بهینه‌‌ سازی موتور جستجو یا سئو چیست و چه عواملی بر آن مؤثرند؟


بهینه‌‌ سازی موتور جستجو یا سئو چیست؟ در این مطلب قصد داریم شما را با مفهومی به نام بهینه‌‌ سازی موتور جستجو (SEO) آشنا کنیم. قبل از هر چیز می خواهیم به سراغ تعاریف و مفاهیم بهینه‌‌ سازی موتور جستجو برویم. پس از آن مزایای بهینه سازی موتور جستجو را مورد بررسی قرار می دهیم و در نهایت با ابزارهای سئو آشنا خواهیم شد.

فهرست:

  • تعریف بهینه سازی
  • بهینه سازی موتور جستجو یا سئو چیست؟
  • چرا هر وب سایتی به بهینه‌‌ سازی موتور جستجو نیاز دارد؟
  • اهمیت و کاربرد بهینه‌‌ سازی موتور جستجو در چه چیزی است ؟
  • مکانیزم عملکرد موتور جستجو چیست؟
  • بهینه‌‌ سازی موتور جستجو به چه چیزی می پردازد؟
  • مزایای بهینه سازی موتور جستجو
  • ابزارهای بهینه سازی موتور جستجو
  • انواع سئو
  • سئو داخلی یا On page
  • سئو خارجی یا off page
  • سئو فنی یا technical
  • سئو محلی یا Local
  • کلاه سفید یا White Hat
  • کلاه سیاه یا Black Hat
  • کلاه خاکستری یا Gray Hat
  • پنالتی در سئو چیست؟
  • سئو متن
  • کلمه کلیدی چیست؟
  • نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب
  • سئو تصاویر
  • سئو ویدیو
  • تاثیر رفتار کاربر بر سئو
  • ترندهای بهینه سازی موتور جستجو
  • جمع بندی

تعریف بهینه سازی :

بیایید بدون معطلی به سراغ تعریف بهینه سازی برویم. بهینه سازی مجموعه ای از فعالیتهایی است که شما را برای رسیدن به یک نقطه بهتر هدایت میکند.

بهینه سازی موتور جستجو یا سئو چیست؟

سئو یا Search Engine Optimization که به اختصار به SEO معروف است ، به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که روی عناصر مربوط به صفحه و یا خارج از صفحه به منظور بهبود رتبه نمایش سایت در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP)صورت می‌گیرد و در نتیجه به افزایش بازدید کنندگان وب سایت منجر می‌شود.

موتور جستجو در واقع پلتفرمی جامع برای جست‌وجو اطلاعات است، در حال حاضر گوگل معروف‌ترین پلتفرم برای استفاده است که از طریق خزش(crawling)، ایندکس کردن (indexing) و رتبه‌بندی (ranking) بهترین مطلب را برای کاربر در نتایج SERP نشان می‌دهد.

محبوبیت بهینه‌‌ سازی موتور جستجو به طور مداوم در میان کسب‌وکارها و به خصوص کسب‌وکارهای کوچک به شدت در حال افزایش است، چرا که بازگشت سرمایه آن بسیار بالاست.

الگوریتم‌های موتور جستجو از طریق کلمات کلیدی، می‌توانند بهترین نتیجه را به کاربر نمایش دهند و شما با استفاده از بهترین کلمات و رعایت اصول بهینه سازی ، به موتور جستجو می‌فهمانید که مطلب شما ارزش نشان دادن به کاربر را دارد و می‌تواند نیازی از او را برطرف کند یا جواب سوال او را بدهد.

بهینه‌‌ سازی موتور جستجو بر خلاف تبلیغات در شبکه های اجتماعی و تبلیغات کلیکی(PPC) مثل گوگل ادز که تنها در هنگام اجرای یک کمپین نتیجه می‌دهند، به طور مداوم و در هر زمان، نتایج مثبت خود را نشان می‌دهد.

برای ارتقاء جایگاه سایت خود می‌توانید از خدمات سئو سایت و بهینه سازی موتور جستجوی آژانس تبلیغاتی لاوان استفاده کنید. برای مشاوره با شماره 88797047 تماس بگیرید.

چرا هر وب سایتی به بهینه‌‌ سازی موتور جستجو نیاز دارد؟

برای درک دلیل نیاز یک کسب و کار به بهینه‌‌ سازی موتور جستجو باید با چگونگی استفاده افراد از اینترنت آشنا باشید. شبکه‌های اجتماعی جذابیت بسیاری برای مردم دارند: ۶۸٪ از بزرگسالان آمریکایی از فیسبوک استفاده می کنند و بیش از دو سوم از آن ها چندین بار در روز به این سایت مراجعه می کنند.

