توزیع مویرگی چیست؟ کاربرد و انواع آن


تصور کنید رگ های خونی که مایع و حیات را به تمام سلول های بدن شما می رسانند ناگهان ناپدید می شوند! چه اتفاقی خواهد افتاد؟ فروش مویرگی درست مانند رگ های خونی است، ضروری است و به کسب و کار شما حیات می بخشد. فروش مویرگی راهی برای تحویل مستقیم محصولات خود به مشتریان نهایی بدون نیاز به واسطه های زیاد و ایجاد یک رابطه پربار با آنها است! در این مقاله شما را با این روش توزیع قدرتمند و تمام کاربردها و فواید آن آشنا می کنیم.

مفهوم و تعریف فروش مویرگی چیست؟

فروش مویرگی نوعی بازاریابی است که بر توزیع محصولات در شبکه های کوچک محلی و تجاری متمرکز است تا در فروشگاه های بزرگ. در واقع در این روش تولیدکنندگان سعی می کنند محصولات خود را بدون واسطه و هزینه های گزاف به طیف وسیعی از مشتریان تحویل دهند.

همانطور که مایعات از طریق مویرگ های خونی باریک جریان می یابد و به تمام سلول های بدن می رسد، محصولات شما نیز به طور گسترده توزیع می شوند. آنها در فروشگاه های محلی در دسترس مشتریان هستند.

نگاهی دقیق به تفاوت بین فروش مویرگی و روش های توزیع سنتی

برخلاف فروش مویرگی که تمرکز آن بر توزیع در فروشگاه های کوچک و محلی است، توزیع به روش سنتی و قدیمی در فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای انجام می شود. هر یک از این دو نوع توزیع دارای مزایای خود هستند و برای نوع خاصی از تجارت مناسب هستند. در جدول زیر این دو گزینه را با هم مقایسه می کنیم.

کیفیت فروش مویرگی روش های توزیع سنتی
دسترسی به مشتریان اوج میانگین
ایجاد وفاداری به برند اوج میانگین
مخارج میانگین پایین
انعطاف پذیری اوج پایین
کنترل میانگین اوج
مناسب برای محصولات با حاشیه بالا، محصولات جدید و بازارهای محلی محصولات با حاشیه سود کم، کالاهای شناخته شده و بازارهای انبوه

علاوه بر این موارد، می توانید از ابزارهای پیشرفته ای مانند تلفن ابری در روش بازاریابی جدید استفاده کنید. قیمت گوشی ابری نسبت به گوشی های سنتی ارزان تر است و هزینه های شما را کاهش می دهد.

از سوی دیگر، ابتدا باید عوامل مختلفی مانند نوع محصول، اندازه تقاضا، بودجه و اهداف بازاریابی را بررسی کنید و بهترین روش را انتخاب کنید. برای تصمیم گیری بهتر، باید دقیقاً فرآیند و زمان فروش مویرگی را بدانید. به همین دلیل در قسمت بعدی به طور کامل مزایا و معایب آن را توضیح خواهیم داد.

مزایا و معایب فروش مویرگی; آیا این استراتژی برای کسب و کار شما مناسب است؟

فروش و توزیع مویرگی دارای نکات مثبت و منفی مختلفی است. به همین دلیل باید قبل از استفاده از آن با تمام مزایا و معایب آن آشنا شوید.

مزایای بی نظیر فروش مویرگی را ببینید

فرآیند فروش مویرگی مزایای زیادی برای کسب و کار شما دارد که در ادامه به مهمترین آنها می پردازیم:

  • با استفاده از این روش بازاریابی به تعداد زیادی مشتری دست خواهید یافت.
  • حضور محصولات یا خدمات شما در مناطق مختلف باعث افزایش آگاهی از برند و جذب مشتریان شما می شود.
  • ارتباط مستقیم با مشتریان منجر به درک بهتر خواسته ها و نیازهای مشتریان و در نتیجه افزایش وفاداری آنها می شود.
  • حذف واسطه ها و فروش مستقیم هزینه ها را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  • این روش توزیع به شما انعطاف پذیری می دهد تا استراتژی خود را برای رفع نیازهای مشتریان خود تغییر دهید.
  • به تحریک اقتصاد و همچنین ایجاد فرصت های شغلی در مناطق محلی کمک می کند.
  • به دلیل توزیع سریع، ضایعات محصول تا حد زیادی کاهش یافته است.

معایب فروش مویرگی چیست؟

طرح فروش مویرگی علاوه بر تمامی موارد فوق دارای معایب مختلفی نیز می باشد که باید بدانید:

  • مدیریت طیف گسترده ای از خرده فروشان محلی زمان بر و پیچیده است.
  • احتمال مشکلات توزیع و خدمات پس از فروش وجود دارد.
  • در این نوع فروش باید با فروشگاه های بزرگی که محصولات را با قیمت پایین تری عرضه می کنند رقابت کنید.
  • کنترل قیمت ها و تبلیغات خرده فروشان محلی کمی دشوار است.
  • حاشیه سود در فروش مویرگی کمی کم است.
  • صبر و حوصله زیادی برای دیدن نتایج لازم است.
  • احتمال کاهش کیفیت خدمات به دلیل عدم نظارت مستقیم وجود دارد.
  • این فرآیند نیاز به مدیریت عالی دارد.

