بازده سرمایه گذاری تبلیغات گوگل (ROI) چیست و چگونه می توان آن را افزایش داد؟


بازگشت هزینه تبلیغات گوگل (ROI) یک معیار مهم برای اندازه گیری موفقیت است تبلیغات گوگل ادز و. فروش موقت و جزئی نمی تواند دلیل موفقیت کمپین تبلیغاتی گوگل ادز باشد. هزینه های تبلیغات باید به درستی اندازه گیری و با سود مقایسه شود. تنها در این صورت است که می توانید درباره موفقیت یا شکست کمپین تبلیغاتی گوگل نظر دهید.
در این مقاله، ما می خواهیم به طور کامل ROI تبلیغات گوگل را بررسی کنیم. بیایید دلایل مهم بودن آن را فهرست کنیم و نحوه اندازه‌گیری و به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه Google Ads را شرح دهیم. این مقاله مهم و کاربردی را حتما بخوانید.

ROI چیست؟

به طور خلاصه، ROI یا بازگشت سرمایه نشان می دهد که چقدر پول برای تبلیغات خرج کرده اید. ROI با توجه به اهداف بازاریابی کسب و کار تعیین می شود. این شاخص به شما کمک می کند تا بفهمید کمپین های تبلیغاتی Google Ads چقدر موثر بوده اند.

ROAS یا بازگشت هزینه تبلیغات گوگل چیست؟

ROAS مخفف بازگشت هزینه های تبلیغاتی است و معیاری از درصد سود حاصل از تلاش های بازاریابی و کمپین های تبلیغاتی است که بر اساس دلار محاسبه می شود. دلیل اهمیت محاسبه ROAS این است که آیا هزینه صرف شده برای کمپین تبلیغاتی موثر است یا خیر! امروزه با توجه به حجم زیاد داده ها و اطلاعات کاربران، بهینه سازی تبلیغات در گوگل ادوردز به راحتی قابل انجام است.

تبلیغات آنلاین با وجود رقابت شدید بین شرکت های مختلف، برای بسیاری از افراد دشوار است عزیز بوده است به همین دلیل است که معمولا وقتی در گوگل تبلیغ می کنید و افزایش می دهید بهره وری آن، به پارامترهایی مانند رتبه بندی کیفیت، نرخ کلیک، هزینه هر کلیک و … در نظر گرفته شده است. با این حال، تمرکز بر این پارامترها همیشه موفقیت شما را تضمین نمی کند. زیرا از داشتن یک دید کلی جلوگیری می کند.

پارامتر ROAS یکی از عواملی است که معمولاً تأثیر زیادی دارد نرخ تبدیل را افزایش دهید و درآمد نادیده گرفته می شود. اما نگران نباشید، زیرا در این مقاله به اهمیت محاسبه نرخ تبدیل و تاثیر آن در بهینه سازی هزینه برگشت تبلیغات گوگل می پردازم.

تفاوت ROAS و ROI چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، ROAS برای محاسبه میزان سود از یک کمپین استفاده می شود. مشابه این ROI است که مخفف بازگشت سرمایه است نرخ بازگشت سرمایه و گفته می شود نرخ بازگشت سرمایه در مقایسه با هزینه ای که برای کسب و کار صرف می شود. و در واقع، ROI بازده کلی سرمایه را اندازه گیری می کند، در حالی که ROAS درصد سود شما را فقط در یک کمپین خاص محاسبه می کند.

فرمول محاسبه ROI یا بازگشت سرمایه گوگل ادز

برای محاسبه ROI، باید درآمد تبلیغات را بگیرید، آن را از هزینه کل کم کنید و سپس آن را بر هزینه کل تقسیم کنید.

ROI = (درآمد تبلیغات – مجموع هزینه ها) / مجموع هزینه ها

برای مثال فرض کنید برای تولید یک محصول 150 هزار تومان هزینه کرده اید و آن را به قیمت 300 هزار تومان در وب سایت خود می فروشید. شما موفق به فروش 3 مورد از این محصولات با استفاده از تبلیغات Google Ads می شوید. به عنوان مثال، اگر هزینه تبلیغ شما 200000 تومان باشد، بازگشت سرمایه یا بازگشت سرمایه به صورت زیر محاسبه می شود:

38% = (200 هزار تومان + 450 هزار تومان) / ((200 هزار تومان + 450 هزار تومان) – 900 هزار تومان)

فرمول محاسبه ROAS یا بازگشت هزینه تبلیغات گوگل

محاسبه این پارامتر را می توان به سادگی با استفاده از فرمول ریاضی زیر انجام داد.

هزینه/نرخ تبدیل = ROAS یا بازده هزینه تبلیغات

به همین دلیل یکی از اهداف اصلی هنگام تبلیغات در گوگل این است که بازده تبلیغاتی خود را به حداکثر برسانید. اینکه چقدر از این پارامتر برای شما مفید خواهد بود به صنعت و زمینه فعالیت شما بستگی دارد.