با این که شبکه‌های اجتماعی می توانند مقدار بسیار زیادی ترافیک ارگانیک ایجاد کنند، اما این رسانه ها تنها جایی نیستند که مشتریان وقت خود را در آن صرف می کنند.

اهمیت و کاربرد بهینه‌‌ سازی موتور جستجو در چه چیزی است ؟

بهینه‌‌ سازی موتور جستجو به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند که در رتبه بالاتر و بهتری در نتایج گوگل قرار گیرند و از این طریق باعث افزایش ترافیک وب سایت و آگاهی از برند می‌شود و در نهایت به کمک استراتژی‌های درست، باعث افزایش نرخ تبدیل و فروش می‌شود.

بیشتر بخوانید: افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate)، چگونه کاربر را به مشتری تبدیل کنیم؟

به دلیل محبوبیت گوگل، فروشندگان و دارندگان کسب و کار عمدتاً سعی در استفاده از اصول بهینه سازی موتور جستجو برای بهبود رتبه خود در نتایج جستجوی گوگل دارند.

مکانیزم عملکرد موتور جستجو چیست؟

درک نحوه استفاده افراد از موتورهای جستجو به شما کمک می کند تا نتیجه بهتری از بهینه‌‌ سازی موتور جستجو بگیرید. هدف اصلی گوگل، ارائه دقیق مواردی است که هر کاربر به دنبال آن هاست. الگوریتم گوکل جوری طراحی شده است که نتایج مناسب و مطابق جستجوی کاربر را بر اساس عبارت مورد جستجوی او ارائه دهد.

در اینجا به نظر می رسد که فرآیند جستجوی معمول برای اکثر افراد این گونه باشد:

  1. افراد ابتدا برای یک پاسخ یا اطلاعاتی در مورد یک محصول یا خدمات احساس نیاز می‌کنند.
  2. سپس تصمیم می‌گیرند که برای پیدا کردن این اطلاعات، از چه عبارتی استفاده کنند.
  3. این عبارت در یک موتور جستجو، که معمولا گوگل است وارد می‌شود.
  4. گوگل بلافاصله صدها هزار نتیجه را برای آن جستجو ارائه می‌دهد.
  5. افراد نتایج را بررسی کرده و روی آن پاسخ که از نظر آن ها مناسب ترین پاسخ است، کلیک می‌کنند.
  6. اگر کاربران از پاسخ منتخب خود راضی نباشند، نتایج دیگر را بررسی کرده و یا جستجوی خود را اصلاح می‌کنند.

هنگامی که یک درخواست جستجو از سمت یک کاربر ایجاد می شود، گوگل بلافاصله سایت‌هایی را که احساس می‌کند دارای نزدیک‌ترین و مناسب‌ترین پاسخ‌ها به درخواست کاربر هستند، ارائه می‌دهد. همچنین وقتی کاربر درخواست جستجوی یک کسب‌وکار محلی را دارد، نتایج تغییر می‌کنند.

گوگل تلاش می کند تا نتایجی کاملا مربوط و مناسب را نشان دهد. این موتور جستجو قابلیت خواندن و تجزیه و تحلیل محتوای سایت‌ها را دارد و به منظور انجام صحیح رتبه‌بندی، آن ها را ایندکس می‌کند.

بهینه‌‌ سازی موتور جستجو به چه چیزی می پردازد؟

رتبه نمایش سایت شما در نتایج جستجو می تواند تحت تاثیر موارد بسیاری باشد؛ از محتوای صفحات گرفته تا لینک های بیرونی ارجاعی به سایت شما، نحوه استفاده از تصاویر و حتی سرعت بارگذاری وب سایت.

در واقع گوگل از ۲۰۰ عامل رتبه بندی استفاده می کند که نقش مهمی در تعیین رتبه نمایش شما در نتایج جستجو برای هر عبارت مرتبط با سایت، بازی می کنند. برخی از مهمترین عوامل رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو بر اساس بررسی های SmartInsight عبارتند از:

شما برای موفقیت در بهینه سازی موتور جستجو باید سعی کنید تا تمام عوامل مهم و تأثیرگذار را رعایت کنید و همچنین حواستان به تغییرات الگوریتم‌های موتور جستجو باشد. بدین ترتیب می‌توانید با رعایت اصول بهینه سازی موتور جستجو رتبه نمایش بهتری در صفحات نتایج موتورهای جستجو کسب کنید و ترافیک ارگانیک و باکیفیت برای سایت خود ایجاد کنید.

