راهنمای بازاریابی تلفنی موفق


در نگاه اول، بازاریابی تلفنی ممکن است شما را به یاد مکالمات پرتنش و استرس زا در طول یک روز کاری شلوغ بیاندازد. به گفته کارشناسان، اگر این تکنیک بازاریابی پایه پرکاربرد با ترکیب روش های دیگر انجام شود، بسیار مفید خواهد بود. استفاده از تلفن برای توجیه مشتری روشی قدیمی و موثر در بازاریابی است. در این مقاله نگاهی کامل به بازاریابی تلفنی، اصول و مراحل آن خواهیم داشت. اگر شما هم فکر می کنید که بازاریابی تلفنی در دنیای امروز دیگر کاربردی ندارد، پس از خواندن این مقاله، نظر شما کاملا تغییر خواهد کرد.

آشنایی با مدل های بازاریابی تلفنی; درونگرا و برونگرا

فرآیند تماس و تعامل با مشتریان از طریق تلفن، بازاریابی تلفنی یا فروش تلفنی نامیده می شود. این تکنیک یکی از روش های بازاریابی مستقیم است. بازاریابی تلفنی عمدتاً برای فروش به مشتریان فعلی استفاده می شود. این تکنیک به عنوان یک روش مطمئن در بازاریابی شناخته می شود و در دسته بازاریابی درونگرا قرار می گیرد. یکی دیگر از راه های موثر برای برقراری ارتباط با مشتریان قدیمی استفاده از پنل پیامک است.

گاهی اوقات شرکت ها لیستی از مشتریان بالقوه می خرند و از متخصصان برای متقاعد کردن مشتریان استفاده می کنند. به این مدل از بازاریابی تلفنی، بازاریابی برون مرزی نیز می گویند. برخلاف تماس ورودی، تماس خروجی امن نیست. از آنجایی که مخاطب منتظر شما نیست و ایده ای از کسب و کار شما ندارد، ممکن است مخاطب به خوبی از کارشناس استقبال نکند، بنابراین این تماس به تماس سرد نیز معروف است.

متأسفانه به دلیل نحوه اجرای اشتباه و غیر اصولی، این روش به عنوان یک روش بازاریابی آزاردهنده در ایران شناخته می شود. تا زمانی که اصول تبلیغات و فروش تلفنی به درستی و هنرمندانه انجام شود، روشی کم هزینه و بسیار سودآور خواهد بود.

اهمیت بازاریابی تلفنی برای تجارت؛ تعامل موثر بین فروشنده و مشتری

به جرات می توان اذعان داشت که با وجود روش های جدید، بازاریابی تلفنی همچنان یکی از موثرترین روش های تعامل بین فروشندگان و مشتریان است. برخلاف پیام‌رسانی دیجیتال، بازاریابی تلفنی در زمان واقعی انجام می‌شود و به اتصال اینترنت متکی نیست. اگر هنوز در مورد استفاده از بازاریابی تلفنی در کسب و کار خود شک دارید، این آمار را در نظر بگیرید: «حدود 60 درصد از خریداران سطح بالا و 50 درصد از مدیران مایلند در قالب یک تماس تلفنی با نام تجاری شما آشنا شوند. بنابراین، شانس شما برای فروش تلفنی بالاست.» همچنین می توانید از طریق پنل پیامک رایگان با مشتریان خود در ارتباط باشید.

گام های موفق در بازاریابی تلفنی با پرورش کارشناسان حرفه ای

بازاریابی تلفنی با برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان، فرصتی برای انتقال اطلاعات دقیق و جامع در مورد محصولات و خدمات کسب و کار شما فراهم می کند. قبل از اینکه تلفن را بردارید و با مردم تماس بگیرید، ابتدا فهرستی از مصرف کنندگانی که پتانسیل خرید دارند تهیه کنید. اما پرورش کارشناسان فروش حرفه ای و یادآوری نکاتی که برای ارتباط با مشتریان مهم است، اهمیت بیشتری دارد. نکات مفید برای متخصصان فروش در زیر فهرست شده است.