برای اینکه بفهمید از یک تبلیغ چقدر درآمد کسب می کنید، باید از بین گزینه های نرخ تبدیل، گزینه ارزش تبدیل را انتخاب کنید.

اگر یک فروشگاه آنلاین دارید، می توانید به راحتی با گزارش های بلادرنگ پویا ردیابی عملکرد خود را بررسی کنید. در غیر این صورت باید محاسبات را به صورت دستی انجام دهید! سخت است، اما غیرممکن نیست.

چرا بازگشت سرمایه گوگل ادوردز باید ردیابی شود؟

تبلیغ کنندگان باید به طور مداوم ROI را اندازه گیری و پیگیری کنند. این شاخص وضعیت سودآوری کمپین ها را نشان می دهد و مشخص می کند که تبلیغات چقدر برای سازمان مفید بوده است. به همین دلیل می توان گفت که ردیابی بازگشت سرمایه گوگل ادز مزایای زیادی دارد:

اندازه گیری اثربخشی کمپین ها

ROI تبلیغات گوگل نشان می دهد که شما چه تعداد سرنخ یا فروش داشته اید. این به طور مستقیم اثربخشی کمپین تبلیغاتی را نشان می دهد. بنابراین می توانید برای مدیریت و کاهش یا افزایش بودجه تبلیغاتی تصمیمات لازم را اتخاذ کنید.

بهبود کمپین ها

اگر ROI کمپین تبلیغاتی بالا باشد، می توانید بودجه کمپین را افزایش دهید و به فروش و نرخ تبدیل بیشتری برسید. از سوی دیگر، اگر از تبلیغات کسب درآمد نمی کنید، شاید باید کمپین ها را متوقف کنید و راهی برای افزایش عملکرد بیابید. بنابراین، ROI تبلیغات گوگل یک راهنمای مفید برای افزایش عملکرد و بهبود کمپین ها است.

تصمیم گیری مبتنی بر داده

با ROI می توانید تصمیمات بهتر و دقیق تری بگیرید. همانطور که در آگهی دلاری می دانید تبلیغات گوگل تصمیم گیری صحیح و مقرون به صرفه بسیار مهم است. بازگشت هزینه تبلیغات گوگل به تصمیم گیری در مورد تخصیص بودجه، اولویت بندی کمپین ها و بهبود استراتژی های بازاریابی کمک زیادی می کند.

تعیین اهداف و معیارهای واقع بینانه

با ردیابی ROI، حرکت و پیشرفت کمپین را در طول زمان زیر نظر دارید. به این ترتیب مطمئن می شوید که در مسیر اهداف خود قرار دارید و در صورت عدم تحقق آنها باید اقدامات لازم را انجام دهید. این اقدامات می تواند مواردی مانند بهینه سازی کمپین ها، تنظیم اهداف و تعیین اهداف جدید و غیره باشد.

درباره مشتریان بیشتر بدانید

با ردیابی ROI، بینش ارزشمندی در مورد مشتریان خود به دست می آورید. اطلاعات جمعیتی آنها را درک خواهید کرد، متوجه خواهید شد که کدام محصولات یا خدمات طرفداران بیشتری دارند، کدام صفحه فرود موثرتر عمل کرده است و… به این ترتیب می توانید کمپین ها را تنظیم و اصلاح کنید و شرایط را برای جذب مشتری بیشتر و افزایش فروش بهینه کنید.

درک سفر مشتری

درک اینکه مشتریان چگونه وب سایت شما را درک کرده اند و چگونه اقدام مورد نظر (خرید، ثبت نام و غیره) را انجام داده اند بسیار مهم است. این اطلاعات به شما کمک می کند تا سفر مشتری را بهتر درک کنید و بهینه سازی های لازم را در هر مرحله از قیف فروش انجام دهید. این یکی دیگر از مزایای اندازه گیری و ردیابی ROI است.

میانگین ROI تبلیغات گوگل

تعیین میانگین بازگشت سرمایه در گوگل ادز (میانگین بازگشت سرمایه در تبلیغات گوگل) کار آسانی نیست. زیرا دسترسی به اطلاعات کسب و کار در مورد هزینه تبلیغات و درآمد آنها مورد نیاز است. علاوه بر این عوامل مختلفی بر فروش آنها تاثیرگذار است و نباید از این عوامل موثر غافل شد.

صنعتی که یک کسب‌وکار در آن فعالیت می‌کند، روش‌های تبلیغاتی، اهداف کمپین و عناصر مختلف دیگر می‌تواند بر میانگین بازدهی هزینه‌های تبلیغاتی تأثیر بگذارد. با این حال، گوگل تخمینی از میزان درآمد کسب و کارها از شبکه تبلیغاتی خود ارائه کرده است که می توانیم به آن اشاره کنیم.

به گفته غول فناوری گوگل، کسب و کارها معمولاً به ازای هر 1 دلاری که خرج می کنند، 2 دلار به دست می آورند. این بدان معنی است که میانگین بازگشت سرمایه در تبلیغات گوگل 100٪ است. با چک کردن این شماره را گوگل کنید هزینه هر کلیک (CPC) تعداد زیادی شرکت را تصاحب کرده است.

