5 استراتژی های بازاریابی ویروسی چیست؟ (نمونه واقعی بازاریابی ویروسی در ایران و جهان)


5 استراتژی های بازاریابی ویروسی چیست؟ (نمونه واقعی بازاریابی ویروسی در ایران و جهان)

بازاریابی ویروسی چیست؟ بازاریابان و تیم های بازاریابی به دنبال راهی هستند تا خدمات، محصولات یا برند تجاری را بیشتر نمایان کنند. هرچه تعداد بازدیدها بیشتر باشد، احتمال فروش بیشتر است. این دغدغه منجر به شکل گیری سبک خاصی از بازاریابی به نام «بازاریابی ویروسی» شد. این مدل بر جنگ دید تأثیر گذاشت.

اما چرا ویروسی؟ اگر کنجکاو هستید که دلیل این نامگذاری و نحوه اعمال آن را بدانید، مقاله بعدی را از دست ندهید. در این مقاله شما را با این سبک بازاریابی آشنا می کنیم. به خاطر داشته باشید که اجرای این استراتژی می تواند بازی را به نفع شما تغییر دهد.

محتوا

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی یکی از مدل ها و استراتژی های بازاریابی است که به افزایش دیده شدن محصول یا خدمات یک شرکت کمک می کند. منظور از این نام سرعت انتشار کار تبلیغاتی یا اقداماتی است که در راستای بازاریابی انجام می شود. بازاریابی ویروسی ترجمه کلمه “بازاریابی ویروسی” است. این عبارت از کلمه ویروس گرفته شده است که نشان دهنده قدرت انتشار بالای آن است.

اگر بخواهیم واضح تر توضیح دهیم، محتوای تبلیغ مانند ویروس است و کاربران و مخاطبان افرادی هستند که آن را به دیگران منتقل می کنند. ممکن است کلمه به دهان شنیده باشید. در تبلیغات ویروسی چیزی مشابه اتفاق می افتد. یعنی افراد یک تبلیغ را با دوستان و خانواده خود به اشتراک می گذارند. به همین دلیل، قدرت این سبک بازاریابی در جذب مخاطبان جدید و تبدیل آنها به مشتری بسیار زیاد است.

اما مزیت بازاریابی ویروسی چیست؟ یکی از مهمترین مزایای این روش، انتشار حداکثری تبلیغات بدون یک ریال است. زیرا این کار به صورت خودکار توسط کاربران انجام می شود. البته تدوین استراتژی ها و اجرای برخی مراحل هزینه های خود را دارد.

تاریخچه بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی ریشه در یک سبک قدیمی تر، بازاریابی دهان به دهان دارد. در گذشته، اگر مردم چیزی را دوست داشتند، آن را به دیگران توصیه می کردند. کاری که امروز در حال انجام است. اما با ظهور اینترنت و توسعه شبکه های اجتماعی که نقش مهمی در بازاریابی ویروسی دارند، بازاریابی و تبلیغات ویروسی گسترش یافته است. برای اولین بار یکی از اساتید دانشگاه بازرگانی هاروارد به نام «جفری ریپورت» در مقاله خود به این سبک بازاریابی اشاره کرد. و سرانجام به جایی رسید که بازاریابی ویروسی نقش تعیین کننده ای در رقابت برای دیده شدن پیدا کرد.

بازاریابی ویروسی در ایران

ایرانیان نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان بخشی از وقت خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانند. این مشکل باعث شده تا برندها و شرکت های کوچک و بزرگ شروع به کار برای و محتوای با کیفیت ایجاد کنید و تبلیغات ویروسی را امتحان کنید. نمونه های زیادی در این مورد وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. البته داشتن مخاطب زیاد در پلتفرم های دیجیتال تنها دلیل استفاده از این روش نیست. حال سوال این است: دلایل دیگر استفاده از بازاریابی ویروسی چیست؟

یکی از مهمترین دلایلی که کسب و کارها از این مدل استفاده می کنند هزینه آن است. تیم های بازاریابی و تبلیغات سعی می کنند به جای پرداخت هزینه های تبلیغاتی گزاف، بر تولید محتوای ویروسی تمرکز کنند. این باعث افزایش اشتراک آن در بین مردم می شود. این سوال همچنین اعتبار آگهی را افزایش می دهد و افراد بیشتری به آن اعتماد می کنند.

البته یک نکته را فراموش نکنید! مردم علاقه زیادی به دیدن و اشتراک گذاری تبلیغات برند ندارند. در این صورت چگونه می توانید بازاریابی ویروسی موفقی داشته باشید؟

5 استراتژی های بازاریابی ویروسی چیست؟

نکات زیادی برای موفقیت در بازاریابی ویروسی وجود دارد. اما به طور خلاصه همه این موارد را می توان در 5 استراتژی خلاصه کرد. در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره 1: مخاطبان و کانال های مناسب را هدف قرار دهید

با تبلیغات ویروسی، هدف ما این است که محتوا توسط افراد بیشتری به اشتراک گذاشته شود. اما برای شروع این جریان، باید مخاطب اصلی را هدف قرار دهیم. درست مانند ویروسی که برای ایجاد یک بیماری همه گیر مانند کرونا، ابتدا افراد آسیب پذیر را درگیر می کند تا در سراسر جهان منتشر شود.