دانش تخصصی محصولات و خدمات بازاریابی تلفنی

قبل از اینکه تلفن را بردارید و با مشتریان تماس بگیرید، باید تمام خدمات و محصولاتی را که ارائه می‌دهید بدانید. اگر محصولی برای ارائه دارید، بهتر است قبلا از آن استفاده کرده باشید. به این ترتیب با اثربخشی و نقاط قوت آن آشنا خواهید شد. برای تسلط کامل به موضوع، می توانید نکات مهم را روی یک کاغذ یادداشت کنید تا در هنگام مکالمه بتوانید همه چیز را در یک نگاه به خاطر بسپارید.

بازاریابی تلفنی را با صدای بلند شروع کنید

کارشناس فروش باید از جملات موثر در بازاریابی تلفنی استفاده کند، توصیه می شود در ابتدای گفتگو از ترافیک، گرانی و آب و هوای نامناسب صحبت نکنید. از سوی دیگر، اشاره به نکات مثبت می تواند منجر به ادامه مکالمه و موفقیت در بازاریابی تلفنی شود.

در بازاریابی تلفنی باید اعتماد به نفس داشته باشید

حس اعتماد به نفس از طریق گفتگو در مخاطب ایجاد می شود; اگر متخصص استرس داشته باشد یا اعتماد به نفس نداشته باشد، مشتری به راحتی این را در صدای شما تشخیص می دهد.

هنگام گفتگو از صحبت کردن و پرسیدن سوالات غیر ضروری خودداری کنید

کلید یک مکالمه موفق در بازاریابی تلفنی، پرسیدن سوالات کوتاه و دقیق است. لیست سوالات شما باید برای مخاطب جذاب باشد. به این ترتیب طرف مقابل مایل به ادامه گفتگو خواهد بود. در غیر این صورت مکالمه شما کوتاه و بی فایده خواهد بود.

قبل از اعلام قیمت در مورد مزایای محصول توضیح دهید

مشتریان همیشه می خواهند قیمت محصول را بدانند. اما این باعث می شود مکالمه شما کوتاه و بی نتیجه باشد. قبل از برقراری تماس تلفنی، بهتر است یک پیامک تبلیغاتی برای مخاطب ارسال کنید تا از ماهیت کلی کسب و کار شما مطلع شود. با این کار مکالمه خود را تا حد امکان ایمن و سازنده می کنید.

در زمان مناسب با مشتریان ارتباط برقرار کنید

بهترین راه برای تعیین زمان دقیق برای هر مشتری را می توان از تاریخچه تماس مشتری پیدا کرد. تحقیقات نشان می دهد که بهترین زمان برای بازاریابی تلفنی بین ساعت 4 تا 7 بعد از ظهر است. با توجه به پیچیدگی زمان‌بندی برای هر فرد، استفاده از نرم‌افزار تماس مجازی مانند CRM می‌تواند به شما در تعیین زمان مناسب برای تماس با مخاطبان کمک کند. همچنین می توانید در ابتدای مکالمه از مخاطب بپرسید که آیا در حال حاضر در دسترس هستند یا خیر! این احتمال از دست دادن فرصت بازاریابی را کاهش می دهد.

لحن خود را رسمی و محترمانه نگه دارید

صرف نظر از جنسیت، سن و موقعیت مخاطب، جملات خود را جمع و با لحن رسمی بسازید. خود را مسئول و جدی نشان دهید. استفاده از لحن رسمی و حرفه ای توجه مشتریان را به خود جلب می کند. به این ترتیب شما به عنوان یک شرکت حرفه ای، قابل اعتماد و قابل اعتماد در ذهن مخاطبان ثبت خواهید شد. استفاده از لحن رسمی علاوه بر جلب اعتماد، احترام شما را به مشتریانتان نشان می دهد. این به افزایش رضایت مشتری و امکان تبدیل شدن آنها به مشتریان تکراری کمک می کند.

