محصولات دیجیتال، کلید ورود به دنیای هوشمند


اگر تبلیغات اینستاگرامی برای کسب درآمد آنلاین را دیده اید، حتما حداقل یک بار نام محصول دیجیتال را شنیده اید. با ظهور اینترنت، روش های کسب و کار متحول شده و این فرصت به کارآفرینان و تولیدکنندگان داده شده است تا محصولات جدید را در قالب محصولات دیجیتال به بازار عرضه کنند.

اصطلاح “محصول دیجیتال” در ابتدا می تواند کمی گیج کننده به نظر برسد. اما نگران نباش در این مقاله به معرفی محصول دیجیتال، تفاوت بین محصولات دیجیتال و سنتی، طراحی محصول دیجیتال و فروش آن پرداخته شده است.


بیشتر بخوانید: “طراحی محصول چیست؟ (تعریف، تاریخچه و ابزار)


محصول دیجیتال چیست؟

منظور از محصول دیجیتال، هر نوع محصولی است که به صورت دیجیتال یا الکترونیکی تولید شده و برای خرید و فروش در اینترنت در دسترس است. این محصولات اغلب به صورت آنلاین استفاده می شوند. برخلاف یک محصول فیزیکی که خریداری می شود و باید بسته بندی و ارسال شود، محصولات دیجیتال از طریق اینترنت تحویل داده می شوند و معمولاً بلافاصله پس از خرید در دسترس هستند.

به عنوان مثال، قبلاً برای خرید کتاب جدید باید به کتابفروشی می رفتید و کتاب می خریدید، اما اکنون می توانید به راحتی کتاب های الکترونیکی را از اینترنت دانلود کرده و در دستگاه های الکترونیکی خود مطالعه کنید.

محصولات دیجیتال شامل وب سایت ها، برنامه های کامپیوتری، کتاب های الکترونیکی، موسیقی، ویدئو، فایل های صوتی و تصویری، نرم افزار، بازی های کامپیوتری و حتی طرح ها و فرمت های گرافیکی است. این محصولات به صورت آنلاین در دسترس هستند و بدون نیاز به تحویل فیزیکی از طریق اینترنت به دست مشتریان می رسند.

تفاوت بین محصول دیجیتال و محصول فیزیکی

محصولات فیزیکی مانند لباس، ماشین، وسایل الکترونیکی، کتاب و غیره. مادی هستند. اما محصولات دیجیتال فقط در دنیای دیجیتال وجود دارند و هیچ شکل فیزیکی ندارند. به همین دلیل، توزیع آنها آسان تر و معمولاً ارزان تر از محصولات فیزیکی است.

بزرگترین تفاوت بین محصولات دیجیتال و فیزیکی این است که محصولات دیجیتال قابل ویرایش و به روز هستند. همچنین معمولا مشتری با خرید محصولات دیجیتال می تواند به صورت نامحدود از آن استفاده کند.

تاثیر محصولات دیجیتال بر صنایع مختلف

محصولات دیجیتال تاثیر گسترده ای بر صنایع مختلف داشته اند و شکل و شمایل فرآیندهای کسب و کار را به طور قابل توجهی تغییر داده اند.

مهمترین تاثیر محصولات دیجیتال در صنعت تجارت الکترونیک است. محصولات دیجیتال با ارائه بسترهایی برای فروش آنلاین و تغییر الگوی خرید و فروش منجر به افزایش چشمگیر فروش آنلاین شده است. علاوه بر این، محصولات دیجیتال در صنعت نرم افزار مانند مایکروسافت و ادوبی تحت تاثیر توسعه و ارائه ابزارهای مختلف از جمله سیستم های مدیریتی و ابزارهای تجاری قرار گرفته اند.

حوزه دیگری که تحت تاثیر توسعه محصولات دیجیتال به خوبی توسعه یافته است، حوزه آموزش آنلاین است. محصولات دیجیتال با فراهم کردن مکانی برای ارائه دوره های آموزشی آنلاین، دسترسی افراد را به منابع آموزشی آسان کرده و یادگیری را برای مردم لذت بخش تر کرده است.

رسانه های آنلاین و صنایع سرگرمی مانند نتفلیکس، یوتیوب و اسپاتیفای نیز با ارائه محتوای دیجیتال از طریق استریم و بسترهای آنلاین، تجربه سرگرمی و رسانه را به شیوه ای جدید تغییر داده اند.