روش‌هایی برای افزایش بازگشت سرمایه در تبلیغات گوگل

راه‌های مختلفی برای افزایش بازده هزینه تبلیغات در Google Ads وجود دارد. برخی از این راه ها عبارتند از:

بهینه سازی کلمات کلیدی

یکی از مراحل اصلی ایجاد تبلیغات در گوگل ادز، تعریف کلمات کلیدی است. این کلمات باید با اهداف تبلیغاتی و تجاری همسو باشد و دائما مورد بررسی و بهینه سازی قرار گیرد. شما می توانید برای تعریف کلمات کلیدی در گوگل ادز برای این کار نیز از ابزارهای مخصوص استفاده کنید. کلمات کلیدی خوب یک کمپین تبلیغاتی را موفق می کنند و بازده سرمایه گذاری بالایی دارند.

بهبود کیفیت تبلیغات

هنگام ایجاد کمپین تبلیغاتی گوگل ادز، اصول تبلیغات خوب را رعایت کنید. برای این منظور به موضوعاتی مانند متن تبلیغاتی خوب، call to action یا CTA عالی و … توجه کنید. گوگل یک تبلیغ را با دادن اعداد از 1 تا 10 تعریف می کند. اگر رتبه تبلیغات بالا باشد، برای هر کلیک هزینه کمتری پرداخت می کنید و در نتیجه بازده هزینه تبلیغات در گوگل ادز بالاتر خواهد بود.

بهینه سازی صفحه فرود

اطمینان حاصل کنید که صفحه فرود آگهی بسیار مرتبط و با کیفیت است. از عناصر جذاب بصری، CTAهای خوب، تست A/B و غیره استفاده کنید. در طراحی صفحه فرود در مورد صفحه فرود موبایل، حتما به مواردی مانند سرعت بارگذاری محتوا توجه کنید. اگر سرعت بارگذاری محتوا پایین باشد، کاربر بدون تبدیل سایت را ترک می کند.

استراتژی‌های مناقصه هزینه مناسب

گوگل بهترین دستیار برای ایجاد استراتژی های تبلیغاتی مناسب است. می توانید هزینه یابی را به گوگل بسپارید و آن را هوشمندانه انجام خواهد داد. روش های مختلف برای قیمت گذاری در تبلیغات گوگل راه هایی برای افزایش بازگشت سرمایه با انتخاب و اجرای صحیح آنها وجود دارد.

پیگیری منظم و اصلاح کمپین ها

برای اندازه گیری اثربخشی تبلیغات گوگل ادز، کمپین ها را از نزدیک زیر نظر داشته باشید و تنظیمات لازم را انجام دهید. همیشه باید به دنبال فرصت هایی برای بهینه سازی و افزایش بازگشت سرمایه باشید. این کار را با اصلاح و بهبود بخش‌های مختلف مانند کپی تبلیغات، صفحات فرود، هدف‌گذاری و غیره انجام دهید.

پست های مشابه:
ردیابی نرخ تبدیل
چگونه کمپین های تبلیغاتی گوگل را تجزیه و تحلیل کنیم؟

نتیجه؛ بازگشت سرمایه آن را با دو دست بچسبانید!

بازده تبلیغات گوگل ادز یکی از مهم ترین معیارها در بازاریابی دیجیتال است که به وضوح تفاوت بین تبلیغات خوب و بد را نشان می دهد. ROI بالا نشان دهنده فروش خوب و تبلیغات موفق است و ROI پایین نشان دهنده وجود نقص در تبلیغات است. البته نباید فراموش کرد که نرخ بازگشت سرمایه بسته به هدف، مخاطب، بودجه و … کم یا زیاد است. از آگهی

به همین دلیل است که برای موفقیت در تبلیغات گوگل ادز باید به ROI توجه زیادی داشته باشید. یکی از بهترین اقدامات همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ افرک می باشد. این آژانس معتبر با سابقه طولانی موفقیت می تواند بالاترین بازگشت سرمایه را برای سازمان شما به ارمغان بیاورد. هم اکنون با همکاران ما تماس بگیرید.

  • بازده سرمایه گذاری تبلیغات گوگل (ROI) چیست و چگونه می توان آن را افزایش داد؟
  • آیا از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده کنیم یا خیر؟
  • Google Ads Editor چیست و چگونه با آن کار کنیم؟
  • ما 13 مورد از بهترین مشاغل برای مهاجرت کاری در سال 2024 را به شما معرفی می کنیم!
  • هوش مصنوعی (AI) چیست و چگونه کار می کند؟

بازده سرمایه گذاری تبلیغات گوگل (ROI) چیست و چگونه می توان آن را افزایش داد؟ برای اولین بار در آفریقا: یک آژانس تبلیغاتی آنلاین. به نظر می رسد.