بازاریابی چریکی یا چریکی چیست؟ 8 اصل اساسی + بررسی نمونه


برای غافلگیری فراموش نشدنی مخاطب در دنیای تبلیغات، به عنوان یک چریک با تجربه وارد میدان شوید! بازاریابی پارتیزانی نوعی تاکتیک تبلیغاتی است که یک محصول یا خدمات را به روش های خلاقانه و غیر متعارف ارائه می کند. در جنگ های چریکی به جای روش های معمول جنگ، از غافلگیری و سردرگمی دشمن با استتار، خرابکاری و استتار استفاده می کردند. در این مقاله به اصول تبلیغات مهمانی، مزایا و معایب، انواع و نمونه های موفق این نوع تبلیغات می پردازیم.

بازاریابی گوریل چیست؟ شورش علیه تبلیغات تکراری!

برای دریافت بالاترین بازخورد در دنیای امروز، با تبلیغات سنتی، پرهزینه و تکراری خداحافظی کنید و پیام خود را به شیوه های خلاقانه و غیرمنتظره به مخاطب منتقل کنید و احساسات آنها را برانگیزید. به این ترتیب تخیل، ابتکار، خلاقیت، نوآوری و شیطنت شما مخاطب را جذب می کند. به عنوان یک چریک با تجربه، غیرقابل پیش بینی و باهوش، طرح کسب و کار بسازید و مدیریت کنید.

8 اصول بازاریابی پارتیزانی برای استفاده بیشتر از تبلیغات

بازاریابی پارتیزانی نوعی تبلیغات است که اجرای آن به سرمایه زیادی نیاز ندارد، بلکه به انرژی، زمان، خلاقیت و دانش داوطلب نیاز دارد. این کمپین ها به دلیل غافلگیری که دارند بیش از سایر انواع تبلیغات در حافظه مخاطبان می مانند. در زیر ۸ ویژگی مهم و موثر در بازاریابی چریکی را معرفی کرده ایم.

  1. هزینه بسیار پایین و بالاترین عملکرد با کمترین بودجه دارد.
  2. بنابراین سرمایه شما ابتکار، خلاقیت، نوآوری، تخیل و انرژی شماست.
  3. باید عموم مردم را در زندگی روزمره غافلگیر کند تا نتوانند آن را نادیده بگیرند.
  4. نباید توهین آمیز باشد و باید بر اساس اخلاق و فرهنگ مخاطب طراحی شود.
  5. به خاطر اینکه چرخه عمر محصول; تبلیغات چریکی را به موقع شروع و متوقف کنید.
  6. به مخاطب تجربه ای از احساسات و تعامل متفاوت بدهید.
  7. در چارچوب قوانین و مقررات باشد و باعث آسیب جسمی یا روحی نشود.
  8. اغلب افراد را تبدیل می کند و تبلیغات دهان به دهان ثانویه دارد.

کمپین های موفق را می توان برای مدت طولانی بدون هزینه اضافی به صورت آنلاین مشاهده کرد و نام برند را به مخاطب یادآوری کرد. هدف اصلی بازاریابی چریکی افزایش آگاهی از برند، جذب مشتریان جدید و تشویق مشتریان تکراری است.

انواع بازاریابی چریکی یا چریکی + مروری بر 5 روش رایج

بازاریابی پارتیزانی انواع مختلفی دارد که می توانید با توجه به برند، خدمات و پیام تبلیغاتی خود روش خود را پیدا کنید. در زیر 5 نمونه از تبلیغات چریکی محبوب را مشاهده می کنید.

بازاریابی ویروسی گوریل؛ یکی از بهترین انواع بازاریابی چریکی

در بازاریابی ویروسی، شما به مخاطب وابسته هستید. زیرا پیام تبلیغاتی باید مانند ویروس به همه سرایت کند. Jonah Berger در Contagious می‌گوید: پیام باید مفید، کاربردی و دارای انگیزه قوی باشد تا مردم در مورد شما صحبت کنند یا محتوای شما را به اشتراک بگذارند. آنها دوست دارند باهوش به نظر برسند، احساسات یا دانش خود را به اشتراک بگذارند.

برای ویروسی شدن، طراحی ویدیوهای سرگرم کننده، مسابقات یا رویدادها، یا با آن هدیه بدهید نمونه ای از پیامک موثر، متن تبلیغاتی متفاوتی داشته باشید یا با وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها همکاری کنید. مدرسان شریف که مدتی است درباره آن صحبت می شود، نمونه ویروسی از بازاریابی چریکی در ایران است.