هدف مکالمه را به وضوح بیان کنید

از بیرون رفتن از ریل و گفتن جملات کلیشه ای خودداری کنید. بهتر است در ابتدای گفتگو هدف تماس خود را بیان کنید. بیان واضح هدف در بازاریابی تلفنی، احتمال رد تماس را کاهش می دهد و شانس موفقیت را افزایش می دهد. با مشخص کردن هدف و محتوای دقیق، مشتریان از دلیل مکالمه آگاه می‌شوند و راحت‌تر تصمیم به ادامه گفتگو یا پایان دادن به آن می‌گیرند.

بایدها و نبایدهای بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی به دلیل ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان دارای ظرافت ها و تکنیک های متفاوتی است. در این راستا توجه به بایدها و نبایدهای بازاریابی تلفنی امکان فروش محصولات و خدمات را افزایش می دهد. در زیر به مهمترین نیازهای این مدل بازاریابی اشاره خواهیم کرد.

  • از مشتریان خود تعریف کنید. در میان صحبت ها و اطلاعاتی که رد و بدل می شود، نکات قوی را از آنها بیرون بکشید و صمیمانه و بدون تملق از آنها تعریف کنید.
  • همیشه یک قلم و کاغذ همراه خود داشته باشید
  • اگر نه شنیدید ناراحت نشوید، این نیز بخشی از فرآیند فروش است
  • از تلفن ابری و شرکتی برای برقراری تماس استفاده کنید
  • همچنین به سوالات مشتریان پاسخ دهید
  • هنگام صحبت بایستید، این باعث افزایش شور و شوق شما می شود و این احساس بسیار بیشتر به مخاطب منتقل می شود.
  • رقبا را به عنوان مشتری خطاب کنید

در کنار هر باید، همیشه یک نباید وجود دارد. در زیر به بایدها و نبایدهای بازاریابی تلفنی اشاره می کنیم.

  • از پرحرفی و سؤالات غیر ضروری بپرهیزید
  • در اولین تماس سعی نکنید مشتری را بفروشید
  • وقت بگذارید، به مخاطب فرصت فکر کردن و تصمیم گیری بدهید
  • به گردش کار خود پایبند نباشید و از چندین قالب مختلف برای برنامه فروش خود استفاده کنید
  • از تماسی که گرفتید عذرخواهی نکنید و خجالت نکشید
  • بین مکالمات مشتری پرش نکنید
  • نفرین نکن
  • مشتری را خیلی منتظر نگذارید

اکثر مردم به ندرت بر اساس منطق تصمیم به خرید می گیرند. یک کارشناس فروش متخصص دلایل عاطفی و دلتنگی افراد را می شناسد و به آنها انگیزه خرید می دهد. بسیاری از این نکات برای متخصصان فروش با کسب تجربه در طول زمان مشخص می شود. اما بهتر است قبل از تماس های ناموفق آنها را حذف کنید تا تعداد این تماس ها به حداقل برسد.

فروش موفق تلفنی به عوامل مهمی بستگی دارد و نیاز به آمادگی قبل از برقراری تماس دارد. بازاریابی تلفنی روشی ارزان است که در صورت انجام صحیح به افزایش فروش کمک می کند. در این مقاله راهنمای کلی بازاریابی تلفنی و همچنین بایدها و نبایدها در این زمینه ارائه شد. اگر احساس می کنید نکاتی از قلم افتاده است، خوشحال می شویم نظرات ارزشمند خود را در انتهای این مطلب با ما و پیام خوانان فراز در میان بگذارید.

مقاله راهنمای بازاریابی تلفنی موفق اولین بار در پنل پیامک – سامانه پیامک – پنل پیامک پدیدار شد.