بیشتر بخوانید: “طراحی محصول و ساختن دنیایی بهتر


مزایای محصولات دیجیتال

طراحی و فروش محصولات دیجیتال یک فرصت عالی برای کسب درآمد برای کارآفرینان خلاق است. محصولات دیجیتال با توجه به ویژگی های مثبتی که دارند گزینه ای مطمئن و عالی برای کسب درآمد محسوب می شوند.

1. مقیاس پذیری

محصولات دیجیتال اغلب به صورت بی نهایت مقیاس پذیر هستند. پس از فروخته شدن یک دوره آموزشی یا کتاب الکترونیکی، دیگر نیازی به تکثیر آن نیست. کافی است کاربر پس از پرداخت به این محصول دیجیتال دسترسی داشته باشد.

2. درآمد دائمی

برخی از محصولات یا خدمات دیجیتال بر اساس مدل عضویت یا اشتراک فروخته می شوند. این می تواند درآمد ثابتی برای کسب و کار ایجاد کند. اکثر شرکت های نرم افزاری مانند مایکروسافت و همچنین محتوای اشتراکی مانند Netflix به این روش کار می کنند.

3. سادگی

محصولات فیزیکی نیاز به ساخت، کنترل کیفیت، حمل و نقل و بسیاری موارد دیگر دارند. محصولات دیجیتال این چالش ها را ندارند، به عبارت دیگر کسب و کار دیجیتال در صورت پیاده سازی اصولی بسیار پربارتر خواهد بود.

4. اتوماسیون

محصولات دیجیتال به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا فرآیندهای مختلفی مانند ارسال ایمیل خوش‌آمدگویی، پاسخ به پیام‌های مشتری، پردازش خودکار سفارش‌ها یا مدیریت پایگاه‌های داده را خودکار کنند. با استفاده از اتوماسیون در کسب و کارهای دیجیتال، علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان را نیز بهبود می بخشد.

5. توسعه آسان

طراحی و توسعه محصولات دیجیتال با استفاده از ابزارها، نرم افزارها یا پلتفرم های خاص کار سختی نیست. به عبارت دیگر مدیران محصول با استفاده از این ابزارها می توانند بدون نیاز به دانش عمیق برنامه نویسی یا مهارت های فنی پیچیده محصولات دیجیتال را با سرعت بالا طراحی کنند.

چالش های موجود در فروش محصولات دیجیتال

در کنار تمام ویژگی ها و مزایای عالی که محصولات دیجیتال دارند، می توانند چالش هایی را برای تیم های طراحی و توسعه محصول ایجاد کنند:

1. اشباع بازار

بازار محصولات دیجیتال پر از خلاقیت و ایده های جدید است. در نتیجه اشباع شدن بازار طراحی محصول دیجیتال تمایل مشتریان به خرید محصول شما را کاهش می دهد. از آنجایی که انتخاب های زیادی در بازار وجود دارد و درک تفاوت ها و ارزش های محصولات مختلف برای مخاطب دشوار است.

2. رقابت بالا

با ورود افراد و شرکت های جدید به بازار محصولات دیجیتال و افزایش فرصت ها و امکانات برای ارتباطات و تبلیغات، رقابت در این فضا افزایش یافته است.

به طور کلی، رقابت در فضای دیجیتال کیفیت محصولات، خدمات و استراتژی های بازاریابی را بهبود می بخشد. با این حال، این می تواند قیمت ها را کاهش دهد، تفاوت بین محصولات یا خدمات مشابه را کاهش دهد و حتی یک محیط رقابتی بسیار فشرده و دشوار ایجاد کند. برای برنده شدن در این رقابت، باید با شناسایی نقاط قوت و ویژگی های متمایز محصول یا خدمات، از استراتژی های بازاریابی منحصر به فردی استفاده کنید.

3. در دسترس بودن محتوای رایگان

با وجود محتوای رایگان زیاد در اینترنت، مشتریان ممکن است احساس کنند که بهتر است برای خرید یک محصول دیجیتال پولی نپردازند، زیرا محتوای رایگان مشابه زیادی در آنجا وجود دارد.

4. خستگی مشتری

در دنیای امروزی که همه ما در معرض بمباران تبلیغاتی هستیم، مردم از هر سو با پیشنهادات مختلفی برای محصولات دیجیتال روبرو هستند که اگر زیاد باشد، می تواند توجه مخاطب را به محصولات دیجیتال کاهش دهد.