ابزارهای مختلفی برای هدف گیری دقیق تر مخاطبان هدف وجود دارد. یکی از مهمترین آنها، تبلیغات تبلیغات گوگل F. سرویس تبلیغاتی گوگل به شما کمک می کند تا با تعیین کلمات کلیدی، مخاطبان هدف خود را دقیقاً هدف قرار دهید. هنگامی که مخاطبان اصلی درگیر شدند، می توانند دیگران را وارد بازی کنند. البته با توجه به ممنوع بودن این ابزار، می توانید از خدمات دارت در این زمینه استفاده کنید.

بعدی، تبلیغات اطلاع و- از طریق این ابزار امکان ارسال پیام های تبلیغاتی هدفمند به موبایل یا دسکتاپ مخاطب وجود دارد. نمونه دیگری از تبلیغات دیجیتال با قابلیت هدف قرار دادن مخاطبان، تبلیغات است افزایش نصب برنامه F. این ویژگی بیشتر برای تشویق کاربران به نصب برنامه استفاده می شود.

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره 2: یک ویدیو ایجاد کنید

یکی دیگر از تکنیک های تبلیغاتی که کمک زیادی به ویروسی شدن می کند استفاده از ویدئو است. کاربران شبکه های اجتماعی با کاربران زیاد علاقه بیشتری به تماشای ویدئو دارند. این از رفتار کاربران در اینستاگرام، یوتیوب و تیک توک مشخص است. به همین دلیل، کسب و کارها بیشتر روی تولید محتوای ویدیویی سرمایه گذاری می کنند. حتما نمونه هایی از این را دیده اید.

به عنوان مثال، ویدیوها را می توان با حضور اینفلوئنسرها در یک منطقه خاص در یک زمان خاص منتشر کرد. در حالی که همه آنها به طور هدفمند از یک محصول با نام تجاری تبلیغ کننده استفاده می کنند. چنین محتوایی نه تنها برای کاربر جذاب است، بلکه او را به اشتراک گذاری ویدیوی تبلیغاتی و استفاده از محصول تشویق می کند. این یعنی یک تیر و چند علامت!

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره 3: یک محصول یا خدمات ارزشمند را به صورت رایگان ارائه دهید

در قسمت های قبل جمله ای گفتیم که همیشه باید جلوی چشم هر معامله گر باشد! مخاطب علاقه ای به دیدن شما و شنیدن داستان شما ندارد. البته این نکته تا زمانی که او هنوز به شما وفادار است صدق می کند. برای رسیدن به این مرحله، سعی کنید با ارائه رایگان یک محصول یا خدمات ارزشمند، افراد را به طرفداران خود اضافه کنید.

حتی می تواند با آن باشد تکنیک های تولید محتوا، محتوای کاربردی و مفیدی را برای مخاطبان و کاربران ایجاد کرد. این کار مردم را تشویق می کند تا در مورد شما صحبت کنند و محتوای شما را به اشتراک بگذارند. نتیجه یک تحقق است برنامه ی بازاریابی ویروسی است.

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره 4: جذابیت عاطفی ایجاد کنید

یکی دیگر از تکنیک های بازاریابی ویروسی استفاده از جذابیت های احساسی است. بنابراین، با درگیر کردن احساسات مخاطب، به اشتراک گذاری محتوای تبلیغاتی تشویق می شود. تا جایی که به کارشناسان مربوط می شود، بازاریابی ویروسی یک فرآیند 100٪ احساسی است.

تجربه و البته آمار نشان می دهد که چنین محتوایی می تواند به سرعت در فضای مجازی منتشر شود و اعداد عجیبی را از نظر بازدید و تعامل به دست آورد. البته به شرط رعایت اصل صداقت در مطالب. اگر مخاطب متوجه شود که به اسباب بازی احساسی یک برند یا کسب و کار تبدیل شده است، نتیجه کاملا برعکس خواهد بود.

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره 5: غیرقابل پیش بینی باشید

در نهایت به تکنیک پنجم می رسیم. برای ویروسی شدن، غیرقابل پیش بینی باشید. گاهی اوقات در شبکه های اجتماعی یا تبلیغات آنلاین شاهد محتوایی هستیم که همه از دیگران کپی می کنند. استفاده از امواجی که ایجاد می کنید و با شخصیت و هویت برند شما مطابقت دارد، قطعا مفید است. اما در بازاریابی ویروسی، همیشه لازم نیست منتظر بمانید تا موج ایجاد کنید.

گاهی لازم است با ارائه ایده های خلاقانه جریان ایجاد کرد. تا دیگران بتوانند در آن موج سواری کنند. نمونه ای از چنین حرکاتی در X (توئیتر سابق) به خوبی کار می کند. یک نفر مقاله ای را ذکر می کند و دیگران با بازتوییت کردن مقاله اصلی به ویروسی شدن آن کمک می کنند. شاید معرفی برندهایی مانند فیروز و رامک در X نمونه خوبی از این تاریخ باشد.

