INP، آخرین معیار SEO وب سایت گوگل


سال 2021 بود که گوگل اعلام کرد Core web vital یکی از مهم ترین عوامل در رتبه بندی وب سایت است. سپس اهمیت سئو فنی در آموزش سئو او همچنین جسورتر از همیشه شد. تمام هدف Core web vital یک چیز بود: بهبود تجربه کاربری.

گوگل اعلام کرده است که از 12 مارس 2024 (22 مارس 1402) استفاده از ترکیب معروف سه گانه Core Web Vital یعنی. (FID، LCP و CLS) و استاندارد جدیدی به نام INP جایگزین FID می شود آهسته. تدریجی

در این مقاله می خواهیم بدانیم INP چیست؟ چگونه کار می کند؟ چگونه یک وب سایت بر اساس آن بسازیم بهینه شده؟ و چرا لازم بود گوگل برای همیشه FID را حذف کند و INP را جایگزین کند؟

INP (تعامل با رنگ بعدی) چیست؟

INP یا “Interaction to Next Paint” معیاری است که بر تعامل کاربر با وب سایت متمرکز است. یک وب سایت باید برای هر تعامل کاربر، پاسخی مانند کلیک کردن روی یک دکمه یا پیوند نمایش دهد. INP یعنی مدت زمانی که طول می کشد تا پاسخ تعامل کاربر با وب سایت روی صفحه نمایش داده شود.

حتما برای شما هم پیش آمده که روی دکمه خاصی در یک وبسایت کلیک کرده باشید اما اتفاق خاصی نیفتاده است. فرض کنید می خواهید در وب سایت فروشگاهی محصولی را به سبد خرید خود اضافه کنید. اما وقتی دکمه «افزودن به سبد خرید» را فشار می دهید هیچ اتفاقی نمی افتد و نمی دانید که آیا محصول واقعاً در سبد خرید شما موجود است یا خیر. این شک باعث می شود که چندین بار روی دکمه کلیک کنید به این امید که صفحه را تغییر دهید تا نشان دهید که کالا در سبد خرید شما موجود است. این برای تجربه کاربری اصلا خوشایند نیست. در واقع در چنین وب سایتی اصلاً معیار INP مطرح نمی شود و از آنجایی که INP به یکی از معیارهای حیاتی Core web تبدیل شده است، این سؤال برابر است با کاهش رتبه وب سایت


بیشتر بخوانید: “Core web vitals چیست؟ + راهنمای جامع معیارهای بهینه سازی سئو سایت


INP چگونه محاسبه می شود؟

واحد اندازه گیری INP میلی ثانیه است. می توانید تصور کنید که گوگل هر تعامل کاربر را یکی یکی اندازه گیری و بررسی می کند. اما اینطور نیست. در طول زمانی که کاربر از یک وب سایت و صفحات مختلف آن بازدید می کند، کاربر ممکن است چندین تعامل مختلف با آن وب سایت داشته باشد. در این حالت، گوگل به جای در نظر گرفتن زمان های فردی بین تعامل و پاسخ صفحه، مقدار INP را بر اساس طولانی ترین زمان تعامل در صفحه محاسبه می کند.

طبق آنچه گوگل اعلام کرده است، مقدار INP زیر 200 میلی ثانیه خوب، بین 200 تا 500 میلی ثانیه نیاز به اصلاح دارد و بیش از 500 میلی ثانیه بد در نظر گرفته می شود.

تأثیر INP بر وب اصلی حیاتی است

قبل از اینکه در مورد تاثیر INP بر Core web vital صحبت کنیم، بهتر است نگاهی اجمالی به Core web vital و عوامل موثر بر آن داشته باشیم.

Core Web Vitals مجموعه‌ای از عواملی است که گوگل آن‌ها را برای تجربه کاربر از یک صفحه مشخص می‌داند. به عبارت دیگر از این معیارها برای سنجش کیفیت تجربه کاربری وب سایت استفاده می شود. قبل از معرفی INP، این معیارها عبارت بودند از:

  • بزرگترین رنگ محتوا (LCP): مدت زمانی که طول می کشد تا بزرگترین عنصر محتوای صفحه به کاربر نمایش داده شود.
  • تاخیر ورود اول (FID): اندازه گیری اولین تعامل و پاسخگویی یک صفحه وب با کاربر.
  • تغییر چیدمان تجمعی (CLS): اندازه گیری ثبات بصری یا پایداری عناصر بصری.

