تفاوت بین تبلیغات شرکتی و محصول چیست؟ + اهداف، مزایا و ویژگی ها


تفاوت بین تبلیغات شرکتی و محصول چیست؟ + اهداف، مزایا و ویژگی ها

هر ساله بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ تبلیغات می کنند و از پلتفرم ها و ابزارهای مختلفی برای رساندن نام و پیام خود به مخاطبان خود استفاده می کنند. با توجه به هزینه اجرای کمپین تبلیغاتی به دست شرکت ها، مدیران سازمان گول نخواهند خورد.

به همین دلیل است که افراد یا تیم‌های مشاوره تبلیغاتی به روی کسب‌وکارها باز هستند تا بر اساس تجربه و دانش خود بهترین استراتژی را برای سازمان تدوین کنند. به طور معمول، یکی از سوالاتی که مشاوران در مورد انواع تبلیغات پاسخ می دهند این است: تبلیغات سازمانی یا تبلیغات محصول؟ کی بهتره؟ چه زمانی استفاده از هر کدام مناسب تر است؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. لطفا تا آخر با ما باشید

محتوا

تبلیغات سازمانی و تبلیغات محصول

قبل از ورود به بحث اصلی، ابتدا توجه داشته باشید که مقایسه تبلیغات سازمانی یا تبلیغات محصول برای اثبات برتری یکی بر دیگری کاملاً اشتباه است. زیرا هر کدام از این دو مورد روش ها و راهکارهای تبلیغاتی خاصی هستند که باید در زمان خود اعمال شوند.

این دو استراتژی تبلیغاتی دارای اشتراکات و تفاوت هایی هستند. در زیر به تعریف مختصری از هر یک می پردازیم و سپس به شباهت ها و تفاوت های تبلیغات شرکتی یا تبلیغات محصول می پردازیم.

تبلیغات شرکتی چیست؟

تبلیغات شرکتی زمانی استفاده می شود که یک کسب و کار بخواهد تمام محصولات و خدمات خود را به عموم ارائه دهد. در این روش تبلیغاتی سازمان بیشتر بر برند تمرکز می کند و با جلب توجه مخاطب سعی می کند به هدف خود دست یابد.

کسب و کارها چندین هدف از اجرای تبلیغات شرکتی دارند. افزایش آگاهی از برند، انتقال پیام برند به مخاطب و نمایش تصویر برند بخشی از این اهداف است. به همین دلیل است که تمرکز تبلیغات شرکتی بر تصویر کلی برند تجاری است.

اگر بخواهیم تخصصی تر باشیم تبلیغات دیجیتال مارکتینگ با نگاهی به یک سازمان باید اضافه کنیم که قبل از اجرای این استراتژی تبلیغاتی، کسب و کار مورد نظر باید ابتدا روی برند خود کار کرده باشد. اگر سازمانی بیانیه موقعیت برند، ماموریت و چشم انداز برند، پیام و وعده برند و حتی در ملموس ترین حالت سند هویت بصری خود را تهیه نکرده باشد، نمی تواند ادعا کند که در مسیر برندسازی قدم گذاشته است. در نتیجه، چیزی برای ارائه به مردم در قالب تبلیغات استاندارد شرکتی نخواهد داشت.

البته اجرای این استراتژی برای چنین کسب و کاری غیر ممکن نیست. اما در صورت کامل نبودن المان های مشخص شده، به احتمال زیاد تبلیغ شرکت برای مخاطب قابل باور نبوده و در نتیجه تاثیرگذار نخواهد بود.

تبلیغات شرکتی چه ویژگی هایی دارد؟

اولین ویژگی این استراتژی تبلیغاتی تمرکز بر برند آن است. معمولا کارشناسان مدیریت کسب و کار و برندسازی تاکید می کنند که صرف پول برای ایجاد یک برند قوی در واقع نوعی سرمایه گذاری است.

برند تصویری از یک سازمان است که برای مدت طولانی در ذهن مخاطب باقی می ماند و حس خاصی را به آنها منتقل می کند. بنابراین اگر فعالیت درست برندسازی انجام شود، تصویر ایجاد شده و احساس منتقل شده مثبت خواهد بود. با اجرای کمپین تبلیغاتی سازمانی یا شرکتی، این معنا و تصویر در ذهن مخاطب تداعی می شود و در نتیجه انتقال پیام و اثربخشی آن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

عملکرد دوم که ارتباط نزدیکی با عملکرد قبلی دارد، نمایش تغییرات تجاری در سطح برند است. به عنوان مثال، اگر شرکتی برندسازی مجدد کند، مأموریت، چشم انداز یا پیام جدیدی ایجاد کند و حتی در جهت مسئولیت اجتماعی گام بردارد، همه اینها را می توان از طریق تبلیغات شرکتی نشان داد.