مزایای بهینه سازی موتور جستجو :

  • افزایش ترافیک ورودی به وب سایت : با بالا رفتن رتبه در موتور جستجو احتمال بازدید از سایت ما افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه به هدف های بازاریابی خود نزدیک تر خواهیم شد.
  • افزایش اعتبار وب سایت : معمولا سایتی که در نتایج جستجو رتبه خوبی دارد،توسط موتور جستجو دارای کیفیت بالا و قابل اعتماد در نظر گرفته می شود. این به نوبه خود اعتبار کسب و کار شما را افزایش می دهد.
  • ایجاد مزیت رقابتی : برای دریافت سهم بیشتر بازار و پیشی گرفتن از رقبا ، سایت خود را برای موتور جستجو بهینه کنید.
  • دریافت رتبه بهتر در جستجوهای محلی : با استفاده از بهینه سازی موتور جستجو می توان کاربرانی را که در حال جستجوی کسب و کار شما در یک منطقه هستند،به سمت وب سایت خود هدایت کنید.
  • کمک به محتوا : بهینه سازی موتور جستجو به کمک محتوای شما می آید تا با کمک هم تعداد بازدید کنندگان شما را افزایش دهند و به طور همزمان نیازهای مخاطبان را نیز برطرف کنند.

ابزارهای بهینه سازی موتور جستجو :

همانطور که میدانید به دلیل محدودیت های فضای اینترنت برای کاربران ایرانی ، فقط میتوان از ابزارهای رایگان برای سئو استفاده کرد.

ابزارهای زیر به راحتی در دسترس ما هستند:

  • Analytics :این ابزار به طور کامل هر آنچه را که شما در مورد رفتار کاربران در وب سایت خود می خواهید، به صورت لحظه به لحظه در اختیار شما قرار می دهد.
  • Google trends : یک سرویس رایگان گوکل است که به ما در جستجوی کلمات کلیدی کمک کرده و اطلاعاتی درباره آخرین جستجوهای کاربران می دهد.
  • Google Search Consol: این ابزار به ما کمک می کند تا سایت را تحلیل و مشکلات احتمالی آن را بر طرف کنیم. این کار با ارائه آمار و ابزارهای دقیق انجام می‌شود.
  • Ahrefs:به کمک این ابزار می توان رقبا را تحلیل کرد و کلمات کلیدی مورد جستجوی مخاطبان را پیدا کرده و سایت خود را بر اساس آن ها بهینه کنیم.
  • JetSEO:به کمک جت سئو می توان ساختار محتوا را بررسی کرد،رتبه کلمات کلیدی را رهگیری کرد و خطاهای سایت رافهمید .
  • Yoast: این ابزارویژگی هایی دارد که به بازدید کننده ها و موتورهای جستجو کمک می کند تا از سایت ما بیشترین بهره را ببرند.
  • GT Metrics :یک سایت کارآمدجهت تست و آنالیز سرعت بارگذاری سایت می باشد. این ابزار به بررسی لودینگ و پارامترهای مختلفی که درسرعت بارگذاری وب سایت تاثیرگذار هستند میپردازد.
  • Google Page Speed Insight : این ابزار برای ارزیابی عملکرد صفحه ی شما امتیاز های واقعی را به شما عرضه می کند. امتیاز page speed insight معمولا به عنوان معیاری برای سنجش سرعت سایت استفاده می شود. درست مانند PageRank که در چند سال گذشته مورد استفاده قرار میگرفت.
  • SemRush : این نرم افزار برای اجرای کمپین هایی مانند SEO، PPC،شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوایی استفاده می شود.
  • Siteliner:شما میتوانید برای خطایابی سئو و محتوای تکراری سایت خود از سایت Site liner کمک بگیرید.
  • Ubersuggest:یکی از ابزارهای آنلاین برای تحقیق و پیدا کردن کلمات کلیدی است.

برای آشنایی با اصطلاحات سئو از مقدماتی تا پیشرفته اینجا کلیک کنید.