بازاریابی چریکی محیطی؛ راهی برای تشویق مردم به خرید و استفاده از خدمات

در بازاریابی محیطی، برندهای تازه ایجاد شده معمولاً برای شناخت برند، در مکان های پرتردد، با زاویه دید و فضای مناسب، با استفاده از عناصر غول پیکر یا چندگانه، تحریک حواس 5 گانه، ایجاد سرگرمی، کنجکاوی و مشارکت به مردم معرفی می شوند. آنها درست می کنند . سعی کنید تجربه جدیدی برای مخاطب ایجاد کنید. زیرا این نوع تبلیغات با گرفتن عکس و داستان و یا دهان به دهان این قابلیت را دارد که در فضای مجازی منتشر شود.

بازاریابی چریکی تجربی؛ بهترین راه برای تقویت برند

بازاریابی گوریل باتجربه با روش های فریبنده و خلاقانه، مخاطب را قادر می سازد تا خدمات شما را تجربه کند یا از محصول شما استفاده کند تا برند شما را از نزدیک بشناسد! به عنوان مثال، IKEA نمونه هایی از مبلمان خود را در ایستگاه های اتوبوس قرار داد. مردم ممکن است در طول روز برای آزمایش محصولات به فروشگاه های Ikea مراجعه نکنند، اما هیچ کس بدش نمی آید که در هنگام انتظار اتوبوس روی یک مبل یا یک صندلی راحت استراحت کند.

گوریل بازاریابی جعلی؛ تبلیغات موثر با استفاده از ابزارهای آنلاین و شبکه های اجتماعی

به این ترتیب، تبلیغات توسط مردم پخش نمی شود، شما خودتان آنها را ویروسی می کنید. استفاده از تماس های رسا با تلفن مجازی، سایت ها و وبلاگ ها، ربات های مختلف اینترنتی، هماهنگی با اینفلوئنسرها و … به صورت غیر مستقیم محصول یا خدمات خود را ویروسی می کنید; البته استفاده بیش از حد از این تکنیک در برخی کشورها غیرقانونی است.

بازاریابی چریکی در کمین; با نوشتن یک تبلیغ مناسب فروش را افزایش دهید

حتی اگر فرصت تبلیغات برای شما مناسب نیست، همچنان مراقب باشید تا برند خود را در زمان و مکان مناسب در معرض دید مردم قرار دهید. به عنوان مثال، در یک تبلیغ، پپسی برای تحقیر کوکاکولا شنل پوشیده بود و آرزوی هالووین شبح وار را داشت. اما کوکاکولا با نوشتن جمله (همه می خواهند قهرمان شوند!) به تبلیغ پپسی پایان داد..

چرا باید از تبلیغات مهمانی استفاده کنیم؟

شما می توانید از طریق راه حلی مانند پنل اس ام اس خدمات یا محصول خود را برای جامعه هدف تبلیغ کنید و نتایج خوبی بگیرید. اما اگر خدمات یا محصول شما این قابلیت را دارد که مخاطب را شگفت زده کند، تبلیغات مهمانی را با آنها در نظر بگیرید. آیا از مزایای بازاریابی چریکی اطلاع دارید؟

جذب مخاطب در یک لحظه با تبلیغات چریکی

یک روز عصر در خلوت شهر، برند Coop's Paints صحنه بالا را خلق کرد. تصور کنید صبح روز بعد مردم با دیدن این صحنه چقدر شوکه شدند! نمی شود که شخصی از این قسمت رد شود و آن را نبیند و برای دیگری توضیح دهد. ویژگی اصلی رنگ های Coop نیز کاملاً واضح است، یعنی. توانایی پوشش آنها این برند با بهترین پنل اس ام اس او می توانست تبلیغ هم کند اما با استفاده از پتانسیل غافلگیری از این روش استفاده کرد.

تبلیغات حزبی; بیشترین تاثیر با کمترین هزینه

طبق آمار Content365با بازاریابی چریکی، شما حدود 90 درصد پول کمتری را برای تبلیغات خرج می کنید. جیپ یک برند اقتصادی بزرگ است. اما برای این تبلیغ فقط به اندازه خرید یک سطل رنگ هزینه دارد! این برند پارکینگ ها را در مکان های غیر معمول رنگ می کند تا نشان دهد جیپ حتی در نامناسب ترین مکان ها نیز با قدرت منحصر به فرد خود پارک می کند. البته مطمئن شوید که تبلیغ مهمانی روی برند شما کار می کند و ضد تبلیغ نیست! اگر بازاریابی گوریل برای برند شما مناسب نیست، از پنل پیامکی استفاده کنید. تعرفه قیمت پنل پیامک همچنین به عنوان تبلیغات چریکی کاملا مقرون به صرفه است.