5. احساس کم ارزش بودن محصول

برخی از مردم محصولات دیجیتال را کم ارزش تر از محصولات فیزیکی می دانند. به همین دلیل لازم است که ارزش و مزیت محصول دیجیتال را به وضوح به مصرف کننده نشان دهیم.

موضوع مشترک همه چالش های مطرح شده در این بخش بازاریابی دیجیتال است. به عبارت دیگر، یک محصول دیجیتال زمانی موفق است که از استراتژی ها و ابزارهای مختلف بازاریابی دیجیتال برای فروش آن استفاده شود.

فرآیند طراحی و ساخت محصول دیجیتال

مراحل طراحی، توسعه و فروش محصولات دیجیتال بسته به نوع محصول و شرایط تجاری می تواند متفاوت باشد. اما چارچوب کلی این فرآیند به شرح زیر است:

1. تعریف هدف و الزامات

اولین و شاید مهم ترین گام، شناخت دقیق نیازهای بازار و مخاطبان هدف است. مدیر محصول باید تعیین کند که محصول دیجیتال چه نیازهایی را برآورده می کند و چگونه به آنها کمک می کند.


بیشتر بخوانید: “نقش مدیر محصول دیجیتال در طراحی محصول


2. تحقیق و برنامه ریزی

پس از شناخت نیازها، لازم است مطالعات دقیق تری در مورد بازار و رقبا انجام شود. این مرحله شامل تحقیق در مورد رفتار مشتری، مطالعه روندها و ترسیم طرح های تجاری بر اساس داده های به دست آمده از تحقیقات است.

3. توسعه محصول

در این مرحله محصول دیجیتال پیاده سازی می شود. این مرحله شامل کدنویسی، ویرایش محتوا و طراحی است.

4. تست و بازخورد

پس از توسعه، محصول باید از جنبه های مختلف آزمایش و ارزیابی شود. بسیاری از طراحان محصول این مرحله را نادیده می گیرند. در نتیجه محصول نهایی آنها کارایی کافی را ندارد.

5. بازاریابی و فروش

پس از آماده شدن محصول، فرآیند فروش محصول باید با تدوین استراتژی های بازاریابی آغاز شود.

6. نگهداری و بهبود مستمر

روند توسعه و فروش محصولات دیجیتال به فروش آنها ختم نمی شود. یکی از مهم ترین عواملی که باعث علاقه مصرف کنندگان به یک محصول دیجیتال و معرفی آن به دیگران می شود، ارائه خدمات پس از فروش، پشتیبانی مشتری و بهبود مستمر محصول بر اساس بازخوردهای دریافتی است.

7. تجزیه و تحلیل و بهینه سازی

متخصصان طراحی محصول باید به طور منظم بر داده های محصول دیجیتال نظارت داشته باشند و برنامه ریزی دقیقی برای بهبود فرآیندها و عملکرد محصول دیجیتال و فروش آن در آینده داشته باشند.


بیشتر بخوانید: “5 اصل اساسی در طراحی محصول (راهنمای جامع)


خلاصه و نتیجه گیری

محصولات دیجیتال محصولاتی هستند که به صورت الکترونیکی ارائه می شوند و می توان آنها را به صورت آنلاین خریداری و دانلود کرد. این محصولات شامل هر نوع اطلاعاتی است که به صورت دیجیتالی قابل استفاده باشد.

یکی از ویژگی های متمایز کننده محصولات دیجیتال سرعت دسترسی به آنهاست. زیرا مشتریان به محض خرید می توانند از آنها استفاده کنند. این ویژگی هم برای خریدار و هم برای فروشنده بسیار مناسب است.

اگرچه محصولات دیجیتال مزایای زیادی دارند، اما گاهی اوقات ممکن است با چالش هایی روبرو شوند. به عنوان مثال، برخی از این محصولات ممکن است مشکلات نرم افزاری یا سازگاری دستگاه داشته باشند که برای کاربران مشکل ساز باشد.

با این حال، اگر ایده ای برای طراحی و توسعه یک محصول دیجیتال دارید، می توانید آن را با برنامه ریزی دقیق وارد بازار کنید.


در حین آموزش طراحی محصول در آکادمی آمانج طراحی محصول از صفر تا صد به صورت کاملا حرفه ای و اصولی آموزش داده می شود.