انواع سئو :

انواع بهینه‌‌ سازی موتور جستجو را می توان به سه دسته ی کلی تقسیم کرد:

  • استراتژی سئو:
    • سئو داخلی یا On page
    • سئو خارجی یا Off page
    • سئو فنی یا Technical
    • سئو محلی یا Local
  • رویکرد سئو:
    • کلاه سفید یا White Hat
    • کلاه سیاه یا Black Hat
    • کلاه خاکستری یا Gray Hat
  • سئو محتوایی:
    • سئو متن
    • سئو تصاویر
    • سئو ویدیو

بدون معطلی بریم که موارد بالا را به تفصیل بررسی کنیم:

سئو داخلی یا On page :

سئوی داخلی به معنای بهینه‌ سازی سایت و محتوای آن برای بالا بردن ارتباط موضوع با خواسته کاربران، افزایش مشارکت و بهبود تجربه کاربران است.در واقع لینک سازی داخلی(Internal Link Building) چیزی است که کاربر را از سردرگمی نجات می‌دهد و مانع از خروج او از سایت شما می‌شود. برخی از فعالیت های معمول آن شامل موارد زیر هستند:

  • تحقیق در مورد کلمات کلیدی: این مورد تجزیه و تحلیل انواع کلمات استفاده شده و میزان تکرار آن‌ها توسط مشتریان بالقوه برای پیدا کردن خدمات مربوط به یک برند و یا محصولات است که برای درک هدف و انتظارات کاربران از جستجوی عبارات و تولید محتوای مناسب برای آن‌ها انجام می‌شود.
  • رسیدگی به موارد فنی: اطمینان از اینکه وب سایت می‌تواند ایندکس شود، برای نمایش در تمام صفحات نمایش و دستگاه‌ها بهینه است.
  • تجربه کاربری: کیفیت بالای محتوا و طراحی مناسب رابط کاربری باعث ارتقاء رضایت کاربر از تجربه خود در سایت می‌شود و امتیاز کیفی سایت را بالا می‌برد.

لیست فوق تنها به تعداد کمی از فعالیت‌های سئوی داخلی اشاره می‌کند و بیشتر مرور کلی این موارد است.

سئو خارجی یا Off page :

سئوی خارجی به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که خارج از یک سایت و در راستای بالا بردن شفافیت ترافیک ارگانیک انجام می‌شود. این مورد اغلب به عنوان «لینک سازی» شناخته می‌شود، که هدف آن افزایش تعداد لینک‌های معتبر از سایر سایت‌هاست، چرا که موتورهای جستجو از این لینک‌ها به عنوان یک امتیاز برای قابلیت اطمینان و اعتبار محتوای سایت استفاده می‌کنند.

لینک‌های سایت‌ها و صفحات معتبر، محبوب و مرتبط، ارزش بیشتری نسبت به سایت‌های دیگری دارند که ناشناخته و ضعیف هستند و توسط موتور جستجو مورد اعتماد قرار نمی‌گیرند. بنابراین کیفیت لینک‌ها مهم‌ترین شاخص برای موتور جستجو است.

برخی از فعالیت های معمول سئوی خارجی شامل موارد زیر هستند:

  • بازاریابی محتوا: وب سایت های معتبر در پی ایجاد لینک به مطالب شگرف و استثنایی هستند. بنابراین تولید محتوای شگفت انگیز، لینک ها را به سمت خود جذب خواهد کرد. این موارد می تواند شامل گزارش یک پروژه و موفقیت یا حتی شکست، تصویرسازی، اخبار یا پژوهش‌های ارزشمند و مبتنی بر داده‌ها باشد.
  • روابط عمومی دیجیتال: روابط عمومی دیجیتال اسباب گفتگو و تبادل لینک بین وب سایت ها را فراهم می کند. این مورد ممکن است شامل نوشتن اخبار مجموعه، نویسندگی برای نشریات خارجی، تحقیقات و یا مطالعات، مصاحبه های تخصصی، نقل قول ها و خیلی موارد دیگر باشد.
  • همکاری با افراد تأثیرگذار (اینفلوئنسر) : این مورد شامل برقراری ارتباط با روزنامه نگاران کلیدی، وبلاگ نویسان، افراد دارای نفوذ و مدیران وب در مورد یک برند، منبع، محتوا و یا روابط عمومی دیجیتال برای کسب پوشش خبری و در نهایت جذب لینک برای وب سایت است.

برای ارتقاء جایگاه سایت خود می‌توانید از خدمات سئو سایت و بهینه سازی موتور جستجوی آژانس تبلیغاتی لاوان استفاده کنید. برای مشاوره با شماره 88797047 تماس بگیرید.

سئو فنی یا Technical :

مانند ستون فقرات یک وب‌سایت است و در سال‌های اخیر با توجه به تغییرات الگوریتم‌های گوگل، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. تصور کنید محتوای بسیار ارزشمندی تولید کرده‌اید. اگر زمان بارگزاری وب‌سایت شما بسیار طولانی باشد و وب‌سایت شما عملکردی ضعیف از خود نشان دهد، در اثر ایجاد این تجربه کاربری ناموفق، به راحتی ترافیک بسیاری را از دست خواهید داد! این تنها یک مثال کوچک از کاربردهای سئو تکنیکال است.از مهمترین اقدامات آن می‌توان به حل مشکل محتوای تکراری و برطرف کردن خطاهای 404 اشاره کرد.

