تست A/B چیست؟


آزمون AB به عنوان یک آزمون دو بخشی شناخته می شود. این روشی برای مقایسه دو نسخه از یک محصول دیجیتال است تا ببینیم کدام یک عملکرد بهتری دارد. یک تیم کاربران را به دو گروه تقسیم می کند. و برای هر کدام نسخه متفاوتی را نشان می دهد.

تفاوت بین نسخه های A و B می تواند از کوچکترین تا بزرگترین تغییرات متنی متغیر باشد. به عنوان مثال، می تواند رنگ یک عنصر کوچک یا آرایش متفاوت همه اجزا باشد. عملکرد را می توان با معیارهای مختلفی مانند بازدید از صفحه، کلیک ها، تعداد اشتراک ها یا لینک های فروش اندازه گیری کرد.

انتخاب معیارهای اندازه گیری بستگی به اهدافی دارد که یک شرکت یا تیم خلاق ایجاد کرده است. در برخی موارد، ممکن است خوب باشد که این معیارها را با هم ترکیب کنیم تا نگاهی عمیق‌تر به همه جنبه‌ها داشته باشیم.

چگونه طراحان می توانند آزمایش کنند A/B استفاده کنید؟

طراحان UI و UX برای یک محصول همیشه به اهداف مشخص و مشخصی برای رسیدن به آن فکر می کنند. حرفه ای ها به طور کامل یک سیستم تعاملی و ناوبری واضح و دلپذیر را برای تجربه کاربری کارآمدتر برنامه ریزی می کنند. اهداف تجاری در طول عمر محصول دائما در حال تغییر هستند، بنابراین طراحی باید بهبود یابد و تغییر کند.

تست A/B روشی است که به کاربران کمک می کند در ایجاد تغییرات طراحی احساس راحتی کنند. در حالی که کاربران همچنان از یک برنامه یا وب سایت استفاده می کنند، ممکن است داده ها و معیارهای لازم جمع آوری شوند.

بعد از تست AB چه چیزی بدست می آورید؟ اول از همه، روش خوبی برای یادگیری الگوهای رفتاری و ویژگی های مخاطب هدف است. با آزمایش نسخه‌های مختلف رابط کاربری، طراحان می‌توانند ببینند که هر راه‌حل چگونه بر کاربران تأثیر می‌گذارد و کدام یک مؤثرتر است. علاوه بر این، تست A/B به حذف تصمیمات بد طراحی و جایگزینی آنها با طرح های بهتر و مرتبط تر کمک می کند.

علاوه بر این، تست A/B می تواند تضاد بین طراحان و مشتریان را کاهش دهد. گاهی اوقات پیش می‌آید که دو طرف نظرات متفاوتی دارند و کسی نمی‌خواهد عقب‌نشینی کند. برای حل این نوع تضاد، می توانید تست AB را برای دو نوع انجام دهید، جایی که تیم طراحی و مشتری بهترین راه حل را می بینند.

آیتم های آزمایشی رایج A/B

  • محل، اندازه، رنگ
  • عنوان و زیرنویس
  • تصاویر صفحه فرود یا صفحات فرود
  • فرم مشتری در وب سایت ها
  • طول، مکان و محتوا
  • نمایش پیشنهاد
  • فیلم (نمایش یا عدم نمایش)

تست A/B یک فرآیند یک مرحله ای نیست. طراحان می توانند عناصر مختلف را یک به یک آزمایش کنند و سپس اطلاعات جمع آوری شده را جمع آوری کنند تا بررسی کنند کدام یک از راه حل های آنها کاربر پسند و هدف گرا هستند.

مراحل تست A/B

اگر قبلا تست A/B را امتحان نکرده اید، برای امتحان دیر نیست. آزمایش با رویکردهای جدید می تواند به کشف احتمالات جدید کمک کند. همچنین، تست A/B روش پیچیده ای نیست. اگر مراحل زیر را دنبال کنید به راحتی انجام می شود.

1. جمع آوری داده ها و تعرفه ها

اولین هدف از تست A/B بهینه سازی است. که ممکن است منجر به بهینه سازی، بهبود تجربه کاربر یا بهبود محصول شود. به همین دلیل، اولین قدم قبل از انجام آزمون A/B باید جمع آوری داده ها باشد. نتایج تجزیه و تحلیل می تواند به درک مهم ترین جنبه های بهینه سازی کمک کند. صفحات با نرخ تبدیل پایین یا دکمه های CTA با چند کلیک ممکن است اولین هدف باشند.

2. تعیین اهداف

برای اینکه تغییرات به درستی عمل کنند، طراحان باید آنچه را که انتظار می رود به دست آورند را مشخص کنند. به عنوان مثال، خوانندگان بیشتر وبلاگ یا صرف زمان بیشتر در وب سایت یا کلیک های بیشتر بر روی دکمه های CTA را می توان اهداف تعیین کرد. با تعیین اهداف می توانید اثربخشی تصمیمات خود را پیگیری کنید.

