VUI، رابط کاربری صوتی


سرگرمی یا رابط کاربری صوتی یا رابط صوتیبه عنوان یکی از گرایش های طراحی رابط کاربری شناخته می شود. ممکن است به نظر برسد که رابط کاربری صوتی مانند دستیارهای صوتی مانند الکسا یا سیری است. اگرچه دستیارهای صوتی بخشی از رابط کاربری صوتی هستند، اما VUI در واقع چیزی خارج از آنهاست.

VUI یکی از پیچیده ترین عناصر در تجربه کاربری است. در این مقاله با VUI یا Voice User Interface، ویژگی های آن و دلیل محبوبیت آن بیشتر آشنا می شویم.


بیشتر بخوانید: “10 روند طراحی رابط کاربری در سال 2024


VUI (واسط کاربری صوتی) چیست؟

رابط کاربری صوتی یا VUI ابزاری است که به کاربران امکان می دهد با صحبت کردن و ارسال دستورات به صورت صوتی با دستگاه ها یا سیستم ها تعامل داشته باشند. این رابط کاربری از تکنولوژی استفاده می کند تشخیص صداگفتار کاربر را می شناسد و به درخواست ها و دستورات او پاسخ می دهد.

فناوری VUI در ابتدا به عنوان پاسخ صوتی تعاملی یا IVR شناخته می شد که در دهه 1980 و 1990 توسعه یافت. این فناوری به عنوان یک ابزار ارتباطی در صنعت خدمات مشتری با شناسایی سوالات رایج مشتریان و هدایت آنها به پاسخ های ضبط شده یا منوهای خاص استفاده می شود.

اما امروزه که به عنوان “دوره دوم” فناوری VUI شناخته می شود، این فناوری تشخیص گفتار را با پردازش زبان طبیعی (NLP) و هوش مصنوعیبه روشی پیشرفته تر و هوشمندتر کار می کند. از زمان این پیشرفت‌ها، برنامه‌های رابط کاربری صوتی نیز گسترش یافته‌اند، از جمله خدمات خرید آنلاین، جستجوی وب، کنترل دستگاه‌های خانه هوشمند و دسترسی به اطلاعات به‌روز و مفید مانند وضعیت آب و هوا و ترافیک در زمان واقعی.

چرا VUI تبدیل به یک روند شده است؟

یکی از دلایل اصلی محبوبیت VUI استفاده گسترده از آن در دستگاه های هوشمند و دستیارهای شخصی است. به عنوان مثال، دستیارهای صوتی محبوبی مانند الکسای آمازون و سیری اپل به کاربر این امکان را می دهند که با یک کلمه یا جمله ساده دستورات مختلفی را به دستگاه بدهد. این دستیارها آماده پاسخگویی به سوالات کاربران، جستجوی اطلاعات مورد نیاز، ضبط یادداشت های آنها و حتی پخش موسیقی مورد علاقه آنها هستند.

کاربرپسند بودن همیشه یکی از مهم ترین عوامل در فناوری بوده است و VUI با آسان تر کردن تعامل با دستگاه ها، آن را برای کاربران جذاب تر کرده است.

طبق آمار تا سال 2022، تقریباً 50 درصد از جمعیت ایالات متحده به طور روزانه از ویژگی های جستجوی صوتی استفاده خواهند کرد.
16 درصد از این کاربران از جستجوی صوتی برای یافتن مکان‌های نزدیک به یک موقعیت جغرافیایی (مانند «رستوران‌های نزدیک من» یا «فروشگاه‌های نزدیک من») استفاده کردند. وب سایت هایی که برای جستجوی صوتی بهینه شده اند و همچنین دارای رابط کاربری صوتی (VUI) هستند در صفحه نتایج جستجوی گوگل رتبه بالاتری خواهند داشت.
پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار VUI تا سال 2029 به حدود 50 میلیارد دلار برسد. در نتیجه، وب‌سایت‌هایی که طراحی VUI را در استراتژی طراحی وب‌سایت خود وارد می‌کنند، از این صنعت رو به رشد سود خواهند برد.


بیشتر بخوانید: “جستجوی صوتی


ویژگی های VUI

1. سرعت

گفتن یک جمله سریعتر از نوشتن آن است. وقتی دستور یا سوالی را بیان می کنید، بدون نیاز به حرکت دادن انگشتان روی صفحه کلید یا دستگاه، این فرآیند بسیار سریعتر است.

2. سهولت استفاده

با VUI، کاربران نیازی به جستجو در منوها و تنظیمات ندارند. در عوض، آن‌ها می‌توانند تنها با گفتن دستورات خود با صدای بلند به آنچه نیاز دارند، برسند. علاوه بر این، VUI معمولاً با نام‌ها و مترادف‌های مختلف پیکربندی می‌شود و به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به آشنایی کامل با ویژگی‌های محصول دیجیتال، از آن استفاده کنند.

3. طراحی مقرون به صرفه

طراحی مقرون به صرفه این یک رویکرد طراحی است که هدف آن ایجاد محصولات و خدمات قابل دسترسی برای همه افراد، از جمله افراد دارای معلولیت یا محدودیت است. استفاده از رابط های کاربر صوتی (VUI) به افراد کم بینا امکان می دهد تا به راحتی با دستگاه ها و برنامه ها تعامل داشته باشند.

