بازاریابی ویروسی چیست؟ هر آنچه که باید در مورد این روش بازاریابی بدانید


در دنیای رقابتی امروز، ماندن و توسعه یک تجارت جدید چندان آسان نیست. بنابراین کسب اطلاعات و به کارگیری روش های نوین بازاریابی، اصل مهمی است که در صورت غفلت از آن، شکست کسب و کار دور از انتظار نخواهد بود. یکی از این روش ها بازاریابی ویروسی است. به طور خلاصه، در این نوع بازاریابی، اطلاعات مربوط به یک محصول یا خدمات از فردی به فرد دیگر، دهان به دهان یا به اشتراک گذاری از طریق ابزارهای مختلف مانند پیامک یا ایمیل منتشر می شود. در این مقاله هر آنچه را که باید در مورد بازاریابی ویروسی بدانید در اختیار شما قرار می دهیم. از شما دعوت می کنیم مطالعه مقاله مفید پیش روی خود را از دست ندهید.

بازاریابی ویروسی؛ توزیع ارگانیک پیام تبلیغاتی

ویروس چیزی است که به سرعت و به طور گسترده منتشر می شود. بازاریابی ویروسی ترفندی است که صاحبان مشاغل از عمد استفاده می کنند. با این حال، پیام مورد نظر کاملاً ارگانیک و طبیعی منتشر می شود. در این روش کاربران خودشان اشتراک گذاری محتوا را انتخاب می کنند. به عبارت دیگر، بازاریابی ویروسی ریشه در بازاریابی سنتی دهان به دهان دارد. با این حال، شبکه های اجتماعی فضای ایده آلی را برای این کار فراهم می کنند. در واقع شبکه های اجتماعی رسانه طبیعی این نوع بازاریابی هستند. رایج ترین نمونه بازاریابی ویروسی در سال های اخیر، ویدیوهای احساسی، غافلگیرکننده، خنده دار یا خاص است که در یوتیوب و سپس در فیس بوک، توییتر و کانال های دیگر به اشتراک گذاشته می شود.

با این حال، بازاریابی ویروسی می تواند یک شمشیر دو لبه باشد. زیرا با این نوع کمپین قسمت زیادی از کنترل به دست کاربران می افتد و خطر سوء تعبیر یا تقلید پیام وجود دارد. از سوی دیگر، یک کمپین ویروسی موفق می تواند با افزایش آگاهی مشتریان بالقوه از محصولات و فروش کالاها یا خدمات، معجزه ای برای برند شما ایجاد کند. برای افزایش فروش می‌توانید از روش‌های ساده‌تر و مطمئن‌تر مانند ارسال پیامک تبلیغاتی برای کمک استفاده کنید.

ویژگی های بازاریابی ویروسی یا بازاریابی ویروسی

همه نمونه های بازاریابی ویروسی سه چیز مشترک دارند: پیام، پیام رسان و محیط. برای موفقیت این مدل بازاریابی باید هر یک از این سه مولفه به بهترین شکل و با توجه به نوع کسب و کار انتخاب و استفاده شود. همه مشاغل با هر اندازه ای می توانند از کمپین های بازاریابی ویروسی به تنهایی یا در ترکیب با سایر کمپین های سنتی، از جمله ابزارهای مختلف مانند فیلم ها، بازی ها، تصاویر، ایمیل و پیام های متنی انبوه با خدمات وب استفاده کنند. به همین دلیل در کنار این نوع بازاریابی باید اطلاعات کافی در مورد اینکه وب سرویس چیست و ابزارهای دیگری برای چه مواردی استفاده می شود، داشته باشید.

در واقع ابزارهای بازاریابی مختلف، احساسات مصرف کنندگان یا بینندگان را جذب و درگیر می کنند. به این ترتیب، آنها آگاهی مشتریان بالقوه را از ارزشی که محصول یا خدمات شما ایجاد می کند، افزایش می دهند. آنها همچنین اشتراک گذاری محتوای مرتبط را آسان می کنند. در برخی موارد از کمک یک اینفلوئنسر که شبکه بزرگی از فالوورها دارد برای بازاریابی ویروسی استفاده می کنند. بازاریابی ویروسی به طور کلی سریعتر از بازاریابی سنتی است و همچنین هزینه کمتری دارد. در زیر با مزایا و معایب بازاریابی ویروسی بیشتر آشنا خواهید شد.

