نرخ بازگشت سرمایه چقدر است؟ – فرمول محاسبه ROI


نرخ بازگشت سرمایه چقدر است؟ – فرمول محاسبه ROI

نرخ بازگشت سرمایه چقدر است؟ صاحبان مشاغل یا افرادی که روی ایده ای سرمایه گذاری کرده اند، به ازای هر ریالی که خرج می کنند، حسابی دارند و به اصطلاح «دو، دو، چهار» می گویند. آنها می خواهند برای این هزینه ها سود مشخصی کسب کنند. پس تیم ها و افرادی که در سازمان ها کار می کنند نیز باید چنین دیدگاهی داشته باشند. ابزارها و اصطلاحات مختلفی در این زمینه وجود دارد. یکی از آنها نرخ بازگشت سرمایه یا ROI است.

اما ROI چیست؟ در یک تعریف بسیار ساده، نرخ بازگشت سرمایه به این معناست که برای هر هزینه ای که صرف تبلیغات و بازاریابی می کنیم چقدر درآمد داشته ایم و چقدر سود داشته است. برای محاسبه ROI، فرمول ها و روش های محاسبه خاصی وجود دارد که استفاده از آنها چندان دشوار نیست.

اگر در تیم تبلیغاتی و بازاریابی شرکت در موقعیت خاصی قرار دارید، باید بتوانید کمپین های خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید که بازده سرمایه قابل قبولی داشته باشند. برای رسیدن به این هدف، این مقاله به شما کمک می کند تا اطلاعات بیشتری در مورد نرخ بازده پیدا کنید. پس فراموش نکنید که تا آخر با ما باشید.

محتوا

نرخ بازگشت سرمایه چقدر است؟

نرخ بازگشت سرمایه که به عنوان ROI نیز شناخته می شود، نسبت سود دریافتی در ازای سرمایه گذاری اولیه است که به صورت درصد بیان می شود. این سرمایه گذاری در کارهای تبلیغاتی و بازاریابی به اندازه هزینه های انجام شده برای کمپین است. نرخ بازگشت سرمایه یکی از معیارهای موفقیت است انواع کمپین های دیجیتال مارکتینگ نشان می دهد. در برخی موارد، کل موفقیت کمپین را حتی می توان با این درصد سنجید.

البته، گاهی اوقات سود یک کمپین مالی یا مادی نیست. حتماً کمپین های تبلیغاتی را دیده اید که فقط برای افزایش آگاهی از برند یا برند اجرا می شوند. در این شرایط، محاسبه ROI دشوارتر می شود و نمی توان آن را تنها معیار سنجش موفقیت کمپین در نظر گرفت.

نکته بعدی این است که ROI فقط برای کارهای تبلیغاتی و بازاریابی استفاده نمی شود. به احتمال زیاد، اگر در صنعت سرمایه گذاری کار کرده اید، با این شاخص آشنا هستید. به طور کلی، ROI در هر جایی که قرار است نسبت سود به دست آمده (سود خالص) به هزینه ها یا سرمایه اولیه محاسبه شود، استفاده می شود.

سود ROI چیست؟

تاکنون متوجه شده‌ایم که ROI تا حد زیادی موفقیت یک کمپین را برای ما تعیین می‌کند. این موفقیت در کمپین های مختلف به روش های مختلفی تعبیر می شود. احتمالا ساده ترین و ابتدایی ترین روش اندازه گیری سودآوری یک کمپین است. اما اعمال نرخ بازده سرمایه گذاری به همین جا ختم نمی شود.

مثال دیگری از کاربرد این فرمول، محاسبه میزان فروش و سودآوری هر محصول و خدمات است. فرآیند خاصی دنبال می شود و برای تهیه هر محصول یا خدمات هزینه ای پرداخت می شود. پس از فروش، درآمدی برای کسب و کار ایجاد می شود. حال با محاسبه ROI برای آن محصول خاص، می توان فهمید که آیا ادامه تولید آن سودآور است یا خیر.

از این فرآیند می توان در مواردی مانند راه اندازی شعبه تجاری جدید، ورود به بازارهای جدید، استفاده از روش های مختلف بازاریابی و تبلیغات و … استفاده کرد. این فرمول با وجود سادگی نتایج بسیار مهم و ارزشمندی را برای صاحبان مشاغل و سرمایه گذاران ارائه می دهد. حال که با تعریف نرخ بازده سرمایه گذاری و کاربرد آن آشنا شدیم، اجازه دهید به فرمول آن در یک مثال واقعی نگاه کنیم.

