10 نکته مهم برای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موفق بهترین استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟


10 نکته مهم برای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موفق بهترین استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا یک کسب و کار دیجیتالی خاص موفق می شود و بازار را در اختیار می گیرد. اما آیا چنین نمونه هایی شکست می خورند یا نه؟ پاسخ های شما احتمالاً شامل مواردی مانند شانس، سخت کوشی و البته خلاقیت است. اما آیا به جایگاه استراتژی بازاریابی دیجیتال توجه کرده اید؟

در این مقاله انواع استراتژی های دیجیتال مارکتینگ و نقش آن ها در موفقیت کسب و کارهای بزرگ در ایران و جهان را به تفصیل ارائه خواهیم داد. اگر به این موضوع علاقه دارید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

محتوا

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بدون مقدمه، بریم سر اصل مطلب. استراتژی بازاریابی دیجیتال مجموعه ای از برنامه هاست که به کسب و کار کمک می کند تا به اهداف خود دست یابد. راه رسیدن به اهداف و ابزار مورد نیاز ما در این مسیر در این برنامه مشخص شده است. علاوه بر این، اهداف در برنامه ی بازاریابی ما آنها را دنبال می کنیم، آنها جعل شده اند تا بیشتر با چشم انداز تجاری مطابقت داشته باشند.

به عنوان مثال، تعریف استراتژی بازاریابی مشخص می کند که از چه کانال ها و ابزارهایی برای جلب توجه مصرف کنندگان، افزایش ترافیک یا افزایش فروش استفاده شود. همچنین به یاد داشته باشید که تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال نحوه استفاده از این ابزارها و همچنین نقش های مورد نیاز برای اجرای این برنامه را تعیین می کند.

مراحل توسعه استراتژی دیجیتال مارکتینگ

اکنون که با تعریف استراتژی بازاریابی دیجیتال آشنا شدیم، زمان پاسخ به این سوال است: مراحل طراحی استراتژی. دیجیتال مارکتینگ چیست؟? با خواندن مراحل زیر خیلی سریع جواب این سوال را خواهید فهمید!

  • هدف تجاری برای اجرای برنامه بازاریابی دیجیتال و منابع موجود برای دستیابی به آن اهداف را تعیین کنید.
  • ابزارهای موجود برای رسیدن به آن اهداف را بشناسید.
  • ویژگی ها و نیازهای مخاطبان یا مشتریان خود را با تدوین سند مخاطب یا مشتری مشخص کنید.
  • برای مدلسازی نقاط قوت و یادگیری از نکات منفی رقبا، آنها را به دقت مشاهده و تجزیه و تحلیل کنید.
  • مانند یک تیم فوتبال (یا هر ورزش تیمی که دوست دارید!)، نقش هر یک از اعضا را در اجرای طرح بازاریابی مشخص کنید.
  • بر اساس عملکرد رقیب و همچنین ارزیابی نیازهای مشتری یا مخاطب، کانال ها و رسانه های بازاریابی مناسب (رسانه های دارای مالکیت، کسب درآمد یا پولی) را انتخاب کنید و برای بهبود عملکرد کسب و کار خود در هر کدام برنامه ریزی کنید.
  • ایجاد محتوا در رسانه ها و ایجاد ارزش برای مخاطبان خود.
  • از استراتژی تبلیغات دیجیتال استفاده کنید تا این محتوا بیشتر دیده شود.
  • سعی کنید کاربرانی که مخاطب شما شده اند را با کمک بازاریابی محتوا به مرحله فروش بیاورید.
  • با مشتریان خود در تماس باشید تا مشتریان وفادار شما شوند.

10 نکته برای یک استراتژی دیجیتال موفق چیست؟

فرض کنید تمام مراحل فوق را در برنامه خود گنجانده ایم و استراتژی های بازاریابی دیجیتال را بر اساس این اصول تدوین کرده ایم. اما این پایان ماجرا نیست. هرگز از دستیابی به نتایج بهتر ناامید نشوید! بنابراین، برای اینکه برنامه بازاریابی خود را دقیق تر کنید و مشکلات جزئی در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را برطرف کنید، این 10 نکته را به کار ببرید:

