مزایای 6+1 MVP در توسعه محصول جدید


در فرآیند تولید محصولات مختلف (اعم از آموزشی، صنعتی و نرم افزاری) مراحل مختلفی را می توان برشمرد. گاهی اوقات فرآیند تولید محصولی مانند بیلبوردهای گرافیکی و تبلیغاتی فرآیند پیچیده ای نیست. یک گرافیست با تجربه می تواند در مدت زمان کوتاهی (بین یک تا چند روز) چنین بنری را بسازد و آن را برای چاپ و نصب بفرستد و کمی وقت بگذارد تا ایده های مختلف را بررسی کند و یکی از آنها را تایید کند.

اما اگر یک محصول یا فرآیند ساخت آن دارای پیچیدگی قابل توجهی باشد (مانند یک دوره آموزشی)، زمان و منابع بسیار بیشتری مورد نیاز است. وقتی می خواهیم یک محصول پیچیده و جدید تولید کنیم، مطمئن نیستیم که محصول نهایی پس از هفته ها یا ماه ها تلاش و بودجه با استقبال خوبی از سوی مشتریان مواجه شود یا خیر. راه حل MVP راهی برای مقابله با این چالش است.

محصول MVP به چه معناست؟

واژه MVP مخفف Minimum Viable Product و مخفف “حداقل محصول قابل استفاده” است. چنین محصولی دارای حداقل مشخصات لازم برای استفاده است. اما احتمالاً فاقد بسیاری از ویژگی های یک محصول ایده آل است. مثلاً یک فیلم آموزشی آموزشی ممکن است محتوای قابل قبولی داشته باشد، اما کیفیت فیلم، محیط و فضای فیلم و عملکرد گویندگان فیلم در حد استاندارد مورد نظر ما نباشد و مدت زمان آن نیز باشد. کوتاه.

ما می توانیم این محصول آموزشی را محصول MVP یا حداقل قابل استفاده مخاطبان بنامیم. هدف اصلی از تولید چنین محصولی آزمایش ایده اولیه و محتوای محصول بسیار سریع و ارزان و سنجش میزان استقبال مخاطبان قبل از صرف زمان، انرژی، نیروی انسانی و بودجه هنگفت برای ایجاد یک خط تولید کامل است.

1. تست محصول ارزان قیمت

گاهی اوقات آزمایش یک ایده حتی قبل از ایجاد یک محصول واقعی انجام می شود. یکی از مثال های معروف در توضیح این روش، داستان ایجاد نرم افزار دراپ باکس است. سازندگان این نرم افزار قبل از اینکه هر نرم افزاری را ایجاد کنند، ایده جدیدی را ارائه کرده اند. آنها یک اسکرین شات ویدئویی کوتاه از دسکتاپ کامپیوتر خود می گیرند. در فیلم، آنها وانمود می‌کنند که یک فایل را از پوشه‌ای در یک رایانه به پوشه‌ای در رایانه دیگر می‌کشند و رها می‌کنند.

آنها واقعا کلیک می کنند و نتیجه محصول نهایی را با ویدیوی جعلی نشان می دهند. سپس این ویدیو را برای برخی از کاربران و مشتریان بالقوه (مثلا کسانی که فایل های ویدئویی را به عنوان بخشی از کار خود تولید می کنند) ارسال می کنند و از آنها می پرسند که آیا مایل به خرید چنین محصولی هستند یا خیر. نتیجه این تست ارزان و خلاقانه را خودتان بدانید. این مثال البته یک مثال افراطی بود. در بیشتر موارد، شما باید یک محصول حداقل و قابل استفاده برای آزمایش مشتری داشته باشید.

2. درک بهتر مشتریان

گاهی اوقات، به ویژه در فرآیند طراحی یک محصول یا خدمات جدید برای مشتریان، اساساً ویژگی ها و طرز فکر مشتریان آینده برای ما ناشناخته است. به عنوان مثال، تصور کنید می خواهیم یک سیستم رزرو آنلاین برای آرایشگاه های زنانه (یا مردانه) طراحی کنیم. اگر اساساً ندانیم این آرایشگاه ها در روند کاری خود از چه مکانیزمی پیروی می کنند یا با رفتار مشتریان آرایشگاه ها آشنا نباشیم، ممکن است محصولی تولید کنیم که با مختصات مشتریان نهایی مطابقت نداشته باشد یا بدتر از آن، تمام مخاطبان خاص را هدف قرار نمی دهد. تست MVP کمک می کند تا مشتریان آینده را بهتر و زودتر بشناسیم و قبل از اینکه خیلی دیر شود، محصول خود را با نیازها و خواسته های واقعی مشتریان تطبیق دهیم.

3. شناسایی چالش های موجود در تولید محصول جدید

فرآیند تولید یک محصول جدید یک فرآیند نسبتا ناشناخته است. ما دقیقا نمی دانیم کارها به چه ترتیبی باید انجام شود و کدام اولویت مهمتر است. به چه ابزار و روش هایی نیاز داریم؟ چه موانع فنی ناشناخته ای وجود داشت که ما از آنها خبر نداشتیم؟ درک هر یک از این چالش ها و سپس یافتن پاسخ مناسب برای آنها زمان و تلاش زیادی را می طلبد. اگر هفته ها و ماه ها را صرف تولید یک محصول کامل و بی نقص کنیم، غلبه بر هر یک از این چالش ها به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد.