انواع بازاریابی ویروسی

اگر بخواهیم بازاریابی ویروسی را بر اساس انواع آن دسته بندی کنیم، به دو گروه می رسیم:

  • ارگانیک: کسب‌وکارها و برندها اقدامات خاصی برای ویروسی شدن انجام نمی‌دهند. آنها ممکن است استانداردها و تکنیک های ذکر شده را رعایت کرده باشند. حتی ممکن است مقاله ای مطابق با اخبار و اتفاقات روز بدون برنامه ریزی قبلی منتشر شود و به سرعت منتشر شود.
  • کنترل شده: در این حالت علاوه بر استانداردها و تکنیک های اولیه، برنامه ریزی و هدف گذاری نیز انجام می شود. نمونه آن را می توان در همکاری برندها با اینفلوئنسرها (مثلا در زمینه زیبایی) مشاهده کرد.

نمونه های موفق بازاریابی ویروسی در ایران و جهان

شاید یکی از بهترین و خاطره انگیزترین تبلیغات ویروسی ایران مربوط به سس مایونز لذت بخش باشد. این آگهی قدیمی شعاری داشت که روی آن نوشته شده بود: «می‌خواهم سالاد درست کنم». پیر و جوان این جمله را شنیدند و همه آن را تکرار کردند. این همان چیزی است که ما در بازاریابی ویروسی به دنبال آن هستیم.

اما به عنوان نمونه خارجی از این گونه حرکات می توان به چالش با یک سطل آب یخ اشاره کرد. این کار یک فعالیت اجتماعی برای معرفی بیشتر بیماری ALS بود. بسیاری از سلبریتی های خارجی و حتی ایرانی در این چالش شرکت کردند. بنابراین آگاهی عمومی از این بیماری افزایش یافته است.

مراحل اجرای بازاریابی ویروسی چیست؟

برای انجام یک کمپین تبلیغاتی ویروسی، ابتدا باید مانند هر نوع فعالیت تبلیغاتی و بازاریابی دیگری، هدف مشخص شود. در این راستا اهدافی مانند افزایش فالوور در شبکه های اجتماعی، ترافیک سایت را افزایش دهید و برنامه، برندسازی و تبلیغ آن، ایجاد مشتریان وفادار و غیره وجود دارد.

پس از تعیین هدف به سراغ شناخت مخاطب می رویم. همان افرادی که به محتوای ما کمک می کنند تا در فضای مجازی منتشر شود. برای ساختن پرسونای مخاطب، به داده هایی مانند اطلاعات جمعیت شناختی، ویژگی های رفتاری، چالش ها، ترس ها و مواردی از این دست نیاز داریم.

در مرحله بعد کانال های انتشار پیام های تبلیغاتی انتخاب می شوند. این کار بر اساس هدف و دانش کسب شده از مخاطب انجام می شود. پس از فراهم شدن تمام زیرساخت ها، به سمت طراحی پیام اصلی و محتوای کمپین می رویم. سپس در زمان و موقعیت مناسب این مطلب منتشر خواهد شد. اما کار هنوز تمام نشده است.

جزء لاینفک انواع مدل های دیجیتال مارکتینگ، جمع آوری و پردازش اطلاعات. به این ترتیب می توان کمپین فعلی را بهبود بخشید و برای کمپین های بعدی برنامه ریزی بهتری داشت.

سوالات متداول در مورد بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی چیست؟

این نوعی بازاریابی است که در آن کاربران با محتوای آگهی درگیر می شوند و آن را با دوستان خود به اشتراک می گذارند. بنابراین سرعت انتشار مطالب در این روش بسیار بالاست.

چند نوع بازاریابی ویروسی وجود دارد؟

این مدل به دو صورت ارگانیک و کنترل شده اجرا می شود.

برای تولید محتوای ویروسی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای این منظور باید افراد را با ایده های جدید، متناسب با مخاطب و هدف تبلیغات تحت تاثیر قرار داد. به طور کلی، محتوایی که احساسات مختلف کاربر را غلغلک می دهد، در فضای مجازی پخش می شود.

برای دریافت مشاوره بازاریابی ویروسی، این فرم را پر کنید.

و در پایان این …

به طور کلی، بازاریابی ویروسی یکی از استراتژی های بازاریابی است که به کسب و کارها کمک می کند تا با کمترین هزینه محتوای تبلیغاتی خود را به افراد بیشتری دسترسی دهند. در این مدل مردم و مخاطبان نقش اصلی را ایفا می کنند و باعث انتشار آگهی می شوند. از آنجایی که این سبک ریشه در بازاریابی دهان به دهان دارد، نقش مهمی در جلب اعتماد مصرف کننده دارد. اگر علاقه مند به پیاده سازی بازاریابی ویروسی هستید اما با اجرای آن آشنایی ندارید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مقالات دیگر

5 استراتژی بازاریابی ویروسی چیست؟ (نمونه واقعی بازاریابی ویروسی در ایران و جهان) اولین بار در آژانس بازاریابی دیجیتال دارت. به نظر می رسد.