سئو محلی یا Local :

این استراتژی به کسب و کار شما کمک خواهد کرد تا در نتایج جستجوی محلی در گوگل در رتبه بالاتری قرار بگیرید. سئوی محلی کلمات و عبارات کلیدی مشابه را هدف قرار می دهد، اما با این هدف که در منطقه محلی خود قابل جستجو باشند.

کلاه سفید یا White Hat :

سئو کلاه سفید (White Hat SEO) نوعی از استراتژی بهینه سازی موتور جستجو است که هدفی جز افزایش رضایت کاربر ندارد.گوگل به نظر کاربران در مورد سایت و محتوای شما خیلی اهمیت می‌دهد، در نتیجه اگر استراتژی شما در جهت رضایت کاربر باشد، رتبه بهتری خواهید داشت.

استراتژی سئو کلاه سفید در 3 اصل خلاصه می‌شود:

  • تولید محتوای باکیفیت برای رفع نیاز مخاطب
  • بهینه‌ سازی سایت برای کاربران به‌جای ربات‌های گوگل
  • پیروی از راهنمای بهینه ‌سازی موتور جستجو گوگل در سایت Google Webmaster Guidelines

در کل استفاده از سایت Webmaster Guidelines برای بهینه سازی موتور جستجو خود به تنهایی می‌تواند کمک شایعی به روند سئو سایت شما کند.

تکنیک‌های سئو کلاه سفید:

  • انتخاب کلمات کلیدی : همانطور که در بخش‌های بالاتر گفتیم، انتخاب کلمه کلیدی در رتبه سایت در گوگل تاثیر شگرفی دارد و به کمک ابزارهایی که معرفی کردیم، می‌توانید بهترین کلمه را برای محتوای خود انتخاب کنید.
  • تولید محتوا : محتوا هدف اصلی هر کاربر است. درواقع هدف از سئو کردن، نشان دادن محتوای تولید شده به کاربر است در نتیجه محتوای شما باید ارزشمند و مفید باشد.

کلاه سیاه یا Black Hat :

همانطور که از اسمش پیداست، سئو کلاه سیاه به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که برای کسب جایگاه بهتر در گوگل در مدت زمان کمتر، صورت می‌گیرد. در واقع افرادی که از این اقدامات استفاده می‌کنند، سعی در فریب گوگل دارند و با دیدن نتایج، گمان می‌کنند موفق شده‌اند، در صورتی که اینگونه نیست. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

برخی سئو کلاه سیاه را معادل با ساخت لینک‌های خارجی متعدد می‌دانند، در صورتی که در سئو تکنیکال و لینک سازی داخلی نیز اقداماتی وجود دارند که در دسته سئو کلاه سیاه قرار می‌گیرد.

پنالتی در سئو چیست؟

پنالتی شدن در سئو ، توسط گوگل اتفاق می‌افتد ، زمانی گوگل به شما پنالتی می‌دهد که متوجه اشتباهی در تکنیک‌های سئو سایت شما ‌شود و در نتیجه آن ، سایت شما را در رتبه بندی‌ها حذف می‌کند. به زبان ساده‌تر ، گوگل در صورت فهمیدن اشتباهی در سئو مثل استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، شما را جریمه کرده و سایت شما را در نتایج جستجو نشان نمی‌دهد.در این صورت کاربران شما را جستجو کرده و با پیدا نکردن شما، به سایت دیگری مراجعه خواهند کرد. به این ترتیب با مرور زمان، مخاطبان خود را از دست می‌دهید. با این تفاسیر، پنالتی شدن در گوگل موضوعی جدی و مهم است که باید هنگام بهینه سازی موتور جستجو به آن توجه داشته باشید.

اکنون که اصطلاح «پنالتی» را توضیح دادیم، به معرفی تکنیک‌های مختلف سئو کلاه سیاه در بهینه سازی موتور جستجو می‌پردازیم.

  • استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه در تولید محتوا : گذاشتن لینک مخفی، کلمه کلیدی مخفی و….
  • اسپم صفحه نتیجه
  • کاهش عمدی رتبه سایت‌های رقیب
  • بیش از اندازه بهینه کردن سایت
  • استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی

کلاه خاکستری یا Gray Hat :

ما بین کلاه سفید و سیاه قرار دارد و معمولا کارشناسان از این روش استفاده می‌کنند و برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود در کنار فعالیت‌های قانونی، تکنیک غیرقانونی را نیز به صورت امن اجرا می‌کنند تا بتوانند سریع‌تر وب‌سایت را به نتایج اول گوگل منتقل کنند.