همچنین در برخی شرایط خاص، مثلا در حین رانندگی، VUI به کمک کاربران می آید.

طراحی قابل دسترس نه تنها به بهبود تجربه کاربری افراد کمک می کند، بلکه به عنوان یک مزیت رقابتی جدی و مهم برای کسب و کارها تلقی می شود، زیرا محصولات و خدماتی که برای همه افراد قابل دسترسی هستند برای مشتریان جذابیت بیشتری دارند.

4. ایجاد حس همدلی

استفاده از رابط کاربری صوتی (VUI) تعامل نزدیک تری با کاربر ایجاد می کند. هنگامی که کاربر با دستگاه صحبت می کند، این احساس شبیه به تعامل انسانی است که تجربه کاربر را افزایش می دهد.


بیشتر بخوانید: “نقشه همدلی یک نقشه گنج است


اصول طراحی VUI

اشتباه رایجی که طراحان رابط کاربری مرتکب می شوند این است که فکر می کنند رابط کاربری صوتی (VUI) همان رابط کاربری گرافیکی (GUI) است که عنصر “صدا” به آن اضافه شده است.
طراحی رابط کاربری صوتی به معنای طراحی نسخه صوتی رابط کاربری گرافیکی نیست. بلکه تخصصی است که اصول و فنون خاص خود را دارد.

در نظر گرفتن عامل “زمان” در طراحی

در رابط کاربری گرافیکی، کاربران به راحتی می توانند قسمت های مختلف صفحه را رد کنند و بر روی قسمت هایی از صفحه که بیشتر برایشان جالب است تمرکز کنند. اما در VUI، اطلاعات وابسته به زمان است و کاربران مجبور می‌شوند به طور متوالی به محتوا گوش دهند و نمی‌توانند قسمت‌هایی را که نمی‌خواهند بشنوند رد کنند.
در نتیجه، هنگام طراحی VUI برای وب سایت ها، برنامه های کاربردی وب یا برنامه های تلفن همراه باید اصول خاصی رعایت شود. به عنوان مثال، از دستورالعمل های طولانی که کاربر را مجبور به گوش دادن به مدت طولانی می کند، باید اجتناب شود. و در عوض از دستورالعمل های کوتاه و مختصر استفاده شود. همچنین باید این امکان را داشته باشد که کاربر واکنش خود را نسبت به سخنرانی VUI بیان کند یا در صورت لزوم مکث هایی برای فکر کردن و پاسخ دادن داشته باشد.

استفاده از Earcons

گوش دادن آیکون مانند آیکون های گرافیکی آنها در یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) کار می کنند، اما از صدا برای انتقال اطلاعات به جای تصاویر استفاده می کنند.
استفاده از Earcons به کاربران اطمینان می دهد که VUI در حال انجام یک عمل خاص است و آنها را از فعالیت هایی که در وب سایت انجام می شود مطلع می کند.
به عنوان مثال، یک صدای کلیک می تواند نشان دهد که ربات صوتی در حال انجام یک کار خاص است.

طراحی محاوره ای

موفقیت VUI بر اساس طراحی مکالمه است. هنگام طراحی رابط کاربری صوتی، طراح باید اطمینان حاصل کند که واکنش ها و پاسخ های سیستم به کاربر، یک تجربه مکالمه خوب و طبیعی را برای کاربران ایجاد می کند.
برای دستیابی به این هدف باید به اصول اولیه طراحی دیالوگ محور توجه ویژه داشت. این اصول عبارتند از:

  • طراحی برای زبان انسان: این به معنای استفاده از اصطلاحات و عبارات طبیعی و آشنا برای کاربران است. محتوا و پیام هایی که ارسال می شود باید طبیعی باشد و یک مکالمه صمیمی و دوستانه با کاربران ایجاد کند.
  • راحتی در استفاده: این بدان معناست که کاربران باید بتوانند به راحتی و بدون نیاز به آموزش طولانی و پیچیده با سیستم تعامل داشته باشند.
  • توجه به نظرات کاربران: هنگام طراحی این سیستم ها، نظرات و بازخورد کاربران بسیار مهم است و می تواند در بهبود تجربه کاربری موثر باشد.

آخرین کلمه

طراحی رابط کاربری صوتی (VUI) به عنوان یکی از روندهای محبوب طراحی رابط کاربری در سال 2024، تأثیر زیادی در بهبود تجربه کاربر دارد. VUI به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از صدا و گفتار بدون استفاده از ابزارهایی مانند صفحه کلید یا ماوس با وب سایت ها و برنامه ها تعامل داشته باشند. در نتیجه اکنون زمان آن فرا رسیده است که طراحان رابط کاربری توجه ویژه ای به طراحی رابط کاربری صوتی داشته باشند.


در حین آموزش طراحی UIتمامی تکنیک های طراحی رابط کاربری و اصول تفکر طراحی رابط کاربری آموزش داده می شود.


پست VUI، رابط کاربری ساخته شده از صدا اولین بار در مرکز آموزش برنامه نویسی، دیجیتال مارکتینگ و طراحی آمانج پدیدار شد.