مزایا و معایب بازاریابی ویروسی؛ هزینه کم در مقابل مسائل اندازه گیری فروش

با استفاده از بازاریابی ویروسی، شرکت ها می توانند محصولات خود را به مشتریانی ارائه دهند که معمولاً هدف کمپین های بازاریابی سنتی نیستند. چنین دسترسی گسترده ای به صاحبان مشاغل اجازه می دهد تا وارد بازارهای جدید شوند و مشتریان بالقوه خود را گسترش دهند. مزیت مهم دیگر این است که هزینه بازاریابی ویروسی مانند پیامک تبلیغاتی بسیار کمتر از تبلیغات سنتی است و حتی می توان گفت که به اشتراک گذاشتن تجربه استفاده از خدمات یا محصول خود با مشتریان رایگان خواهد بود. همچنین از آنجایی که اینترنت امکان اشتراک گذاری آسان و سریع محتوا را فراهم می کند، با استفاده از بازاریابی ویروسی سریعتر به اهداف خود خواهید رسید.

از سوی دیگر، گاهی اوقات بازاریابی ویروسی نتیجه معکوس می دهد. مطالعات نشان می دهد که افراد واکنش عاطفی قوی تری به اخبار منفی دارند و بیشتر تمایل دارند اخبار منفی را بیشتر از مثبت به اشتراک بگذارند. این امر می تواند بازاریابی را دشوار کند و حتی برای شرکت هزینه داشته باشد. یکی دیگر از معایب کمپین های بازاریابی ویروسی این است که موفقیت آنها چندان قابل اندازه گیری نیست. در واقع، کارشناسان بازاریابی توانایی تعیین سرنخ یا فروش را ندارند. در نتیجه نمی توان تعیین کرد که کدام کانال ارتباطی با مشتری مناسب تر است. در نهایت، اگر مشتریان احساس کنند که یک کمپین ویروسی حریم خصوصی و امنیت آنها را زیر سوال می برد، احتمالاً محتوای شما را به اشتراک نمی گذارند. در نتیجه بازاریابی ویروسی شرکت با شکست مواجه می شود.

تکنیک های کاربردی در بازاریابی ویروسی

مهمترین اصل در بازاریابی ویروسی این است که مردم در مورد محصول یا خدمات شما صحبت کنند. برای این منظور می توانید با ارسال هدایایی برای مشتریان خاص خود، علاقه آنها را به صحبت در مورد برند افزایش دهید. همچنین، ایجاد محتوای تعاملی و جذاب که مشتریان را تشویق به اشتراک گذاری آن می کند، نقش مهمی در بازاریابی ویروسی دارد. اگر متن تبلیغ به اندازه کافی جذاب باشد که بتواند مشتری را جذب کند و البته کاربردی باشد، مخاطب هدف شما متن را بیشتر و بیشتر به اشتراک می گذارد. این دقیقا همان چیزی است که در این مدل بازاریابی انتظار می رود. برای این منظور، تیتر و کپی آگهی باید چیزی باشد که نیازها و احساسات عمیق مخاطب را لمس کند.

نقش پیام‌های متنی انبوه در بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی از زمانی که مردم از ایمیل برای به اشتراک گذاشتن محتوا با دوستان خود استفاده می کردند، وجود داشته است. در دنیای موبایل این بازاریابی از طریق پیامک انجام می شود. در واقع استفاده از اس ام اس توسط کاربران تلفن همراه شباهت زیادی به استفاده از ایمیل توسط کاربران لپ تاپ دارد. هر دو روش امکان ارتباط جمعی، ارسال محتوا و به اشتراک گذاری تصویر را فراهم می کنند. اگر متن تبلیغات پیامکی خوب کار کند و جذابیت کافی داشته باشد، پیامک شما پخش می شود و کاربر پیشنهاد جذاب شما را برای دیگران ارسال می کند.

از سوی دیگر، حتی اگر این اتفاق نیفتد، می توانید با ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه از مزایای بازاریابی ویروسی بهره مند شوید. در مدت زمان کوتاهی پیام شما به تعداد قابل توجهی از مشتریان بالقوه خواهد رسید. اگر بدانید لید چیست و از استراتژی های مناسب برای تبدیل یک سرنخ به مشتری استفاده کنید، احتمال موفقیت کمپین بازاریابی شما بسیار بالا خواهد بود.

راه اندازی کمپین های بازاریابی ویروسی موفق با فراز اس ام اس

در این مقاله توضیح داده ایم که بازاریابی ویروسی چیست و چگونه می توانید با استفاده از سامانه پیامکی کمپین های بازاریابی ویروسی موفقی را سازماندهی کنید. به طور خلاصه، مهم ترین نکته در هر روش بازاریابی، از جمله بازاریابی ویروسی، رساندن پیام تبلیغاتی خود به مشتریان بالقوه در مدت زمان کوتاه است. بنابراین بازاریابی پیامکی نقش عمده ای در بازاریابی ویروسی دارد. در پایان از شما دعوت می کنیم در صورت داشتن هرگونه سوال در این خصوص با ما و سایر همراهان عزیز و همیشگی فراز اس ام اس در میان بگذارید.

نوشتن بازاریابی ویروسی چیست؟ هر آنچه باید در مورد این روش بازاریابی بدانید اولین بار در پنل پیامک – سامانه پیامک – پنل پیامک پدیدار شد.