفظ موقعیت در صفحه نتایج جستجو بسیار مهم است و تنها با نتایج ارگانیک نمی توان به این مشکل دست یافت. بنابراین، سرمایه گذاری در بازاریابی SEM یا موتورهای جستجو ضروری است.

در زیر به تعریف SEM می پردازیم و سپس راهکارهایی را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید یک SEM موفق داشته باشید.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟

SEM یا بازاریابی موتورهای جستجواستفاده كردن روی تبلیغات کلیک کنید (پرداخت شده) این به این دلیل است که محصولات یا خدمات کسب و کار شما موقعیت های ویژه ای را در صفحه نتایج موتور جستجو اشغال می کنند.

این استراتژی به تبلیغات شما اجازه می دهد تا زمانی که کاربران کلمات کلیدی خاصی را در موتورهای جستجو جستجو می کنند، در صفحه نتایج جستجو ظاهر شوند. برای درک بهتر این سوال، لازم است از مفهوم شروع کنیم سامانه حراج تبلیغات شناختن

سیستم حراج آگهی چگونه کار می کند؟

برای موفقیت در بازاریابی موتورهای جستجو، تبلیغ شما باید برنده سیستم حراج تبلیغات باشد. برای نشان دادن این موضوع، اجازه دهید به یک سیستم حراج نگاه کنیم تبلیغات گوگل بیایید بررسی کنیم:

هر تبلیغ گوگل که می بینید قبل از اینکه در SERP ظاهر شود از طریق سیستم مزایده تبلیغات می رود. برای ورود به این سیستم ابتدا باید کلمات کلیدی که می خواهید تبلیغ شما برای آنها نمایش داده شود و قیمتی که حاضرید برای آنها بپردازید را مشخص کنید. هنگامی که گوگل تشخیص می دهد که عبارت جستجوی کاربر در لیست کلمات کلیدی شما وجود دارد، تبلیغ شما در سیستم حراج آگهی گنجانده می شود.

برای آشنایی با خدمات تبلیغاتی گوگل از جمله تبلیغات در یوتیوبمی توانید با کارشناسان آفریک تماس بگیرید.

البته باید گفت که آگهی برای همه کلمات کلیدی نمایش داده نمی شود. زیرا قصد کاربران از جستجوی برخی از کلیدواژه ها جنبه تجاری ندارد و نمایش تبلیغات در چنین مواردی توجیهی ندارد.

به عنوان مثال، اگر کاربری از عبارت « بازاریابی ایمیلی چیست؟ جستجو، به احتمال زیاد هدف او کسب اطلاعات در مورد ایمیل مارکتینگ است و انتظار ندارد در این جستجو با تبلیغاتی مواجه شود! زیرا قصد او خرید محصول یا استفاده از خدمات ایمیل مارکتینگ نیست.

آیا باید این کلمات کلیدی را به کلی فراموش کنیم؟ نه! این کلمات کلیدی برای ارائه آگهی واجد شرایط نیستند. اما اهداف توسعه بسیار خوب است بازاریابی محتوا توضیح بیشتر در مورد این موضوع ممکن است خارج از حوصله این مقاله باشد.

بیایید به بحث در مورد سیستم حراج تبلیغات برگردیم. فرض کنید تبلیغ شما برای یک کلمه کلیدی مرتبط شناخته شده است. اما این تضمینی برای نمایش این تبلیغ نیست! زیرا سیستم حراج علاوه بر ارتباط کلیدواژه، 2 فاکتور مهم دیگر را نیز در نظر می گیرد: حداکثر بودجه ای که مایل به پرداخت برای کلمات کلیدی (پیشنهاد) و امتیاز کیفیت تبلیغات (امتیاز کیفیت) هستید..

امتیاز کیفیت تبلیغات به کیفیت تبلیغ شما، کلمات کلیدی و صفحه فرودی که برای تبلیغ مشخص کرده اید بستگی دارد. حداقل وضعیت درآمد برای این امتیاز در ستون وضعیت کلمه کلیدی در حساب Google Ads شما قابل مشاهده است. امتیاز کیفیت با بهبود موارد زیر افزایش می یابد:

  • تبلیغ شما باید با هدف کاربر مطابقت داشته باشد.
  • کاربران باید پس از مشاهده تبلیغات روی آنها کلیک کنند.
  • تجربه کاربری در صفحه فرود آگهی شما باید رضایت بخش باشد.

با در نظر گرفتن این موضوع، اکنون به نکاتی می پردازیم که شانس شما را بهبود می بخشد اجرای موفقیت آمیز کمپین های تبلیغاتی گوگل ادز افزایش:

1. هدف گذاری کلید واژه موثر

استراتژی تبلیغات کلیکی (PPC) با انتخاب صحیح کلمات کلیدی آن شروع می شود. در این مرحله در مورد کلمات کلیدی که قصد دارید تبلیغ خود را نشان دهید تحقیق کنید. به عنوان مثال، می توانید با اعضای تیم خود یک جلسه طوفان فکری برگزار کنید و کلمات کلیدی مرتبط با محصولات یا خدمات یا حتی رقبای خود را شناسایی کنید.