سئو متن :

سئو متن مجموعه ای از فرآیند‌های مکمل یکدیگر است که در نهایت باعث بهبود رتبه محتوای متنی شما در موتورهای جستجوگر از جمله گوگل می‌شود.

حال به مبحث کلمات کلیدی می‌رسیم. اگر شما نیز این سوالات را در مورد سئو دارید، این قسمت مقاله به شما کمک می‌کند.

  • کلمه کلیدی چیست؟
  • نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب

کلمه کلیدی چیست؟

از لحاظ سئو، کلمه کلیدی همان کلمه‌ای است که کاربر از طریق آن جستجو می‌کند و شما نیز، مطلبی حول محور همین کلمه نوشته‌اید که ممکن است یک یا چند کلمه (به عبارتی یک سیلابی یا چند سیلابی) باشد. هر چه تعداد کلمات کمتر ، رقابت بیشتر و بالا آمدن مطلب در SERP سخت‌تر است.

کلمه کلیدی مسیری بین کاربر و محتوای موجود در سایت شما است که کاربر از طریق آن مطلب مورد نظر خود را پیدا می‌کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که گوگل تنها کلمه کلیدی محتوای شما را معیار قرار نمی‌دهد بلکه تمام محتوا را در نظر گرفته و به آن امتیاز می‌دهد. بنابراین، برای گرفتن نتیجه بهتر، سعی کنید از مترادف‌های کلمه کلیدی خود و کلمات کلیدی مرتبط نیز استفاده کنید تا اگر کاربری با کلمات مشابه جستجو کند، گوگل مطلب شما را نیز برای نشان دادن بررسی کند.

با تولید محتوای باکیفیت و جذاب، کاربر را در سایت خود نگه دارید تا گوگل شما را به عنوان منبع شناخته و همیشه در صدر نتایج جستجو نشان دهد.

این 2 نکته را در انتخاب کلمه کلیدی رعایت کنید:

  • میزان جستجو: کاربران چه مقدار این کلمه را جستجو می‌کنند تا به نتیجه برسند.
  • رقابت: میزان رقابت در کلمه کلیدی خیلی مهم است. در بعضی کلمات کلیدی که اصطلاحاً تک سیلابی است، بالا آمدن در نتایج SERP تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد. البته دستیابی به این هدف، نیازمند زمانی زیاد و تلاشی بی‌نهایت است.

نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب:

  • گوگل ترندز ( Google Trends ) : حتماً تا به حال اسم این سایت را شنیده‌اید، اگر نه، نگران نباشید، در ادامه به طور کلی درمورد آن توضیح خواهیم داد.گوگل ترندز یک ابزار ساده برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب است اما نباید فقط به نتایج آن اتکا کنید. اگر از ابزار دیگری استفاده نمی‌کنید، از نتایج ترندز، LSIها و میزان نتایج جستجو در گوگل را درباره کلمه خود انتخاب کنید.این سایت، روند تغییرات کلمات مورد نظرتان را در مدت زمان خاصی به شما نشان می‌دهد و آن‌ها را با هم مقایسه می‌کند.گوگل ترندز تعداد جستجو را نشان نمی‌دهد، بلکه روند رشد آن کلمه در مدت زمان مختلف مثل 30 روز یا 12 ماه گذشته را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.فراموش نکنید که لوکیشن ترندز را به ایران تغییر دهید.از این قسمت می‌توانید عبارات مرتبط با کلمه خود که جستجوی آن‌ رو به افزایش است را ببینید و در مقالات خود به عنوان کلمات کلیدی فرعی استفاده کنید.
  • کیوورد پلنر(Keyword Planner) : کیورد پلنر بهترین ابزاری است که می‌توان برای پیدا کردن کلمه کلیدی، بهینه سازی موتور جستجو و گوگل ادز از آن استفاده کرد . یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ابزار، رایگان بودن آن است، در نتیجه هر کسی به راحتی می‌تواند از آن استفاده کند. با جستجوی کلمه‌ای خاص در کیوورد پلنر، این سایت کلمات مرتبط دیگری به شما پیشنهاد می‌دهد که ممکن است از کلمه سرچ شده بهتر و موثرتر باشد. همچنین با توجه به میزان جستجوی این کلمه در گذشته و نمایش آن، نحوه عملکرد آن را در آینده پیش‌بینی می کند.