با استفاده از روش MVP می توانیم این مراحل را به سرعت طی کنیم. مثل تماشای یک فیلم سریع است. چالش ها حاد هستند. برخی از آنها که ساده تر هستند را به سرعت حل می کنیم و برخی دیگر که پیچیده به نظر می رسند را مرور کرده و برای محصول نهایی آماده می کنیم.

4. برآورد زمان لازم برای تولید محصول کامل

در فرآیند انجام هر کاری، به ویژه تولید یک محصول (مثلاً یک دوره آموزشی)، تخمین ما معمولاً در دو زمینه خاص اشتباه می شود: یکی زمان و دیگری هزینه مورد نیاز برای انجام. کار. قیمت معمولا تابع زمان است. بنابراین مهمترین عامل در افزایش هزینه انجام کار، افزایش زمان آن است.

تست MVP روش خوبی برای آزمایش عملی تخمین اولیه ما از زمان و بودجه مورد نیاز برای تکمیل یک کار بدون صرف زمان یا بودجه زیاد است. برای مثال اگر چاپ یک بروشور آموزشی کوچک یا ایجاد دو صفحه PDF چند ساعت طول بکشد، می توانیم حدس بزنیم که چاپ یا انتشار کل محتوای دوره چقدر زمان و انرژی لازم است.

5. شناخت نقاط ضعف و قوت سیستم خودمان

یکی از شگفتی‌های کار عملی این است که درباره نقاط قوت و ضعف خود و نحوه عملکرد کارها در کسب و کارمان بیشتر بدانیم. گاهی ما از ضعف خودمان آگاه نیستیم. مثلا نمی دانیم هنگام ارائه مطالب درسی ارائه بدی داریم یا نمی دانیم وقتی تحت فشار و استرس هستیم نمی توانیم تیم را به خوبی مدیریت کنیم و به راحتی عصبانی می شویم. گاهی اوقات فرآیند انجام کارها در شرکت ما به درستی سیستماتیک نمی شود.

در واقع راه حل MVP ما را قادر می سازد تا سیستم کسب و کار خود را به روشی ساده تر و ارزان تر برای تولید محصول بهینه سازی کنیم. ما می توانیم نقاط قوت و ضعف خود را خیلی زودتر و با هزینه بسیار کمتر کشف کنیم. این تجربه ارزشمند در مراحل بعدی تولید محصول اصلی و نهایی بسیار ارزشمند خواهد بود.

6. گزینه تجدید نظر با حداقل خسارت

در نهایت، راه حل MVP به ما فرصت پشیمانی می دهد. کارشناسان و مشاوران کسب و کار از اصطلاح Pivot استفاده می کنند که به معنای تجدید نظر است. گاهی اوقات برنامه ها، ایده ها و پروژه های ما با شکست مواجه می شوند. کاش زودتر چشم انداز شکست را می دیدیم و قبل از اینکه تمام امید و انرژی و سرمایه مان هدر برود تا هنوز فرصتی برای پشیمانی و تجدید نظر باقی بماند. هر محصول و خدمات موفقی مجبور نیست از آب بپرد. این ماهیت تجارت است. تجارت مستلزم ریسک است. اما ریسک را می توان مدیریت کرد و استفاده از راه حل MVP یکی از بهترین راه ها برای مدیریت ریسک در تولید محصولات جدیدی است که هنوز از کارخانه آزمایش موفق خارج نشده اند.

1+6. همه چیز یک امتحان است

با تفکر بیشتر در مورد مفهوم MVP، می‌توانیم ایده آزمایش را به بسیاری از مفاهیم در زمینه‌های دیگر کار و زندگی تعمیم دهیم. به این ترتیب نه تنها تولید یک محصول جدید، بلکه شروع یک کسب و کار جدید نیز می تواند یک آزمایش باشد، آزمایشی که در مقیاس کوچک و با هزینه کم قابل آزمایش است. همکاری و مشغله نیز یک آزمون است: می توان امکان همکاری بین دو یا چند نفر را قبل از گذشت زمان زیاد، صرف انرژی زیاد و درهم تنیدگی رابطه اندازه گیری کرد. اساساً هر رابطه جدیدی را می توان آزمایشی دانست.

به عنوان مثال، دو شرکت مستقل یا دو نفر در تجارت من یا دو بازیگر بازار که به تازگی ملاقات کرده‌اند، از موفقیت یک همکاری جدید مطمئن نیستند، اما می‌توانند قبل از دادن وعده‌های بزرگ، این همکاری را در مقیاس کوچک آزمایش کنند. شاید زندگی پر از آزمایش باشد. قبل از دادن وعده‌های بزرگ به خود یا زندگی، می‌توانیم بارها و بارها خودمان، شغل و رشته مورد نظرمان، توانایی‌ها و هر آنچه را که خلق می‌کنیم و ارائه می‌کنیم، در مقیاس کوچک آزمایش کنیم.

پست مزایای 1+6 MVP در توسعه محصول جدید اولین بار در مدیر سبز ظاهر شد.