تعامل با تبلیغات حزبی؛ مخاطب را بخشی از تبلیغ کنید

شرکت Folks برای رونمایی از محصولات دوستدار محیط زیست خود، یک پیانوی پله ای تعاملی در کنار پله برقی مترو ساخت و مردم را به استفاده از پله های معمولی با انگیزه نوازندگی تشویق کرد. در این کمپین، فولکس واگن به سرعت شناخته نشد. اما از آنجایی که مردم بخشی از کار بودند، هرگز آن را فراموش نکردند. این طرح میلیون ها نقد را در فضای مجازی دریافت کرد و نام Folks را بیش از پیش روشن کرد.

نمایش و شناخت برند با تبلیغات مهمانی

هزاران برند لاک ناخن در جهان وجود دارد که فقط تعداد کمی از آنها را می شناسید. راه اندازی یک برند جدید در بازار رقابتی برای خودآگاهی بسیار سخت است. اما فرض کنید در حال راه رفتن هستید که یک لاک غول پیکر جلوی شما روی زمین می افتد! این برند با تبلیغات چریکی محیطی، زمانی که اصلا انتظارش را نداشتید، خود را خلاقانه به شما معرفی کرد. مگه میشه با این کار مسخره این برند رو فراموش کرد؟!

با بازاریابی گوریلا از رقبای خود متمایز شوید

یک فست فود جدید برای معرفی ساندویچ های جدیدش، ایستگاه اتوبوس کنار مغازه اش را گرم کرده تا در زمستان شبیه مایکروویو شود. فاصله ایستگاه تا فروشگاه کم بود و بوی غذا تا آنجا می رسید. او با تحریک حس بویایی و البته ایجاد لذت همراه با گرما، مخاطب را وسوسه می کرد که از فروشگاهش غذا بخرد. این برند با این ایده خلاقانه از رقبا متمایز می شود زیرا مردم هرگز تجربه نشستن در مایکروویو را فراموش نکرده اند!

معایب بازاریابی چریکی چیست؟

در نظرسنجی Content36557% از شرکت کنندگان موافق بودند که بازاریابی پارتیزانی یک روش بازاریابی موثر است، اما مانند هر روش تبلیغاتی دیگری بدون ریسک نیست و ممکن است با ایرادات زیر به شما نتایج دلخواه را ندهد.

  1. جامعه هدف خاصی ندارد و ارزیابی نتایج و میزان تأثیر آن دشوار است.
  2. این نیاز به تخیل، نوآوری و ابتکار بالایی دارد و هرگز نباید از ایده های تکراری استفاده کنید.
  3. اگر پیام تبلیغاتی واضح، شفاف و قابل درک نباشد، می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.
  4. گاهی اوقات علاوه بر پیام تبلیغاتی مورد نظر، پیام های مختلفی را نیز منتقل می کند.

در نظر گرفتن احتمال شکست، معیار اصلی در بازاریابی چریکی است. این نوع بازاریابی می تواند تاثیری ماندگار و ارزشمند در ذهن مخاطب به جا بگذارد، اما در صورت عدم اجرای بهینه، عواقب ناخوشایندی در پی خواهد داشت! علاوه بر این، شرایط پیش بینی نشده ممکن است برنامه های شما را مختل کند و باعث هدر دادن پول یا کاهش سود شود. به زبان ساده، هیچ تضمینی برای موفقیت در این نوع بازاریابی وجود ندارد.

در میدان جنگ تبلیغاتی چریک باشید

ببینید با بازاریابی چریکی نیازی به پرداخت هزینه های کلان نیست و می توانید با جیب خالی معروف شوید. با نگاهی به نمونه های موفق، شما را با مزایا و روش های مختلف این نوع تبلیغات آشنا کردیم. بازاریابی چریکی در ایران هنوز آنچنان جا نیفتاده است، بنابراین فرصت خوبی برای برجسته شدن است. از این فرصت بی نظیر استفاده کنید و مخاطب را با ایده های خلاقانه با کمترین هزینه در کمترین زمان غافلگیر کنید و در دل و ذهن او بمانید.

بازاریابی چریکی یا چریکی چیست؟ 8 اصل اولیه + بررسی نمونه اولین بار در پنل پیامک – سامانه پیامک – پنل پیامک پدیدار شد.