اگر بودجه تبلیغاتی شما محدود است، می توانید فقط بر روی کلمات کلیدی که مربوط به خرید محصولات یا خدمات هستند تمرکز کنید. در غیر این صورت، طیف وسیع تری از کلمات کلیدی را در نظر بگیرید که شامل مراحل پیش خرید می شود.

2. حجم جستجو و رقابت کلمات کلیدی را در نظر بگیرید

اگر کسی کلمات کلیدی شما را جستجو نکند، از تبلیغات خود پاسخی دریافت نخواهید کرد. بنابراین باید به حجم جستجوی کلمات کلیدی خود توجه کنید. حجم جستجو برای یک کلمه کلیدی میانگین تعداد دفعاتی است که کاربران آن کلمه کلیدی را در یک ماه جستجو می کنند.

یکی دیگر از عواملی که در مورد کلمات کلیدی باید به آن توجه کنید میزان رقابت در آنهاست. هرچه رقابت برای کلمات کلیدی شما کمتر باشد، هزینه کمتری برای تبلیغات پرداخت خواهید کرد.

3. بودجه بندی کلمات کلیدی را در نظر بگیرید

موقعیت تبلیغات شما در SERP ها با هزینه هر کلیک (CPC) و امتیاز کیفیت تبلیغ شما تعیین می شود. اگر CPC شما پایین باشد، ممکن است تبلیغات شما هرگز نمایش داده نشود. پس برای این منظور بودجه مناسبی در نظر بگیرید.

4. از مدیریت صحیح حساب کاربری و ساختار مناسب کمپین غافل نشوید

این امر مستلزم تجربه و دانش کافی در زمینه تبلیغات کلیکی گوگل است. بهتر است ابتدا کمپین های مرتبط را تعریف کنید. سپس گروه های تبلیغاتی موثر را برای هر کمپین تعریف کنید. معمولاً می توان گروه های تبلیغاتی فردی را بر اساس گروه بندی کلمات کلیدی تعریف کرد. اکنون می توانید یک تبلیغ را در هر گروه تبلیغاتی تعریف کنید.

تصویر زیر نمایی از ساختار حساب Google Ads مناسب را نشان می دهد:

به طور دقیق تر، ساختار یک حساب Google Ads را می توان با موارد زیر بهینه کرد:

  • تبلیغ: تبلیغ شما که شامل متن آگهی، لینک صفحه فرود و غیره می شود.
  • کلمات کلیدی: کلمات مرتبطی که می خواهید برای آنها تبلیغات نشان دهید.
  • گروه تبلیغات: گروه بندی تبلیغات، معمولا بر اساس گروه بندی کلمات کلیدی.
  • Campaign: بالاترین سطح ساختار در حساب Google Ads.

در هر لایه، می‌توانید ببینید چه چیزی برای تبلیغات شما مفید است و چه چیزهایی که کار نمی‌کنند و اطلاعات جامعی در مورد عملکرد تبلیغات شما و هزینه‌های آنها به دست آورید.

آژانس تبلیغاتی آنلاین افرک به عنوان شریک رسمی گوگل و با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه تبلیغات کلیکی می تواند اکانت گوگل ادز و تبلیغات گوگل شما را مدیریت کرده و در هزینه و زمان شما صرفه جویی کند. در صورت نیاز به مشاوره یا اطلاعات بیشتر در زمینه تبلیغات می توانید برای مشاوره تخصصی رایگان مهمان ما باشید!

نکات رایگان تبلیغات گوگل

کلمه پایانی: بازاریابی موتورهای جستجو را نادیده نگیرید!

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) یک استراتژی مهم برای افزایش مخاطبان وب سایت شما است. اما این استراتژی هرگز جایگزین سئو نمی شود. به همین دلیل است که اگر هدف بلندمدت شما افزایش سئوی وب سایت و هدایت ترافیک ارگانیک باشد، بهتر است، در نتیجه از ترافیک غیر رایگان (پرداخت شده) و دیگر استراتژی های بازاریابی موثر موتور جستجو استفاده کنید.

  • 3 اپلیکیشن پولساز ایرانی را به تومان به شما معرفی می کنیم
  • درآمد 80 میلیارد دلاری گوگل در یک فصل!
  • Discord چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
  • عمر باتری تلفن همراه و لپ تاپ با الگوریتم جدید دو برابر می شود!
  • Discord دوباره فیلتر شد! (فیلتر جدید در ایران)

SEM چیست SEM چیست SEM چیست SEM چیست

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست و چه تفاوتی با سئو دارد؟ برای اولین بار در آفریقا: یک آژانس تبلیغاتی آنلاین. به نظر می رسد.

(برچسب‌ها به ترجمه) SEM