کلان داده یا کلان داده چیست؟


اطلاعات عالی (Big Data) به مجموعه های وسیع و متنوعی از اطلاعات اشاره دارد که با سرعت فزاینده ای در حال رشد هستند. کیف را می داد این شامل حجم اطلاعات، سرعت یا شتابی است که در آن تولید و جمع‌آوری می‌شود، و تنوع یا محدوده نقاط داده تحت پوشش. اطلاعات عالی اغلب با استخراج داده ها و در قالب های مختلف به دست می آید. این داده ها را می توان ساختاربندی کرد. بیشتر این داده‌ها دیجیتال هستند و به راحتی قالب‌بندی و ذخیره می‌شوند، یا به شکل آزادتر با قابلیت‌های کمتر قابل اندازه‌گیری ساختاری ندارند. تقریباً هر بخش در یک شرکت می تواند از نتایج تجزیه و تحلیل این داده ها استفاده کند، اما مدیریت آن می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

واژه کلان داده در دهه گذشته وارد فرهنگ لغات شد، اما این مفهوم از زمان جنگ جهانی دوم وجود داشته است. این اصطلاح همچنین می تواند به فرآیندهای جمع آوری و تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از اطلاعات دیجیتال برای تولید هوش تجاری اشاره کند. از آنجایی که مجموعه داده‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند و برنامه‌ها داده‌های جریانی بیشتری را تولید می‌کنند، کسب‌وکارها برای ذخیره، مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها به ابر روی می‌آورند.

اطلاعات بزرگ؛ پایه و اساس تحولات جلوه های دیجیتالی آینده

امروزه تقریباً 6500 میلیون دستگاه متصل اطلاعات خود را در اینترنت به اشتراک می گذارند. در سال 2025 این رقم به 20000 میلیون خواهد رسید. این مفهوم از تجزیه و تحلیل داده ها برای تبدیل آن به اطلاعات در حال تغییر جهان استفاده می کند.

انقلاب دیجیتال در حال تغییر اقتصاد، جامعه و مردم است. آغازگر این انقلاب اطلاعاتی است که هزاران نفر با استفاده از میلیون ها دستگاه اینترنتی تولید می کنند. به گفته گارتنر (یک شرکت تحقیقاتی و مشاوره آمریکایی) در سال 2016 نزدیک به 6500 میلیون دستگاه وجود داشت و این تعداد تا سال 2025 به 20000 میلیون دستگاه خواهد رسید. به همین ترتیب اینترنت اشیا با 100000 میلیون اتصال رشد انفجاری را تجربه خواهد کرد.

انتظار می رود این مفهوم در چند سال آینده 900000 شغل در سراسر جهان ایجاد کند و شرکت هایی که از داده ها به صورت هوشمند استفاده کنند، بهره وری خود را تا 8 درصد افزایش خواهند داد. این داده‌ها ممکن است از نظرات اشتراک‌گذاری شده عمومی در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها، که به‌طور داوطلبانه از دستگاه‌ها و برنامه‌های الکترونیکی شخصی، از طریق پرسش‌نامه، خرید محصول و نظرسنجی‌های الکترونیکی جمع‌آوری شده‌اند، جمع‌آوری شود. بیشتر این داده ها در پایگاه های داده کامپیوتری ذخیره می شوند و با استفاده از نرم افزارهایی که به طور خاص برای مدیریت مجموعه داده های بزرگ و پیچیده طراحی شده اند، تجزیه و تحلیل می شوند.

کلان داده چگونه کار می کند؟

این داده ها را می توان به دو دسته طبقه بندی کرد: بدون ساختار یا ساخت یافته. داده های ساختاریافته شامل اطلاعاتی است که قبلاً توسط سازمان در پایگاه های داده و صفحات گسترده مدیریت شده است و اغلب ماهیت دیجیتالی دارند. داده های بدون ساختار اطلاعاتی هستند که سازماندهی نشده اند و در قالب یا قالب از پیش تعیین شده قرار نمی گیرند. این مفهوم شامل داده های جمع آوری شده از منابع رسانه های اجتماعی است که به سازمان ها در جمع آوری اطلاعات در مورد نیازهای مشتری کمک می کند.