به عنوان مثال، اگر یک برند موتورسیکلت به کمپین حمایت از هوای پاک بپیوندد و در این رابطه موتور الکتریکی تولید کند، می تواند از طریق تبلیغات سازمانی به اهداف زیر دست یابد:

  • نشان دادن برند به عنوان حامی محیط زیست و مسئولیت اجتماعی
  • تبلیغ محصول جدید برقی این شرکت
  • جلب توجه حامیان محیط زیست و هوای پاک برای خرید محصول

ویژگی بعدی تبلیغات کلیه کالاها و خدمات یک شرکت در قالب استراتژی تبلیغاتی شرکتی است. بنابراین، با اجرای یک کمپین تبلیغاتی که نام برند را تکرار می کند، احتمال انتخاب افراد در زمان خرید را افزایش می دهد. نتیجه نهایی افزایش فروش تمامی محصولات این شرکت خواهد بود.

تبلیغات محصول چیست؟

اگر یک تولید کننده یا ارائه دهنده خدمات بخواهد محصول یا خدمات خاصی را به صورت متمرکز تبلیغ کند، از این استراتژی تبلیغاتی استفاده می کند. به طور معمول، این اثر برای معرفی یک محصول یا خدمات جدید و همچنین اقلام پرفروش استفاده می شود.

تبلیغات محصول چه ویژگی هایی دارد؟

با توجه به اینکه در این استراتژی تبلیغاتی تمرکز کمپین بر روی یک محصول یا خدمات است، بنابراین باعث افزایش فروش آن می شود. محصول انتخاب شده برای کمپین می تواند پرفروش ترین یا جدیدترین محصول باشد.

به عنوان مثال، اگر محصولی به تازگی طراحی و تولید شده و آماده عرضه به بازار است، ابتدا با استفاده از این استراتژی، لازم است که مخاطبان هدف را با محصول جدید آشنا کرده و ویژگی ها، امکانات و حتی نحوه ارائه آن را شرح دهیم. از آن استفاده کنید. همه اینها از طریق تبلیغات برنامه ریزی شده محصول محقق خواهد شد.

همچنین این استراتژی برای روزهای خاص سال و مناسبت ها بسیار مفید است. بیایید بگوییم که در روز مادر، کسب و کارها بیشتر بر روی تبلیغ محصولاتی تمرکز می کنند که احتمالا برای مادران موثرتر هستند.

نکته بعدی که بسیار مهم است، برجسته کردن نقاط قوت و مزیت رقابتی یک محصول یا خدمات در مقایسه با محصولات مشابه است. فرض کنید محصول شرکت X نسبت به محصولات سایر شرکت ها و رقبا برتری خاصی دارد. قیمت مناسب، کیفیت عالی، ماندگاری بالا، نوآوری و خلاقیت و… از نکات مهم برای خریدار می باشد. با استفاده از تبلیغات محصول می توانید به طور خاص بر روی این ویژگی ها تمرکز کنید و مخاطبان خود را به خرید آن تشویق کنید.

تاکنون تبلیغات شرکتی یا تبلیغات محصول را تعریف کرده ایم و ویژگی های هر کدام را بررسی کرده ایم. در زیر این دو استراتژی رایج تبلیغاتی را با هم مقایسه خواهیم کرد.

تفاوت بین تبلیغات شرکتی و تبلیغات محصول چیست؟

با توجه به تعاریفی که از تبلیغات سازمانی یا تبلیغات محصول داشتیم، تفاوت این دو تا حدودی مشخص شد. اما اگر بخواهیم این موارد را در یک بخش خلاصه کنیم، می‌توان گفت که در تبلیغات شرکتی، افزایش فروش ممکن است هدف نباشد.

در واقع گاهی تبلیغات فقط برای افزایش آگاهی از برند و رساندن پیام برند به مخاطب انجام می شود. اما در مورد تبلیغ محصول اینطور نیست. زمانی که محصول خاصی تبلیغ می شود، نیاز خاصی از جامعه هدف را هدف قرار می دهد و قصد دارد با ارائه راهکار برای آن، فروش آن محصول را افزایش دهد. این نکته شاید یکی از مهم ترین تفاوت های تبلیغات شرکتی و تبلیغات محصول باشد.

مزایای تبلیغات شرکتی و تبلیغات محصول چیست؟

هر یک از دو استراتژی برای تبلیغات شرکتی یا تبلیغات محصول مزایای خود را دارد. جنبه های مثبت تبلیغات شرکتی بیشتر به جنبه برندسازی بازمی گردد. به عنوان مثال، اگر یک کسب و کار بخواهد روی افزایش آگاهی از برند خود کار کند، این استراتژی بهترین راه حل برای آن خواهد بود. موضوع بعدی وفاداری مشتری به برند

از آنجایی که جذب مشتریان جدید معمولاً گران تر از حفظ مشتریان قبلی است، به همین دلیل شرکت ها ترجیح می دهند مردم را وفادار کنند. بخشی از برنامه های اجرا شده برای رسیدن به این هدف شامل استراتژی تبلیغات شرکتی است.