ممکن است به نظر برسد که FID بسیار شبیه به INP است. تفاوت این دو چیست؟ چرا گوگل تصمیم گرفت INP را با FID جایگزین کند؟

مقایسه INP و FID

INP طولانی ترین تعامل را در یک سری از تعاملات اندازه گیری می کند، در حالی که FID اولین تعامل کاربر با وب سایت را در نظر می گیرد.

همانطور که قبلا ذکر شد، INP بر اساس تعاملات متعدد کاربر در طول زمان بر روی صفحه نمایش اندازه گیری می شود. در حالی که FID تنها تاخیر اولین تعامل کاربر با وب سایت و پاسخ مرورگر را اندازه گیری می کند.

علاوه بر مورد قبلی، INP زمانی را نیز در نظر می گیرد که قطعه کد تعاملی پس از بارگذاری اولیه صفحه اجرا می شود، که FID آن را در نظر نمی گیرد. به عنوان مثال، فرض کنید وب سایتی دارید که دارای فرم ثبت نام است. هنگامی که کاربران به یک وب سایت می روند، ابتدا صفحه بارگذاری می شود و سپس اسکریپت های تعاملی بارگذاری می شوند که می توانند عملیات مختلفی مانند اعتبار سنجی فرم یا اعتبار سنجی ورودی را انجام دهند.

INP مدت زمان بارگذاری این اسکریپت های تعاملی را پس از بارگیری اولیه صفحه در نظر می گیرد. اما FID این جنبه را در نظر نمی گیرد و تنها به تاخیر در اولین تعامل کاربر با وب سایت و پاسخ مرورگر می پردازد.

در نتیجه، INP ارزیابی جامع تری از تعامل کاربر با وب سایت ارائه می دهد و تجربه واقعی کاربر را بهتر منعکس می کند.

بیایید این تفاوت را با یک مثال بررسی کنیم:

  • <شروع تعامل کاربر>
  • کاربر صفحه ای را از وب سایت باز می کند – صفحه به سرعت بارگیری می شود.
  • برای مشاهده عکس ها روی چرخ فلک تصویر کلیک کنید – تصاویر به راحتی با هر کلیک بارگیری می شوند.
  • صفحه را اسکرول می کند – بدون تاخیر.
  • به یک فرم می آید – می خواهد آن را پر کند.
  • او روی فیلدهای فرم کلیک می کند و شروع به پر کردن آنها می کند – اما نیم ثانیه طول می کشد تا همه چیزهایی که وارد کرده است در فرم ظاهر شوند.
  • در حال ارسال فرم.
  • <پایان تعامل کاربر>

حال بیایید وضعیت FID و NIP را بررسی کنیم. در این مثال، وضعیت FID بسیار مطلوب است. چرا؟ زیرا اولین تعامل کاربر با وب سایت یک کلیک بر روی چرخ فلک تصویر بود که بدون مشکل انجام شد. در واقع FID به تاخیری که در ورود فرم رخ داده است توجهی نمی کند.

اما INP در حال بررسی این تاخیر است زیرا بیشترین تاخیر صفحه مربوط به بخش پر کردن فرم است.

با توجه به این مثال می توان چنین نتیجه گرفت:

“اگر رتبه FID یک وب سایت در گذشته از سلامت خوبی برخوردار بوده است، لزوماً به این معنی نیست که رتبه INP آن از سلامت خوبی برخوردار است!”

ابزار اندازه گیری INP وب سایت

ابزارهای مختلفی برای اندازه گیری INP وجود دارد. توسعه دهندگان وب و کارشناسان سئو معمولاً از ابزارهای مبتنی بر مرورگر مانند Lighthouse، Chrome User Experience Report و PageSpeed ​​Insights استفاده می کنند. ابزار جستجوی قدرتمند در کنسول گوگل نیز اطلاعات INP را در قسمت Basic Web Metrics نمایش می دهد.

چه عواملی بر ارزش INP تأثیر می گذارد؟

هنگامی که یک کاربر با یک صفحه وب ارتباط برقرار می کند، یک سری اتفاقات در پشت صحنه رخ می دهد. مرورگر باید این تعامل را پردازش کند، کد جاوا اسکریپت مربوطه را اجرا کند و سپس تغییرات بصری را در صفحه نمایش دهد. INP بر کل این فرآیند تمرکز دارد. در نتیجه کدهای جاوا اسکریپت و CSS بر مقدار INP تأثیر می گذارند.