  1. از اهداف SMART برای تعیین اهداف استفاده کنید. به این ترتیب، می توانید برای هر هدف برنامه ای تنظیم کنید، آن را بسنجید و موفقیت خود را بسنجید.
  2. بار را از روی دوش نیروی کار بردارید! با بهترین ابزارها آشنا شوید و در اختیار کارشناسان مربوطه قرار دهید تا با افزایش سرعت، نتیجه تدوین و اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال نیز افزایش یابد.
  3. هنگام تهیه سند پرسونای مخاطب، به نیازها و نکات دردناک آن ها توجه کنید تا فعالیت های بازاریابی و تبلیغات موثرتری را محقق کنید.
  4. پس از بررسی رقبا، سعی کنید نقاط قوت آنها را بهبود بخشید و از اقداماتی که باعث ایجاد نکات منفی در استراتژی آنها می شود اجتناب کنید.
  5. پس از تعریف نقش افراد و تعیین وظایف، سعی کنید KPI برای وظایف هر فرد تعریف کنید. با کمک این شاخص به جای تمرکز بر هدف نهایی، مسیر طی شده ارزیابی می شود.
  6. سعی کنید زمان، پول و انرژی بیشتری را به رسانه های خود برای فعالیت های رسانه ای اختصاص دهید. این نوع رسانه بهترین نتیجه را به شما خواهد داد. البته این بدان معنا نیست که انواع دیگر رسانه ها بی فایده هستند. بلکه هر کدام در جای خود مؤثر است.
  7. ایجاد محتوا به معنای ایجاد چند پست اینستاگرام، ویدیوی یوتیوب یا پست وبلاگ نیست. این به معنای ایجاد ارزش است. این مقدار می تواند متن چاپ شده روی هر یک از دکمه های سایت شما باشد! کلمه ارزش به معنای چیزی است که مخاطب به آن نیاز دارد و نیاز یا سوالی را حل می کند.
  8. هنگام تولید محتوا، به یاد داشته باشید قیف فروش یا از قیف بازاریابی کمک بگیرید و محتوایی ایجاد کنید که بتواند مشتری شما را یک قدم جلوتر ببرد تا در نهایت به خرید منتهی شود.
  9. استراتژی بازاریابی دیجیتال خود انواع مختلفی دارد. به عنوان استراتژی های بازگشت زودهنگام یا دیرهنگام. از ترکیبی از اینها برای توسعه برنامه بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنید.
  • قیمت مشتریان را جذب کنید، بیشتر از حفظ آن است. بنابراین در استراتژی بازاریابی دیجیتال شما فضایی برای صرفه جویی وجود دارد وفاداری مشتری من هم دارم

انواع استراتژی های دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال خود از چندین استراتژی مختلف تشکیل شده است. یک کسب و کار می تواند با توجه به بودجه، مخاطبان هدف، اهداف و غیره از ترکیبی از این استراتژی ها استفاده کند. اما انواع استراتژی دیجیتال چیست؟

شاید پایه و اساس تمام فعالیت های بازاریابی دیجیتال محتوا باشد. بازاریابی مبتنی بر محتوا تکنیک تولید محتوا، مخاطب را با کسب و کار شما آشنا می کند، اطلاعات و انگیزه لازم را به آنها می دهد و در نهایت آنها را تشویق به تصمیم گیری نهایی می کند. همچنین از ابزارهای محتوا برای بهبود عملکرد استراتژی های دیگر مانند سئو، تبلیغات کلیکی، بازاریابی ایمیلی و غیره استفاده می شود.

استراتژی بعدی بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) است. به این ترتیب از موتورهای جستجو برای نمایش لینک وب سایت در میان نتایج برتر استفاده می شود. این استراتژی را می توان به کوتاه مدت (مانند تبلیغات کلیکی و تبلیغات گوگل) یا بلند مدت (مانند سئو) تقسیم کرد.

علاوه بر موارد فوق، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی ویدئویی، بازاریابی رسانه های اجتماعی و روابط عمومی از دیگر بخش های استراتژی بازاریابی دیجیتال هستند.

مزایای استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اول از همه و همه باید بدانند که می خواهید چه کار کنید. قبل از شروع، خودتان تصمیم بگیرید که به کجا می خواهید بروید و چگونه در آن مسیر عمل خواهید کرد. استراتژی (در هر موضوعی) این امکان را به شما می دهد. در واقع با کمک استراتژی هدف و نحوه رسیدن به آن را می دانید و همه چیز به ترتیب پیش خواهد رفت!

نکته بعدی نمایش منطقی و محاسبه شده در هر مرحله کاری است. بدون استراتژی ممکن است به دلیل مشکلات ناگهانی و اتفاقات روزمره احساساتی شوید و بر اساس احساسات خود تصمیم اشتباه بگیرید. اما با وجود استراتژی، حتی در شرایط پیش بینی نشده، رفتار منطقی و تصمیم گیری خواهید داشت.

و نکته آخر بسیار مهم است! این استراتژی تمام فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی کسب و کار را با چشم انداز خود ادغام می کند. این موضوع همچنین به برندسازی کمک می کند.

آینده دیجیتال مارکتینگ در ایران

دیجیتال مارکتینگ نه تنها در ایران بلکه در دنیا وجود دارد و به یکی از بهترین روش های بازاریابی تبدیل شده است. شرکت های بزرگ دنیا از این روش برای کارهای بازاریابی خود استفاده می کنند. حتی برخی از غول های فناوری در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند تا ابزارهای بازاریابی دیجیتال جدید ایجاد کنند.