البته این تبلیغات همیشه در جهت وفاداری نیستند. گاهی اوقات مجبوری برنامه ی بازاریابی برای جذب مشتریان جدید. استفاده از این استراتژی تبلیغاتی می تواند شما را به هدف مورد نظر برساند و مشتریان بالقوه و مشتریان جدید را جذب کند.

اما نحوه کار تبلیغات محصول متفاوت است. این روش بر روی یک محصول تمرکز دارد. بنابراین، تبلیغات باید به سمت یک مخاطب خاص و همچنین یک نیاز خاص هدایت شود. در واقع، کسب و کارها محصولات خود را برای پاسخگویی به نیازهای خاص گروه خاصی از مخاطبان هدف تولید می کنند. بنابراین با هدف قرار دادن این افراد و نیازهای آنها می توانید محصول خود را به بهترین شکل ممکن تبلیغ کنید.

سوال بعدی این است که تبلیغ محصول منجر به افزایش فروش آن می شود. به همین دلیل، شرکت ها باید به اندازه کافی از آن محصول خاص برخوردار باشند تا بتوانند نیازهای بازار پس از تبلیغات را برآورده کنند.

نکات برجسته تبلیغات سازمانی و محصول چیست؟

به عنوان یک نکته کلی، باید سعی کنید در تبلیغات شرکتی و شرکتی روی یک محصول خاص تمرکز نکنید و بر توصیف برند خود تمرکز کنید. اما در تبلیغات محصول تمرکز روی یک آیتم خاص است. البته وجه اشتراک هر دو استراتژی تبلیغاتی توجه ویژه به نام برند و ذکر آن است.

موضوع بعدی این است که تبلیغات شرکتی از تکنیک هایی مانند روایت و داستان گویی استفاده می کند. این موارد به تاثیرگذاری محتوای شما کمک می کند و مخاطبان شما آن را بهتر به خاطر خواهند آورد. ماندگاری در ذهن مخاطب چیزی است که یک برند به آن نیاز دارد.

البته می توان از این تکنیک ها در تبلیغات محصول نیز استفاده کرد. اما تاثیر آن در ارتقای برند و سازمان موثرتر خواهد بود.

سوالات متداول در مورد تبلیغات شرکتی یا تبلیغات محصول

تبلیغات شرکتی چیست؟

زمانی که اجرای تبلیغات بر پیام، وعده، چشم انداز، ماموریت و به طور خلاصه برند یک سازمان متمرکز باشد، تبلیغات از نوع سازمانی خواهد بود.

تبلیغات محصول چیست؟

اگر محصول یا خدماتی دارید که می تواند نیاز خاصی از گروه هدف را برآورده کند، از تبلیغات محصول برای توصیف ویژگی های آن برای مخاطبان هدف و تبلیغ آنها استفاده کنید.

تفاوت تبلیغات شرکتی و تبلیغات محصول چیست؟

تبلیغات محصول بر یک محصول خاص تمرکز دارد. در حالی که تبلیغات شرکتی کل برند یک مجموعه را تبلیغ می کند و می تواند منجر به افزایش فروش تمام محصولات آن شود.

برای دریافت مشاوره در مورد تبلیغات شرکتی یا تبلیغات محصول، این فرم را پر کنید.

و در پایان این …

به طور کلی تبلیغات شرکتی یا تبلیغات محصول دو استراتژی متفاوت هستند که با توجه به هدف یک کسب و کار و موقعیتی که در آن قرار دارد استفاده می شود. در این مقاله سعی شده است هر کدام از این دو عنصر چیست و همچنین مزایا و نکات هر اپلیکیشن را مورد بررسی قرار دهیم.

با وجود توضیحات ارائه شده، همچنان باید از تجربه و دانش مشاوران متخصص برای انتخاب بهترین استراتژی تبلیغاتی منطبق بر اهداف تجاری استفاده کرد. اگر شما نیز قصد اجرای هر یک از تبلیغات شرکتی یا محصول را برای سازمان و محصول خود دارید، به شما توصیه می کنیم با کارشناسان ما تماس بگیرید. در پایان امیدواریم این مقاله به سوالات شما پاسخ داده باشد.

مقالات دیگر

تفاوت بین تبلیغات سازمانی و محصول چیست؟ + اهداف، مزایا و ویژگی های آژانس بازاریابی دیجیتال دارت. به نظر می رسد.