اغلب این داده ها در پایگاه داده های رایانه ای ذخیره می شوند و با استفاده از نرم افزارهایی که به طور خاص برای مدیریت مجموعه داده های بزرگ و پیچیده طراحی شده اند، تجزیه و تحلیل می شوند. بسیاری از شرکت های نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) در مدیریت این نوع داده های پیچیده تخصص دارند.

اگر قصد راه اندازی کسب و کار جدید و یا رشد کسب و کار خود، افزایش فروش و مخاطب را دارید، همین حالا با شماره تلفن ثابت 02191095052 یا شماره همراه 09937948550 کلیک کنید یا تماس بگیرید.

موارد استفاده از داده های بزرگ

تحلیلگران داده به رابطه بین انواع مختلف داده ها، از جمله جمعیت شناسی و سابقه خرید، نگاه می کنند تا همبستگی بین آنها را تعیین کنند. چنین ارزیابی‌هایی ممکن است توسط شخص ثالثی انجام شود که بر پردازش داده‌های بزرگ در قالب‌های قابل هضم در داخل یا خارج از کشور متمرکز است. اکثر کسب و کارها از ارزیابی کلان داده توسط کارشناسان داده استفاده می کنند تا آن را به اطلاعات مفید تبدیل کنند. بسیاری از شرکت ها مانند آلفابت و متا (فیسبوک سابق) از داده های بزرگ برای ایجاد درآمد تبلیغاتی با قرار دادن تبلیغات هدفمند برای کاربران رسانه های اجتماعی و افرادی که در وب جستجو می کنند استفاده می کنند.

به طور کلی، تقریباً هر بخش در یک شرکت می تواند از یافته های تجزیه و تحلیل داده ها، از منابع انسانی و فناوری گرفته تا بازاریابی و فروش، استفاده کند. هدف از این داده ها افزایش سرعت ورود محصول به بازار، کاهش زمان و منابع مورد نیاز برای جلب پذیرش بازار، مخاطبان هدف و اطمینان از رضایت مشتری است.

مزایا و معایب استفاده از داده های بزرگ چیست؟

مزایای: افزایش حجم داده های موجود فرصت ها و مشکلات مختلفی را ایجاد می کند. به طور کلی، داشتن داده های بیشتر مشتری باید به شرکت ها اجازه دهد تا محصولات و تلاش های بازاریابی را برای ایجاد بالاترین سطح رضایت و تکرار کسب و کار تنظیم کنند. شرکت‌هایی که حجم زیادی از داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، توانایی انجام تحلیل عمیق‌تر و غنی‌تر را به نفع همه ذینفعان دارند. امروزه با توجه به حجم داده های شخصی در دسترس افراد، بسیار مهم است که شرکت ها اقدامات لازم را برای حفاظت از این داده ها انجام دهند. این موضوع به یک موضوع داغ در دنیای آنلاین امروزی و به ویژه با نقض اطلاعات زیادی که شرکت ها در چند سال اخیر با آن مواجه شده اند تبدیل شده است. حجم آن روز به روز در حال افزایش است.

معایب: این داده ها می توانند با ایجاد حجم و نویز اضافی، مفید بودن اطلاعات به دست آمده را کاهش دهند. شرکت ها باید حجم زیادی از داده ها را مدیریت کنند تا مشخص کنند کدام داده ها سیگنال ها را در مقابل نویز نشان می دهند. تصمیم گیری در مورد عناصر اتصال داده یک عامل کلیدی است. علاوه بر این، ماهیت و قالب داده ها ممکن است نیاز به پردازش خاصی داشته باشد تا بتوان بر اساس آن عمل کرد. داده های ساختاریافته متشکل از مقادیر عددی را می توان به راحتی ذخیره و مرتب کرد. داده‌های بدون ساختار، مانند ایمیل‌ها، ویدئوها و اسناد متنی ممکن است به تکنیک‌های پیچیده‌تری نیاز داشته باشند تا قابل استفاده باشند.