در ایران بسیاری از جوانان از این رشته شغلی استقبال کردند و آن را به عنوان شغل خود انتخاب کردند. اما به دلیل محدودیت های داخلی و خارجی مختلفی که ایجاد شده است، آینده دیجیتال مارکتینگ در ایران به اندازه کشورهای پیشرو جهان روشن نیست. با این حال با تلاش متخصصان جوان هنوز امید وجود دارد.

استراتژی بازاریابی دیجیتال B2B و B2C

برای کسانی که شروع به مطالعه بازاریابی می کنند، B2B و B2C احتمالاً اولین مفاهیمی هستند که با آن مواجه خواهند شد. اما تفاوت این دو در استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟

B2B مخفف بازاریابی تجاری به کسب و کار است. در واقع کسب و کار باید محصول یا خدماتی را به سایر کسب و کارها ارائه دهد. از سوی دیگر، B2C به گروهی از فعالیت های بازاریابی اطلاق می شود که مشتریان نهایی آن افراد هستند. بنابراین اولین نقطه تفاوت این دو، مشتری نهایی فعالیت های بازاریابی است. اما تفاوت دوم انگیزه خرید است. اکثر مردم در خریدهای خود احساساتی عمل می کنند. در حالی که سازمان ها رویکردی منطقی به این موضوع دارند.

بازاریابی B2B و B2C تفاوت های دیگری نیز دارند. اما این دو سوال مهم ترین هستند. بنابراین هنگام طراحی استراتژی بازاریابی دیجیتال باید این دو نکته را در نظر داشته باشید. شاید سوال بعدی شما این باشد: روش بهینه سازی فعالیت های بازاریابی دیجیتال برای این دو استراتژی چیست؟

اول از همه، باید تغییراتی را در مخاطب یا مشتری ایجاد کنید. یکی از مهمترین تغییرات در نیازها، نقاط دردناک، روش متقاعدسازی و در نهایت تصمیم گیری است. این که مشتری نهایی شما یک فرد باشد یا یک تجارت، در هر یک از این موارد تغییرات اساسی ایجاد می کند.

سپس، بر اساس ویژگی های مشتری نهایی خود، در نظر بگیرید که کدام یک از استراتژی های بازاریابی دیجیتال برای شما مناسب تر است و کدام کانال ها در انتقال پیام موثرتر خواهند بود.

بودجه مناسب برای استراتژی بازاریابی دیجیتال چقدر است؟

به گفته کارشناسان سئو بستگی دارد! برای پاسخ به این سوال، به خاطر داشته باشید که عوامل مختلفی در تعیین بودجه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر است. روش ها و ابزارهایی که استفاده می کنید، زمان و نحوه اجرا، نوع کسب و کار و هدف آگهی همگی در تعیین این بودجه موثر هستند.

به عنوان مثال، یک کسب و کار ممکن است بر اساس نیاز شناسایی شده نیاز به سئو، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا و کلیک داشته باشد. استخدام کارشناس مرتبط با هر حوزه و اجرای آن هزینه های خود را دارد. اکنون هر چه کسب و کار بزرگتر و جامعه هدف گسترده تر باشد، هزینه اجرای آن افزایش می یابد. بنابراین، کار تعیین بودجه استراتژی بازاریابی دیجیتال به این سادگی نیست!

سوالات متداول در مورد استراتژی بازاریابی دیجیتال

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

گفته می شود که مجموعه برنامه هایی است که به کسب و کارها کمک می کند تا به اهداف بازاریابی دیجیتال خود دست یابند.

انواع استراتژی های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی محتوا، ایمیل، موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و غیره. نمونه هایی از این استراتژی ها هستند.

انواع رسانه های مورد استفاده در بازاریابی دیجیتال چیست؟

رسانه های دارای مالکیت، کسب درآمد یا پولی از انواع این رسانه هستند.

برای دریافت مشاوره در مورد استراتژی بازاریابی دیجیتال خود، این فرم را پر کنید.

و در پایان این …

به طور کلی دیجیتال مارکتینگ مانند سایر روش های بازاریابی نیاز به استراتژی خاص خود دارد. استراتژی بازاریابی دیجیتال خود به انواع مختلفی تقسیم می شود. از آن جمله می توان به بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی شبکه های اجتماعی و … اشاره کرد.

در این مقاله سعی شده است تعریف مختصری از استراتژی دیجیتال مارکتینگ ارائه شود و سپس نکاتی برای بهبود آن بیان شود. امیدواریم نکات ارائه شده به سوالات شما پاسخ دهد.

مقالات دیگر

10 نکته مهم برای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موفق نوشته شده بهترین استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟ اولین بار در آژانس بازاریابی دیجیتال دارت. به نظر می رسد.