گوگل تگ منیجر (GTM) چیست و آموزش آن


جمع آوری اطلاعات از رفتار مشتری و تجزیه و تحلیل آن برگ برنده هر کسب و کاری است. یکی از ابزارهایی که در دنیای دیجیتال به شما کمک می کند تا اطلاعات مناسب را از کاربران دریافت کنید. گوگل تگ منیجر F. Tag Manager مانند Google AdSense، Google AdMob و غیره است تبلیغات گوگل ادز این یکی از ابزارهای گوگل است. این ابزار یک رابط قدرتمند بین سایت یا اپلیکیشن و تگ های آن است. با استفاده از تگ منیجر می توانید تگ های خود را به راحتی و بدون نیاز به برنامه نویسی خاص، فقط توسط مدیریت کنید آموزش گوگل تگ منیجر با ما بمان!

گوگل تگ منیجر چیست؟

در سال 2012 گوگل سرویس Tag Manager را معرفی کرد. یکی از اشتباهات رایج در بین کاربران، دانستن یکی است تگ گوگل و تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل، با توجه به موقعیت پنل کاربری این دو، در یک مکان قرار دارد. Google Tag Manager کدها و برچسب های مربوط به Google Analytics یا سایر خدمات را در سایت قرار می دهد. که بتوانید به راحتی آنها را مدیریت کنید.

مزایای GTM

مطمئنا جمع آوری اطلاعات کاربران و تحلیل رفتار آنها از طریق کدنویسی کار بسیار دشواری است که از نظر زمان و هزینه به صرفه نیست. از سوی دیگر، مدیریت تعداد زیادی تگ خاص غیرممکن است. گوگل تگ منیجر در این بخش به شما کمک می کند و به شما مزایایی می دهد. مهمترین مزایای گوگل تگ منیجر عبارتند از:

1. استفاده آسان: همانطور که گفته شد استفاده از گوگل تگ منیجر بسیار آسان، ساده و راحت است و کاربران می توانند کدهای تگ منیجر را بدون تغییر در کدهای سایت در صفحات سایت وارد کنند. مدیریت این تگ ها در گوگل آنالیتیکس آسان است.

2. آزاد بودن: یکی از مزیت های مهم گوگل تگ منیجر رایگان بودن این ابزار است که به شما کمک می کند در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید.

3. مدیریت کاربر: برای کنترل بهتر کاربر، می توانید حقوق کاربر را سطح بندی کنید و مشخص کنید چه کسی می تواند در وب سایت و مدیر تگ تغییرات ایجاد کند.

4. امکان ذخیره سازی: پس از انتشار، گوگل تگ منیجر نسخه ای از تغییرات قبلی را ذخیره می کند که می توانید با مراجعه به آرشیو خود، تغییرات جدید را لغو کرده و به نسخه قبلی بازگردید.

5. امنیت بالا: تگ ها و کدهایی که قرار می دهید مسائل امنیتی ایجاد نمی کند و تمامی امکانات و سطوح امنیتی در اختیار شماست.

6. ردیابی رویداد: این ویژگی Google Tag Manager به شما نشان می‌دهد که مخاطبان شما به کدام صفحات رفته‌اند، روی کدام پیوندها کلیک کرده‌اند و با چه محتوایی تعامل بیشتری داشته‌اند.

7. بدون محدودیت: با کمک GTM می توانید از برچسب ها و کدهای مورد نظر خود در سایت ها و اپلیکیشن های اندروید و iOS استفاده کنید.

8. قالب های آماده: Tag Manager دارای تعداد زیادی الگوی برچسب است که ایجاد تگ های جدید را آسان می کند. به عنوان مثال برای افزودن تگ گوگل آنالیتیکس کافیست آن را از لیست تگ های موجود انتخاب کنید و در نهایت کد تجزیه و تحلیل خود را در قسمت تنظیمات گوگل آنالیتیکس وارد کنید.

آموزش گوگل تگ منیجر

در Tag Manager، سه بخش اصلی زیر را مشاهده خواهید کرد:

برچسب ها (TAG) : کدهایی که با توجه به موقعیت ها و شرایط مختلف در سایت بارگذاری می شوند.

محرک ها (ماشه) : یک ماشه اجازه می دهد تا یک پیوند بین برچسب های مختلف ایجاد کنید.

متغیرها (Variables) : از متغیرها برای ذخیره مقادیر در تریگرها و تگ ها استفاده می شود.

یک حساب کاربری Gtm ایجاد کنید

برای استفاده از GTM ابتدا باید Tagmanager.google نگاه کن؛ پس از وارد کردن جیمیل و رمز عبور آن بر روی گزینه Create Account کلیک کنید. شما باید از همان حساب و نام کانتینر در این صفحه استفاده کنید. پس از رفتن به صفحه بعدی، پنجره ای باز می شود که در مورد شرایط استفاده سوال می کند گوگل تگ منیجر موافقت پس از بررسی، قوانین را بپذیرید. حساب شما در GTM ایجاد شده است!