مفهوم 3 ولت در داده های بزرگ چیست؟

در سال 2001، داگ لین (تحلیلگر صنعت در گارتنر) این مفهوم را تعریف کرد:

  1. ظرفیت

انفجار بی سابقه داده ها به این معنی است که دنیای دیجیتال تا سال 2025 به 180 زتابایت (180 و 21 صفر) خواهد رسید. در عصر دریای داده، چالش حجم داده ها تنها ذخیره سازی آن نیست، بلکه نحوه ذخیره سازی آن نیز هست. برای شناسایی داده های مربوطه در مجموعه داده غول پیکر، برای ساخت و استفاده بهینه از داده ها.

  1. سرعت

داده ها با سرعت فزاینده ای تولید می شوند. گوگل در هر دقیقه 3.8 میلیون درخواست جستجو دریافت می کند. کاربران ایمیل 156 میلیون پیام ارسال می کنند. کاربران فیس بوک 243000 عکس آپلود می کنند. چالش پیش روی دانشمندان داده، یافتن راه هایی برای جمع آوری، پردازش و استفاده از حجم عظیمی از داده ها است.

  1. تنوع

داده ها به اشکال مختلفی می آیند. داده های ساختاریافته حالتی است که می تواند به طور منظم در ستون های یک پایگاه داده سازماندهی شود. ورود، ذخیره، جستجو و تجزیه و تحلیل این نوع داده ها نسبتاً آسان است. مرتب سازی و استخراج ارزش از داده های بدون ساختار دشوارتر است. ایمیل ها، پست های رسانه های اجتماعی، اسناد پردازش کلمه. فایل های صوتی، تصویری و عکس، صفحات وب و موارد دیگر نمونه هایی از داده های بدون ساختار هستند.

اگر قصد راه اندازی کسب و کار جدید و یا رشد کسب و کار خود، افزایش فروش و مخاطب را دارید، همین حالا با شماره تلفن ثابت 02191095052 یا شماره همراه 09937948550 کلیک کنید یا تماس بگیرید.

فراتر از محدودیت های 3 ولت!

متخصصان داده IBM داده های بزرگ را به چهار بعد تقسیم می کنند: حجم، تنوع، سرعت و دقت. اخیراً کارشناسان داده نیز پیشنهاد کرده اند:

  1. اعتبار

این به کیفیت داده های جمع آوری شده اشاره دارد. اگر داده های منبع صحیح نباشد، تجزیه و تحلیل بی فایده خواهد بود. از آنجایی که جهان به سمت تصمیم گیری خودکار پیش می رود و در عصری زندگی می کند که رایانه ها به جای انسان ها انتخاب می کنند، ضروری است که سازمان ها بتوانند به کیفیت داده ها اعتماد کنند.

  1. تغییرپذیری

معنای داده ها دائماً در حال تغییر است. برای مثال، پردازش زبان برای کامپیوترها بسیار دشوار است. زیرا اکثر کلمات معانی متفاوتی دارند. دانشمندان داده باید این تنوع را با ساختن برنامه های پیچیده ای که زمینه و معنای کلمات را درک می کنند، محاسبه کنند.

  1. تجسم

داده ها باید برای ذینفعان غیر فنی و تصمیم گیرندگان قابل درک باشد. تجسم به معنای ایجاد نمودارهای پیچیده ای است که دانشمندان داده می توانند از آنها برای تبدیل داده ها به اطلاعات، سپس اطلاعات به بینش، سپس بینش به دانش و در نهایت دانش به مزیت استفاده کنند.

  1. ارزش

سازمان ها می توانند از داده های بزرگ برای بهبود تصمیمات خود استفاده کنند. مقاله ای از مک کینزی (معتبرترین شرکت مشاوره مدیریت جهان) در مورد تأثیر بالقوه داده های بزرگ بر مراقبت های بهداشتی در ایالات متحده نشان می دهد که طرح های کلان داده می تواند هزینه های مراقبت های بهداشتی را بین 300-450 میلیارد دلار یا 12-17٪ از 2.6 دلار کاهش دهد. تریلیون هزینه مراقبت های بهداشتی در ایالات متحده. در واقع، اسرار پنهان در داده های بزرگ را می توان معدن طلایی از فرصت ها و پس انداز برای کسب و کارها در نظر گرفت.