معرفی و مروری بر 4 نوع رایج انتشار مویرگی

توزیع و فروش مویرگی انواع مختلفی دارد که افراد با توجه به نوع کسب و کار و همچنین محصولات خود از یکی از روش های زیر استفاده می کنند.

انتشار مستقیم مویرگی

در توزیع مستقیم مویرگی، شرکت سازنده از روش های مختلفی مانند بازاریابی تلفنی، آنلاین و شخصی و یا سرویس وب اس ام اس محصولات را مستقیم و بدون واسطه به مشتریان نهایی ارائه می کند و کالا را به آنها تحویل می دهد.

توزیع غیر مستقیم مویرگی

در این روش برخلاف توزیع مستقیم مویرگی، شرکت های تولیدی از واسطه هایی مانند عمده فروشان یا خرده فروشان کمک گرفته و محصولات را به مشتریان نهایی تحویل می دهند.

انتشار مویرگی گرم

در این روش محصولات به طور مستقیم بین خرده فروشان یا کاربران نهایی توزیع می شوند. بازدید کننده محصول مورد نظر را با وسیله نقلیه به محل مشتری یا فروشگاه نهایی حمل می کند و پس از ارائه و فروش محصول، بلافاصله آن را به مشتری تحویل می دهد. برای معرفی محصولات از این طریق از کانال های ارتباطی مانند پنل اس ام اس استفاده کنید.

انتشار مویرگی سرد

در این روش تاجر یا بازدید کننده محصولات مورد نظر را به مشتریان ارائه می کند و سفارشات آنها را ثبت می کند و محصولات در زمان دیگری به دست مشتریان می رسد. این نوع بازاریابی برای محصولات با حاشیه سود کم مناسب است، آنهایی که تقاضای فوری دارند و همچنین نیازی به ارائه اطلاعات زیادی ندارند.

در تمام این مدل ها باید از روش های مختلفی مانند انواع پیامک های تبلیغاتی استفاده و حفظ مشتریان موجود؛ پس استراتژی های بازاریابی را فراموش نکنید.

چه الزامات و پیش نیازهایی برای انتشار مویرگی لازم است؟

اگر قصد دارید روش توزیع مویرگی را در کسب و کار خود به صورت کاملا حرفه ای پیاده سازی کنید، باید تمامی پیش نیازها و نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • انتخاب کانال توزیع مناسب: یکی از گزینه های بازدید، بازاریابی تلفنی و فروشگاه های آنلاین را انتخاب کنید
  • برنامه ریزی و بودجه بندی: تعیین اهداف، برآورد هزینه ها و تعیین منابع مورد نیاز
  • آموزش و نظارت: آموزش بازدیدکنندگان در مورد محصولات، نحوه فروش و مذاکره، نحوه برخورد با مشتری و همچنین عملکرد آنها را زیر نظر بگیرید
  • ارزیابی و بهبود: جمع آوری کلیه داده ها، شناسایی نقاط قوت و ضعف و اتخاذ تدابیر لازم برای بهبود آنها
  • انتخاب افراد مناسب: جذب بازدیدکنندگان با مهارت های ارتباطی بالا، آموزش پذیر و آشنا با برند شما
  • ارائه خدمات و پشتیبانی مناسب: ارائه خدمات پس از فروش، پاسخگویی به سوالات مشتریان و همچنین ارائه گارانتی محصولات
  • استفاده از ابزار مناسب: استفاده از ابزارها و نرم افزارهای مختلف برای مدیریت اطلاعات مشتری و عملکرد بازدیدکنندگان
  • ایجاد انگیزه در بازدیدکنندگان: به بازدیدکنندگان بر اساس عملکردشان پاداش دهید، یک محیط کاری مثبت ایجاد کنید و از آنها تشکر کنید

به طور کلی اجرای طرح فروش مویرگی نیازمند برنامه ریزی دقیق و استفاده از منابع مطمئن است. به همین دلیل توصیه می کنیم از ابزارهای مناسب مانند کتاب، نرم افزار CRM (مانند Salesforce، Hubspot و Zoho)، سیستم های ردیابی و ابزارهای مختلف بازاریابی استفاده کنید.

بررسی نهایی فروش مویرگی

در این مقاله با استراتژی فروش مویرگی و تمامی نکات مربوط به آن کاملا آشنا هستید. آینده این روش توزیع به تغییرات و عوامل مختلفی مانند هوش مصنوعی و ربات ها و همچنین تجارت الکترونیک مربوط می شود.

بنابراین، اگر خود را با این تغییرات هماهنگ کنید، قطعا فروش خوبی خواهید داشت. در کنار این موارد توصیه می کنیم با افراد واجد شرایط و با تجربه در این زمینه مشورت کرده و بهترین استراتژی ها را در کسب و کار خود پیاده کنید.

توزیع و فروش مویرگی چیست؟ اپلیکیشن و انواع آن اولین بار در پنل اس ام اس – سامانه پیامکی – پنل اس ام اس پدیدار شد.