3. یک فرضیه ایجاد کنید

در این مرحله طراحان باید بتوانند از اطلاعات جمع آوری شده برای تغییرات آتی استفاده کنند. هنگامی که اهداف را تعیین کردید، باید به دلایلی فکر کنید که چرا راه حل های جدید بهتر عمل می کنند. تحقیق در مورد مخاطب هدف به ایجاد برخی فرضیه ها در مورد آنچه که می تواند نسخه فعلی را بهبود بخشد کمک می کند. پس از آزمایش، طراحان نگاه عمیق تری به ترجیحات مخاطبان هدف می اندازند.

4. نسخه های آزمایشی ایجاد کنید آ و ب

زمانی که طراحان تصمیم گرفتند که چه تغییراتی را می خواهند اجرا کنند، زمان اجرای آنها فرا می رسد. ابزارهای رایگان زیادی وجود دارد که به تقسیم جریان کاربران به دو گروه کمک می کند.

5. در آزمون شرکت کنید

این مرحله لذت بخش ترین بخش تست AB برای تیم طراحی است. چون زمان مصرف کننده است. مردم از یک اپلیکیشن استفاده می کنند یا از یک وب سایت بازدید می کنند و هر کاری که انجام می دهند اندازه گیری می شود و به داده های مفید تبدیل می شود.

6. تجزیه و تحلیل نتایج

این آزمایش برای مدتی ادامه می یابد در حالی که طراحان کامل روی نتایج کار می کنند. تمام داده ها و معیارهای هر دو نسخه جمع آوری و مقایسه می شوند. بر اساس نتایج، طراحان تصمیم می گیرند که کدام نوع عملکرد بهتری دارد و قادر به دستیابی به اهداف اولیه تعیین شده است.

مزایا و محدودیت های آزمایش A/B

مزایای تست A/B

1- رفتار واقعی کاربر را اندازه گیری می کند

مردم از یک محصول استفاده می کنند بدون اینکه بدانند اکنون بخشی از یک آزمایش هستند. به همین دلیل است که آنها به طور طبیعی رفتار می کنند که به شناسایی دقیق الگوی رفتاری آنها کمک می کند.

2- این یک روش ارزان و رایگان است

تست A/B به استفاده از ابزارهای گران قیمت و استخدام افرادی که مایل به آزمایش یک محصول هستند نیاز ندارد. تنها چیزی که نیاز دارید دو نسخه از آزمون و نرم افزاری است که کاربران را به طور تصادفی به دو گروه تقسیم می کند.

3- محتوای با کیفیت

تست AB روش خوبی برای کشف اطلاعات ارزشمند در مورد یک محصول است. همچنین تست A/B کاملاً بر روی نیازهای کاربران و الگوهای رفتاری آنها متمرکز است. پس از پایان تست، طراحان با استفاده از اطلاعات و داده های جمع آوری شده محصول کاربرپسندتری طراحی می کنند.

4- تجزیه و تحلیل سریع و آسان

تست A/B معمولا بر روی معیارهای خاصی تمرکز دارد. بنابراین وقتی نتایج ارائه می‌شوند، تشخیص اینکه کدام نسخه بهتر عمل می‌کند کار سختی نیست.

5- همه چیز قابل آزمایش است

همه چیز را نمی توان آزمایش کرد، اما موارد کوچک مانند رنگ دکمه ها، فونت ها یا قرار دادن عنوان ها را می توان آزمایش کرد. حتی چنین چیزهای کوچکی می تواند تأثیر زیادی بر رفتار کاربر و درک آنها از طراحی داشته باشد.

6- خطرات را کاهش دهید

تست AB می تواند از خطراتی مانند از دست دادن پول به دلیل تصمیمات طراحی اشتباه جلوگیری کند. با آزمایش چندین نسخه از طراحی در مراحل اولیه، طراحان اطمینان حاصل می کنند که عناصر UI به خوبی کار می کنند. اگر برخی از اشتباهات در مراحل بحرانی انجام شوند، ممکن است پرهزینه باشند.

معایب تست A/B

1- تست A/B فقط برای طراحی کاملاً اجرا شده کار می کند

شما نمی توانید فقط دکمه های CTA را در UI آزمایش کنید بدون اینکه محتوا یا هر عنصر دیگری از وب سایت یا برنامه شما ناتمام باشد. همه چیز باید آماده استفاده به عنوان محصول نهایی باشد.

2- دلیلش را به شما نمی گوید

تست A/B به سادگی یک روش کارآمد برای جمع آوری داده ها و معیارهای خاصی است که خوب و بد را نشان می دهد. اما اگر به دنبال پاسخی برای این سوال هستید، باید تحقیقاتی انجام دهید که عمیق‌تر به ویژگی‌های مخاطب هدف بپردازد.

3- نمی تواند به شما بگوید چه مشکلی دارد

این بدان معنی است که تست AB برای شناسایی تمام مشکلات طراحی طراحی نشده است. این فقط نشان می دهد که کدام تغییرات به طور موثر کار می کنند. اگر طراحی بدون آزمایش مناسب به مرحله نهایی استفاده کاربر منتقل شود، خطر ضربه کمتر است. به همین دلیل، به طراحان توصیه می‌شود که تست بنیادی را به بخشی مهم از فرآیند طراحی UX تبدیل کنند. انتخاب رویکرد و اجرای مناسب با توجه به شرایط و ترجیحات طراحان است.