نرخ بازگشت سرمایه را با یک مثال محاسبه کنید

در قسمت های قبل تا حدودی به نحوه محاسبه نرخ بازده سرمایه گذاری پرداختیم. اما به طور دقیق تر، برای محاسبه ROI، ابتدا باید از کمپین های تبلیغاتی یا انواع فعالیت ها درآمد کسب کنید مدل های دیجیتال مارکتینگ محاسبه شده در مرحله بعد هزینه ها را از درآمدها کم می کنیم تا سود خالص بدست آید. در نهایت با تقسیم سود خالص بر هزینه های اولیه و ضرب عدد حاصل در 100، نرخ بازده سرمایه گذاری به صورت درصد تعیین می شود.

خلاصه ای از این توضیحات را می توان در این فرمول مشاهده کرد:

برای آشنایی بیشتر با کاربرد این فرمول در پروژه های عملی و نحوه استفاده از آن به یک مثال می پردازیم.

فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی که لپ تاپ می فروشد، فروش بلک فرایدی را تدارک دیده است. برای رسیدن به این مرحله هزینه های مختلفی انجام می شود. اول از همه، زیرساخت های اساسی برای این کمپین آماده خواهد شد. مواردی مانند شخصیت مخاطب، پیام اصلی کمپین، هدف از اجرای آن، کانال های تبدیل مورد نظر و غیره.

سپس نوبت به طراحی قسمت های مختلف کمپین می رسد. در این مرحله تصاویر، فیلم ها و طرح های گرافیکی آماده می شود. همچنین، یک پیام کمپین اصلی اما خام بهتر است توسط یک کپی رایتر حرفه ای ساخته شود. در نهایت، کانال های مختلف مانند تبلیغات کلیکی گوگلاینفلوئنسر مارکتینگ، تبلیغات نمایشی و … و کمپین مناسبی در فروشگاه اینترنتی اجرا خواهد شد.

همه این فعالیت ها هزینه هایی را برای تیم بازاریابی ایجاد می کند. پس از اجرای کمپین تبلیغاتی، درآمد محاسبه خواهد شد. حتی ممکن است بتوان ورودی های کمپین را با ابزارهای مختلفی مانند کنسول جستجو، گوگل آنالیتیکس و نقشه های حرارتی مختلف رصد کرد تا دقیق تر کار کند و اطلاعات دقیق تری به دست آورد. این معمولا در کمپین های حرفه ای انجام می شود.

وقتی دوره کمپین جمعه سیاه را پشت سر گذاشتیم، زمان محاسبه ROI است. در مرحله اول سود خالص را محاسبه و سپس آن را بر میزان هزینه ها تقسیم می کنیم. این فرآیند تمام کاری است که برای محاسبه ROI انجام می شود.

خطاهای موثر محاسبه ROI

شاید در نگاه اول استفاده از فرمول ROI و محاسبه نرخ بازگشت سرمایه چندان سخت نباشد. اما باز هم ممکن است اشتباهاتی در این مسیر اتفاق بیفتد. یکی از آنها به وضعیت استفاده از فرمول مربوط می شود. همانطور که گفته شد، گاهی اوقات هدف یک کمپین چیزی غیر از فروش بیشتر است. به عنوان مثال، اگر هدف کمپین برندسازی محقق شود، نتایج مادی بلافاصله پس از کمپین مشخص نخواهد شد. در واقع، محاسبه ROI در چنین مواردی پیچیده است. بنابراین برای اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه باید به نوع هدف کمپین توجه شود.

اما نکته بعدی عدم دقت اطلاعات استفاده شده در فرمول ROI است. معمولا تیم های حرفه ای، کمپین خود را با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آنها چیزهای مختلفی را مشاهده می کنند و داده هایی را برای تجزیه و تحلیل جمع آوری می کنند. اما برخی اطلاعات واقعا قابل اندازه گیری نیستند.

به عنوان مثال، فرض کنید یک کمپین تبلیغاتی کلیکی را اجرا کرده اید. کاربر آن را می بیند، انگیزه می گیرد و در نهایت خرید می کند. این اطلاعات کاربر مستقیماً در محاسبه ROI وارد می شود. حالا همین کاربر تجربه خود را از خرید و استفاده از آن به دوستانش می گوید. آنها تشویق می شوند و خریداری می شوند. اما پس از اجرای کمپین یا به روشی غیر از مسیر اصلی طراحی شده توسط تیم بازاریابی.

