برندسازی شخصی چیست؟


برندسازی شخصی یکی از زیرمجموعه های برندسازی است و به معنای ایجاد برند برای افراد است. بسیاری از افراد به دلایل مختلفی از جمله نیاز به بهبود محل کار یا شبکه خود نیاز به ایجاد یک برند شخصی دارند. این کار یک فرآیند تخصصی است که نیاز به دانش برندسازی یا مشاوره دارد. بنابراین، بسیاری از مدیران یا افراد مشهور، یک مدیر برند را برای ساختن برند شخصی خود استخدام می کنند. در ادامه با این مفهوم بیشتر آشنا خواهید شد.

آشنایی با مفهوم برندسازی شخصی

برندسازی شخصی فرآیندی است که در آن افراد به یک برند تبدیل می شوند. همانطور که قبلاً گفتیم، برند به معنای ذهنیت و تصورات ما در مورد یک شخص یا یک چیز است و باید گفت که برند شخصی ایده هایی است که دیگران درباره ما دارند. فرآیند برندسازی شخصی فرآیندی آگاهانه است که در آن فرد سعی می‌کند خود را به دیگران معرفی کند و دیگران را به یاد او بیاندازد. مثلاً اگر فردی از نظر دیگران خلاق و باهوش باشد، این برند شخصی اوست که خودآگاه یا ناخودآگاه شکل گرفته است. در اینجا می خواهیم به شما بگوییم که چگونه آگاهانه برند شخصی خود را بسازید و تغییر دهید تا یک موقعیت کاری، اجتماعی و مالی مطلوب به نفع خود ایجاد کنید.

چگونه برند شخصی خود را بسازیم؟

برای ساختن برند شخصی خود ابتدا باید خودتان را به خوبی بشناسید. این کار را با تهیه فهرستی از ویژگی های اخلاقی و رفتاری خود و دیگران یا با استفاده از تست های شخصیتی که در زیر به آنها اشاره می کنیم، انجام دهید. در مرحله بعد، باید بدانید که می خواهید دیگران شما را برای چه بشناسند. زیاده روی نکنید و غیرواقعی نباشید. مهم این است که اهداف شما قابل دستیابی باشد. به عنوان مثال، اگر فردی درونگرا هستید، برند شخصی خود را شوخ و شاد تعریف نکنید زیرا رسیدن به آن دشوار یا غیرممکن است و شما را ناامید می کند.

در مرحله بعد، باید مخاطبان خود را بشناسید. می خواهید در میان چه کسانی شناخته شوید؟ اگر برند شخصی خود را برای محل کار ایجاد می کنید، مشتریان شما مخاطبان هدف شما هستند یا همکاران و کارفرمای شما؟ گام دیگر در توسعه یک برند شخصی، شناخت رقبای خود است. آیا می خواهید با همکاران خود رقابت کنید؟ چه کسی دیگری در همان موقعیت شغلی است و چگونه برند شخصی آنها با شما مقایسه می شود؟

اولین قدم در طراحی یک برند شخصی، خودآگاهی است. این کار از طریق تست هایی مانند انجام می شود MBTI امکان پذیر است.

همانطور که می بینید اکثر مراحل برندسازی شخصی همانند برندسازی است. بنابراین جای تعجب نیست که یکی از مراحل برندسازی شخصی، تحلیل و نظارت باشد. پس از ساختن یک برند شخصی، باید نتایج و بازخورد دیگران در مورد برند خود را با دیدگاه هایی که در ابتدا برای خود ترسیم کرده بودید، مقایسه کنید. و در مرحله پایانی دوباره سعی کنید نقاط ضعف خود را اصلاح و نقاط قوت خود را تقویت کنید. برای انجام این کارها می توانید از تخصص کارشناس برندینگ کمک بگیرید.

برای ساخت یک برند شخصی از چه ابزارهایی باید استفاده کرد؟

پیشنهاد می کنیم از 2 ابزار برای ساختن برند شخصی خود استفاده کنید:

تست تشخیص نماد

اولین قدم در برندسازی شخصی، خودآگاهی است. برای این کار کافی است در یکی از آزمون های رایگان روانشناسی و خودآگاهی ایران تلنت مانند آزمون MBTI شرکت کنید. انجام این تست حدود 30 تا 45 دقیقه زمان می برد و پس از آن به صورت تحلیلی و دقیق با ابعاد مختلف شخصیت خود آشنا خواهید شد.

انجام این تست می تواند تصویر واضحی از جایگاه و منظورتان به شما نشان دهد.

پروفایل لینکدین

یکی از قدرتمندترین ابزارها برای نمایش برند شخصی شما به دیگران، از جمله همکاران و کارفرمایان، لینکدین است. استفاده از لینکدین یک ضرورت برای اشتغال در بسیاری از کشورها است که در سال های اخیر در ایران مورد توجه قرار گرفته است. به سادگی نمایه خود را پر کنید و سابقه کاری خود را همراه با دستاوردهای خود نمایش دهید. سعی کنید نظر خود را در مورد انتظارات کاری خود با دیگران به اشتراک بگذارید. به این ترتیب با شبکه ای از افرادی که شما را می شناسند و به شما فکر می کنند ارتباط برقرار می کنید.

نتیجه

در این یادداشت به یکی از زیرشاخه های برندسازی به نام برندسازی شخصی پرداختیم. گفتیم که برندسازی شخصی یعنی ایجاد تصویر و ذهنیت از یک فرد در ذهن دیگران. بسیاری از مدیران و کارمندان برای تاثیرگذاری بیشتر در محیط کاری خود نیاز به ساخت یک برند شخصی دارند. بنابراین با استخدام کارشناس برندینگ یا مدیر برند، از دانش تخصصی این افراد استفاده می کنند. برای ساخت یک برند شخصی با استفاده از آزمون MBTI باید خودتان را بشناسید که از طریق خودآزمایی امکان پذیر است و همچنین باید از پلتفرمی مانند لینکدین برای بیان برند شخصی خود در بین همکارانتان استفاده کنید.

برندسازی شخصی چیست؟ اولین بار در وبلاگ ایران استعداد. به نظر می رسد.