اثرات مثبت داده های بزرگ در تجارت

  • تجربه مشتری: کسب و کارها می توانند با مشتری مداری و بهینه سازی سفر مشتری نسبت به رقبای خود برتری پیدا کنند.
  • تحول مالی: سازمان ها قادر خواهند بود ارزش های سازمانی جدید و مشارکت های استراتژیک را از طریق فرآیندهای مالی و حسابداری ارائه دهند.
  • نوآوری در محصول: شرکت ها می توانند محصولاتی را ایجاد کنند که ایمن تر، تقاضای بیشتری دارند و سودآورتر باشند.
  • کاهش ریسک: استفاده از این تجزیه و تحلیل داده ها، قرار گرفتن شرکت ها در معرض کلاهبرداری مالی و خطر امنیت سایبری را به حداقل می رساند.
  • بهینه سازی دارایی: این فناوری کسب و کارها را قادر می سازد تا ارزش دارایی را با استفاده از اینترنت اشیا و داده های حسگر بهینه کنند.
  • تعالی عملیاتی: با استفاده از تکنیک های این دانش، معامله گران می توانند به اوج بهره وری پرسنل، تجهیزات و سایر منابع برسند.

اگر قصد راه اندازی کسب و کار جدید و یا رشد کسب و کار خود، افزایش فروش و مخاطب را دارید، همین حالا با شماره تلفن ثابت 02191095052 یا شماره همراه 09937948550 کلیک کنید یا تماس بگیرید.

برنامه های کاربردی داده های بزرگ

  • از موارد تحلیل استفاده کنید

  • داده کاوی داده ها را غربال می کند تا الگوها و روابط را بیابد
  • الگوریتم های آماری برای ساخت مدل ها و پیش بینی نتایج
  • یادگیری ماشینی برای مدیریت داده های در حال تغییر و جدید، تطبیق و غنی سازی مدل ها
  • تجزیه و تحلیل متن و پردازش زبان طبیعی برای خواندن متن و بیان آزاد
  • ابزارهای تحلیل

  • تجزیه و تحلیل توصیفی برای نشان دادن آنچه اتفاق افتاده است
  • تجزیه و تحلیل تشخیصی برای علت حوادث
  • تجزیه و تحلیل پیش بینی برای نشان دادن احتمالات آنچه در آینده رخ خواهد داد
  • تجزیه و تحلیل تجویزی برای آگاه کردن کاربران برای دستیابی به نتایج خاص
  • ویژگی های ابزار

  • از تعداد زیادی کانکتور استفاده کنید
  • منبع باز یا متن باز
  • قابل حمل است
  • راحتی در استفاده
  • قیمت گذاری شفاف
  • سازگاری با ابر
  • کیفیت داده و مدیریت داده یکپارچه

امروزه در اکثر صنایع، سازمان ها و برندها از کیف را می داد آنها برای ایجاد زمینه های جدید استفاده می شوند. این داده ها تجزیه و تحلیل و یادگیری را با سرعتی که قبلاً در دسترس نبوده امکان پذیر می کند. این امر تأثیر بسزایی در زندگی روزمره مردم دارد. بینش های کشف شده از عملیات اطلاعات عالی با صرف کمترین زمان، آنها می توانند اطلاعات مرتبط با بهینه سازی بخش های مختلف را در اختیار کسب و کار قرار دهند. با استفاده از این اطلاعات، مدیران می توانند با انعطاف پذیری بودجه خود در محیطی مدرن و سودآور فعالیت کنند.

اگر قصد راه اندازی کسب و کار جدید و یا رشد کسب و کار خود، افزایش فروش و مخاطب را دارید، همین حالا با شماره تلفن ثابت 02191095052 یا شماره همراه 09937948550 کلیک کنید یا تماس بگیرید.

برای مطالعه سایر مقالات در زمینه های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.

کلان داده یا کلان داده چیست؟ اولین بار در نوکارتو به نظر می رسد.