بنابراین داده های این مشتریان به طور مستقیم در محاسبه ROI لحاظ نمی شود. این مشکل و اتفاقات مشابه، دقت ROI را کاملا غیر قابل اعتماد کرده است.

اشتباه دیگری که در محاسبه نرخ بازده رخ می دهد بی دقتی در زمان است. معمولا کار بازاریابی و تبلیغات گوگل که به صورت کمپین اجرا می شوند زمان محدودی دارند. مثلا یک ماه. در این مدت هزینه های مختلفی انجام می شود و درآمد دریافت می شود.

اما نکته قابل توجه اینجاست. درآمد حاصل از اجرای این کمپین ادامه دارد. به عنوان مثال اجرای یک پروموشن خاص می تواند تعداد مشتریان وفادار یک کسب و کار را از 10 نفر به 15 نفر افزایش دهد. این افراد احتمالاً برای سال ها مشتریان این تجارت خواهند بود. به عنوان نقطه شروع این ماجرا، این کمپین مورد بحث قرار گرفته است. بنابراین اشتباه دیگر یا در واقع اشکالات فرمول ROI در نظر گرفتن زمان نیست.

مزایای ROI چیست؟

در کنار تمام معایب و ایراداتی که در مورد فرمول ROI گفتیم، این روش مزایایی نیز دارد. یکی از مهم ترین آنها این است که داده های کلی، غیر دقیق، اما بسیار مفید در مورد نتایج اجرای فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی ارائه می دهد. شاید این اطلاعات چندان دقیق نباشد. اما به اندازه کافی قابل اعتماد است که برای ادامه یا توقف حرکت استفاده شود (مانند اجرای یک کمپین).

مورد بعدی سهولت استفاده از آن است. شاید سخت ترین کار استفاده از این فرمول استخراج داده های مربوط به هزینه ها و درآمد باشد. بقیه آسان است.

و به عنوان عنصر نهایی؛ توضیح نتایج این فرمول بسیار ساده است. شاید سخت ترین قسمت کار تفسیر علامت roi باشد. گاهی اوقات هزینه های یک کمپین یا فعالیت های دیگر بیشتر از درآمد است. در این صورت درآمد و هزینه با هم مطابقت ندارند و کسر در فرمول ROI منفی می شود. یعنی فعالیت شما زیان آور است و بهتر است تجدید نظر کنید.

سوالات متداول در مورد نرخ بازده سرمایه گذاری

نرخ بازگشت سرمایه چقدر است؟

این به معنای مقدار سود به دست آمده در برابر هزینه های انجام شده است.

فرمول ROI چیست؟

برای محاسبه آن، مقدار سود بر کل هزینه های انجام شده تقسیم می شود.

آیا بازگشت سرمایه به تنهایی برای سنجش موفقیت یک فعالیت تبلیغاتی کافی است؟

با در نظر گرفتن معایبی مانند عدم محاسبه زمان و غیره، برای اندازه گیری موفقیت تبلیغات نباید صرفاً به ROI اعتماد کنید.

برای دریافت مشاوره در مورد افزایش ROI خود، این فرم را پر کنید.

و در پایان این …

شاید قبل از ورود ابزارهای دیجیتال به حوزه تبلیغات و بازاریابی، ROI بیشتر در فعالیت های تجاری مانند سرمایه گذاری دیده و شنیده می شد. اما با کمک ابزار جمع آوری و تحلیل داده ها می توان از این فرمول در کمپین های تبلیغاتی استفاده کرد. در نتیجه از این روش به عنوان یکی از معیارهای سنجش میزان موفقیت تبلیغات و بازاریابی استفاده می شود.

در این مقاله سعی شده است به این سوال پاسخ دهیم که ROI چیست و چه کاربردهایی دارد. ما همچنین فرمول آن را بررسی کرده ایم و مزایا و اشتباهات رایج استفاده از آن را بررسی کرده ایم. امیدواریم با استفاده از نکات ارائه شده بتوانید کمپین های موفق تری را اجرا کنید. اما در صورت نیاز به مشاوره بیشتر در این زمینه می توانید با تیم ما تماس بگیرید.

مقالات دیگر

نرخ بازگشت سرمایه چقدر است؟ – فرمول محاسبه ROI برای اولین بار در آژانس بازاریابی دیجیتال دارت. به نظر می رسد.