علل رایج خطای INP و نحوه رفع آن

با اضافه شدن معیار INP در Core web vital، متخصصان سئو باید بتوانند وب سایت را بر اساس این معیار بهینه کنند و در صورت بروز خطا یا افزایش زمان INP، آن را بهینه کنند. دلایل اصلی که چرا عدد INP از 200 میلی ثانیه بیشتر می شود عبارتند از:

کارهای طولانی

وظیفه اشاره به کاری است که مرورگر در پشت صحنه برای نمایش یک صفحه انجام می دهد. این وظایف شامل رندر کردن، تجزیه HTML، اجرای کد جاوا اسکریپت و هر چیز دیگری است که ممکن است بر روی آن کنترل داشته باشید یا نداشته باشید.

این در حالی است که ممکن است ده ها شغل مختلف در صف اجرا قرار گیرند، در حالی که پردازش همه این مشاغل به صورت همزمان امکان پذیر نیست.

اما این تنها بخشی از مشکل است.

بخش دیگری از مشکل این است که اگر یک کار بیش از 50 میلی ثانیه طول بکشد، یک کار طولانی در نظر گرفته می شود. و با توجه به اینکه مرورگر می‌تواند تنها یک کار را در یک زمان پردازش کند، هر چه این کار طولانی‌تر باشد، مرورگر به زمان بیشتری برای پردازش آن نیاز دارد.

در نتیجه، اگر کاربر سعی کند در حالی که یک کار طولانی در حال اجرا است با صفحه تعامل داشته باشد، مرورگر با تاخیر به درخواست کاربر پاسخ می دهد.

و این یعنی INP ضعیف.

اندازه DOM

DOM (مدل شیء سند) بخشی جدایی ناپذیر از وب سایت است. DOM یک نمایش درختی از یک سند HTML است. هر شاخه در درخت به یک گره ختم می شود و هر گره حاوی اشیاء است. گره ها بخش های مختلف سند را نشان می دهند، مانند عناصر، رشته های متنی یا توضیحات.

اندازه DOM بزرگ می تواند مشکل ساز باشد و بر عملکرد مرورگر تأثیر بگذارد. مطابق با فانوس دریاییاگر تعداد گره های DOM در صفحه بیش از 1400 گره باشد، بزرگ است.

هرچه DOM صفحه بزرگتر باشد، مرورگر به منابع بیشتری برای رندر صفحه و انجام به روز رسانی های لازم نیاز دارد.

بنابراین، برای بهبود INP، مطمئن شوید که DOM فقط شامل عناصر اساسی است.

رندر HTML سمت کلاینت

هنگامی که کاربر یک صفحه وب را بارگذاری می کند، دو روش مختلف برای نمایش محتوا وجود دارد.

  • رندر سمت سرور:

در این روش سرور (که میزبان وب سایت است) تمام محتوای HTML را به مرورگر کاربر ارسال می کند. در این حالت مرورگر فقط باید این اطلاعات را نمایش دهد.

  • رندر سمت مشتری:

در این روش، مرورگر یک نسخه اولیه HTML را از سرور دریافت می کند، سپس با استفاده از کد جاوا اسکریپت، محتوای بیشتری را برای نمایش صفحه کامل به آن اضافه می کند.

تفاوت اصلی این دو روش در این است که با روش رندر سمت کاربر، مرورگر باید منتظر اجرای کد جاوا اسکریپت برای بارگذاری محتوای اضافی باشد. این کار به زمان بیشتری نیاز دارد، به خصوص اگر محتوای سایت بسیار بزرگ و پیچیده باشد. این تاخیر تاثیر منفی بر INP دارد.

آخرین کلمه

INP چیزی بیش از یک فاکتور فنی سئو است. همانطور که می دانید، آنچه در سال های اخیر برای گوگل بسیار ارزشمند بوده، تجربه کاربری است و به نظر می رسد در آینده نیز به همین شکل باشد. INP به طور مستقیم توجه وب سایت را به مخاطبان و تجربه کاربر نشان می دهد.

اکنون INP رسما به یکی از اصلی ترین عوامل حیاتی در وب تبدیل شده است که بر رتبه وب سایت ها در نتایج جستجو تأثیر می گذارد.

وب سایتی که INP آن در وضعیت مطلوبی قرار دارد، نرخ تعامل بالاتری دارد. این بدان معناست که کاربران از تعامل با وب سایت لذت می برند. و چه چیزی بهتر از این؟

پست INP، آخرین معیار سئوی وب سایت گوگل اولین بار در آکادمی آمانج پدیدار شد.