سئو تصاویر :

سئو تصاویر به معنای بهینه سازی تصاویری که در محتوای خود استفاده می کنیدتا متناسب با الگوریتم‌های گوگل باشد.

سئو ویدیو :

همان‌طور که اقداماتی را در متن‌های خود برای بهینه سازی موتور جستجو انجام می دهید تا رتبه بهتری بگیرید، به فرآیندهایی که برای بهبود ویدیو های خود برای بهینه‌سازی موتور جستجو انجام می‌دهید، سئوی ویدیو گفته می‌شود.

تاثیر رفتار کاربر بر سئو :

درست است که بهینه سازی موتور جستجو و انتخاب صحیح کلمه کلیدی بسیار مهم است اما برای گوگل، کاربر از هر چیز دیگری مهم‌تر است. رفتار کاربر و عملکرد وی در سایت و واکنش او نسبت به محتوای شما مهم‌ترین معیار گوگل است.

به زبان ساده‌تر، حتی اگر سئوی شما عالی باشد اما محتوایی بی‌کیفیت داشته باشید، کاربران به سرعت از صفحه شما خارج شده و به سایت دیگری میروند. از نظر گوگل این به معنای آن است که محتوای شما آنقدر کافی و با ارزش نبوده که بتواند نیاز کاربر را برطرف کند در نتیجه لیاقت رتبه بالا در نتایج جستجو را ندارد!

ترندهای بهینه سازی موتور جستجو :

  1. جستجوی صوتی (Voice Search) : جستجوی صوتی نحوه تولید محتوا را تغییر خواهد داد. در واقع شما محتوای با ارزشی دارید که مستقیما به سوالات مخاطبان پاسخ می‌دهد. وقتی برای جستجوی صوتی به تولید محتوا می‌پردازید، دیگر لازم نیست تنها به یک کلمه کلیدی اکتفا کنید. بلکه باید محتوایی تولید کنید که علاوه بر دارا بودن اطلاعاتی درمورد موضوع کسب و کار شما، به سوال کاربران نیز به درستی پاسخ صوتی بدهد.
  2. تولید محتوای ارزشمند و قابل لینک شدن (Link-Worthy Content) :شاید بتوان گفت که تعامل و مشارکت، مهم‌ترین نقش را در موفقیت‌آمیز بودن بهینه سازی موتور جستجو ایفا می‌کند. تولید محتوایی که به خوبی نیاز مشتری را پیش‌بینی کرده است و به طور جامع و کامل به آن پاسخ می‌دهد، باعث می‌شود مخاطب به راحتی این محتوا را به اشتراک بگذارد و به آن لینک دهد. این کار نتایج سرچ ارگانیگ (Organic Search) را به خوبی بهبود می‌دهد.
  3. لایه اتصال امن (SSL) : چند سال پیش گوگل اعلام کرد که گواهینامه امنیت وب‌سایت‌ها، رتبه بندی آن‌ها در گوگل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اخیرا مرورگرهایی مانند گوگل کروم (Google Chrome) سایت‌هایی که با HTTPS شروع نمی‌شوند را نا‌امن معرفی می‌کنند. در نتیجه برای بهبود بهینه سازی موتور جستجو سایت خود بهتر است گواهینامه SSL را خریداری کنید.
  4. ویدئو (Video) : یش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا پایان سال ۲۰۲۱، ویدیو بیش از ۸۲ درصد از ترافیک اینترنت کاربران را به خود اختصاص می‌دهد. این بدان معناست که در سال‌های آینده، محتوای ویدیویی با اختلاف زیادی از سایر محتواها در صدر جدول قرار می‌گیرد. همان‌طور که می‌‌دانید یوتیوب (Youtube) در جایگاه دومین موتور جستجوی بزرگ در دنیا قرار دارد، بنابراین اگر می‌خواهید دورنمای خوبی برای برندتان ترسیم کنید، حتما در فکر ایجاد محتوای ویدیویی جذاب باشید.
  5. تکه کدهای ارزشمند (Rich Snippet) : ریچ اسنیپت در حقیقت کد HTML است که روی صفحات وب قرار می‌گیرد و باعث می‌شود این صفحات در نتایج گوگل ستاره‌دار شوند. ریچ اسنیپت‌ها به موتور جستجو کمک می‌کند تا موضوع و محتوای یک وب‌سایت را راحت‌تر درک کنند.در حالت عادی وقتی سایت شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود، عنوان صفحه، آدرس سایت و توضیحات متایی (متا دیسکریپشن) که برای آن صفحه نوشته‌اید به مخاطبان نشان داده می‌شود. اما وقتی از Rich Snippet استفاده کنید، گوگل اطلاعات بیشتری مانند تصویر و نقد و بررسی یک محصول را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  6. تولید محتوای طولانی (Long-Form Content) : بررسی‌ها نشان می‌دهد محتوای طولانی که شامل حدود ۱۵۰۰ کلمه باشد، نسبت به متن‌های کوتاه‌تر، در موتور جستجو رتبه بهتری را کسب کرده و ترافیک ارگانیک (Organic Traffic) بیشتری را وارد سایت می‌کنند. کاربران نیز مدت زمان بیشتری در این صفحات می‌مانند و نرخ اشتراک گذاری این صفحات بالاتر بوده و بک‌لینک (Backlink) بیشتری دریافت می‌‌کنند.
  7. قدرت شبکه‌های اجتماعی (Social Media) : شاید این مساله به نظرتان خبر جدیدی نباشد، ولی ممکن است آن طور که باید و شاید تا به حال آن را جدی نگرفته باشید. گوگل و سایر موتورهای جستجو اولویت بالایی را به تعامل در پلتفرم‌های مختلف مانند تعداد لایک‌ها (Likes) ، ریتوییت (Retweets) ، به اشتراک گذاشتن (Share) و تعداد کلیک اختصاص می‌دهند. پس حتما یک استراتژی خوب برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و بالابردن نرخ مشارکت (Engagement) مخاطبانتان اتخاذ کنید.
  8. سرعت سایت : کاربران به دنبال نتایج جستجوی خود هستند و مایلند خیلی سریع به این نتایج دست پیدا کنند. سرعت بالای سایت همچنین نرخ تبدیل (Conversion Rate) را نیز افزایش می‌دهد، بنابراین بهتر است به خوبی روی این موضوع برای بهینه‌ سازی موتور جستجو یا سئو کار کنید. برای سنجش سرعت سایت خود می‌توانید اینجا را کلیک کنید. همه‌ی ما با تاثیر سرعت بالا آمدن یا لود سایت (Load)آشنا هستیم. اما اخیرا گوگل به طور رسمی اعلام کرده است که سرعت سایت را به عنوان یکی از عوامل رتبه بندی وب‌سایت‌ها در نظر می‌گیرد.