ایجاد اولین تگ

هنگامی که حساب کاربری را ایجاد کردید، نوبت به ایجاد اولین تگ می رسد. برای این کار ابتدا وارد حساب کاربری خود در یکی از سرویس های گوگل (مثلا آنالیتیکس) یا سرویس های دیگر (مانند Hotjar) شوید و کد مربوطه را کپی کنید. سپس وارد اکانت Gtm خود شوید و روی Tags کلیک کنید. با کلیک بر روی این گزینه صفحه ای به شما نمایش داده می شود و سپس روی New کلیک کنید. در پنجره باز شده می توانید از الگوهای لیبل آماده استفاده کنید یا برچسب کپی شده را در فیلد مربوطه وارد کنید. حالا که کد را وارد کردید، نوبت به ایجاد یک متغیر می رسد. برای این کار باید بر روی گزینه New Variable کلیک کنید.

من بیشتر می دانم: تبلیغات در یوتیوب

در قسمت نوع متغیر می توانید سرویس مورد نظر خود (که می تواند گوگل آنالیتیکس باشد) را انتخاب کنید. در نهایت باید شناسه پیگیری که شناسه شما در سایت مورد نظر است را وارد کنید. (ممکن است برخی از سرویس ها این گزینه را نداشته باشند!) یک نام برای متغیر خود انتخاب کنید و آن را به راحتی ذخیره کنید. اکنون زمان اضافه کردن یک ماشه است. Trigger به شما کمک می کند برچسب های خود را بهتر مدیریت کنید و زمان بارگذاری آنها را به همراه صفحاتی که به آنها دسترسی دارند مشخص کنید! البته، اگر قصد دارید از GTM برای سرویسی مانند گوگل آنالیتیکس استفاده کنید، باید همیشه زمان بازدید از سایت را ردیابی کنید و اجازه دسترسی به آن را در همه صفحات بدهید. برای تکمیل مراحل ساخت تگ باید نام مناسبی برای آن انتخاب کرده و روی گزینه Save کلیک کنید. برچسب شما ایجاد شد!

قالب های آماده تگ در GTM

  • تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل
  • تبدیل Google Ads
  • بازاریابی مجدد گوگل ادز
  • Google Optimize
  • کد رهگیری هاتجار
  • بینش لینکدین
  • ردیابی رویداد جهانی تبلیغات بینگ
  • برچسب پینترست
  • یک برچسب جهانی وب سایت توییتر

برچسب هایی برای تست و رفع اشکال

یکی از ویژگی های گوگل تگ منیجر رفع اشکال تگ ها قبل از انتشار است. برای این کار می توانید پس از ایجاد برچسب روی گزینه View کلیک کنید. با فعال کردن این تگ به راحتی می توانید دسترسی های مختلف را بررسی کرده و خطاهای ایجاد شده روی آنها را اصلاح کنید. اگر از مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از افزونه‌ای به نام دستیار برچسب، تمام برچسب‌های سایت خود را ببینید و مدیریت کنید. در واقع می توانید برچسب های خود را بدون ورود به داشبورد خود بررسی کنید.

برچسب سایت را منتشر کنید

پس از ایجاد اولین تگ و رفع خطاها با استفاده از پیش نمایش، نوبت به انتشار برچسب ها می رسد. با کلیک بر روی Submit در پنجره باز شده اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده و روی Publish کلیک کنید. اکنون می توانید بدون هیچ مشکلی از تگ خود در سایت استفاده کنید.

گوگل تگ منیجر چیست و آموزش آن: حرف آخر

بدون شک یک کسب و کار بدون تحلیل و بررسی رفتار کاربران نمی تواند دائماً فعالیت قدرتمندی داشته باشد. مطالعه فعالیت کاربران در سایت و به دست آوردن اطلاعات دیگر مانند تعداد کلیک روی یک لینک داده شده نشان می دهد که با تجزیه و تحلیل دقیق این اطلاعات تا چه حد می توانید از رقبای خود جلوتر باشید. گوگل تگ منیجر ابزاری رایگان، ساده و کاربردی است که به راحتی با قرار دادن یک سری کد در صفحات سایت به شما کمک می کند تا اطلاعات مورد نظر را از مشتریان و کاربران دریافت کنید. در این مقاله یاد گرفتید که گوگل تگ منیجر چیست، آموزش تگ منیجر گوگل، نحوه ساخت اکانت تگ منیجر، نحوه افزودن تگ به سایت و… اگر تجربه استفاده از هر یک از خدمات گوگل را دارید و یا سوالی دارید. در ذهن شما؛ با ما و سایر همراهان آفریقا آن را به اشتراک بگذارید

گوگل تگ منیجر (GTM) چیست و آموزش آن برای اولین بار در افرک: آژانس تبلیغاتی آنلاین. به نظر می رسد.