جمع بندی :

بهینه سازی موتور جستجو سایت خود را شروع کنید!!!!

الگوریتم‌های بهینه سازی موتور جستجو به طور مکرر تغییر می‌کنند و تاکتیک های SEO در پاسخ به آن تغییرات تکامل می‎ابد. بنابراین شما نیاز دارید اطلاعات کافی و بروز در این زمینه داشته باشید. شرکت لاوان با سال‌ها سابقه در زمینه‌های سئو، تولید محتوا، طراحی سایت، سئو سایت و طراحی کمپین تبلیغاتی و ..با برندهای مختلف کار می‌کند و با توجه به سابقه فعالیت خود در این زمینه‌ها و بهینه سازی موتور جستجو می‌تواند به شما راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد.

سئو چیست؟

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) به وب سایت ما کمک می کند که زمانی که کاربر به دنبال محصولات و خدمات ما در فضای وب می گردد، در رتبه های بالا و صفحات اول جستجو قرار بگیریم. می توان گفت بخش مهم سئو حضور در اولین نتایج جستجوی مخاطب

چگونه سایت خود را به صفحه اول گوگل بیاورم؟

با استفاده از تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو میتوانید وب سایت خود را به صفحه اول گوگل منتقل کنید.

مزیت های اصلی بهینه‌سازی موتور جستجو چیست؟

میتوان گفت اصلی ترین مزیت سئو افزایش ترافیک ورودی به وب سایت است.

چگونه به بهبود بهینه سازی سایت کمک کنیم؟

با افزایش کیفیت محتوای تولیدی و یافتن کلمات کلیدی مناسب می توانید سایت خود را برای موتور جستجو بهینه کنید.

آموزش سئو را از کجا شروع کنیم؟

با استفاده از منابع آنلاین یا کلاس های حضوری و با صرف وقت و انرژی زیاد میتوانید در مدت زمان کمی به تکنیک های سئو مسلط شوید.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 26 دقیقه

نوشته بهینه‌‌ سازی موتور جستجو یا سئو چیست و چه عواملی بر آن مؤثرند؟ اولین بار در شرکت تبلیغاتی و آژانس دیجیتال مارکتینگ لاوان. پدیدار شد.