فعل کامل چیست؟ – به زبان ساده همراه با مثال و تمرین


اکثر افعال فارسی مانند فعل «رفتن» معنای کامل دارند و نشان دهنده انجام کار خاصی هستند، بنابراین بیشتر افعال کامل یا عینی هستند. بر خلاف فعل کامل، افعالی مانند «ایستادن»، «بودن»، «بودن» و «بودن» وجود دارند که معنای کاملی ندارند و دلالت بر انجام کار خاصی ندارند، بلکه فقط چیزی را نسبت می دهند. به شخص یا شیء دیگری این نوع افعال را افعال نسبی، افعال مستند یا افعال مشترک می نامیم. در این مقاله از مجله فرادرس با مثال های مختلف می آموزیم که فعل کامل چیست و چه تفاوتی با افعال نسبی دارد. در پایان می توانید با پاسخ دادن به سوالات چهارگزینه ای که ارائه کرده ایم میزان یادگیری خود را بسنجید.

فعل کامل چیست؟

فعل کامل یا خاص، مانند «گفتن»، فعلى است که بر انجام کار معینى دلالت مى کند و بر خلاف این نوع فعل، افعال انتسابی یا نسبی وجود دارد که فقط یک صفت را به شخص یا چیزى نسبت مى دهند. خود کامل نیستند قبل از اینکه نگاه دقیق تری به افعال کامل و نسبی بیاندازیم، پیشنهاد می کنیم با انواع افعال فارسی آشنا شوید و با استفاده از فیلم آموزشی رایگان افعال فارسی به راحتی آنها را بیاموزید.

فیلم آموزش افعال فارسی – به زبان ساده (رایگان) در برنامه فوق برنامه

کلیک

در زیر جملاتی را که دارای افعال کامل هستند با جملاتی که دارای افعال نسبی هستند مقایسه می کنیم.

نمونه هایی از افعال کامل و افعال اثباتی

در جدول زیر افعال سند را با افعال کامل مقایسه می کنیم. همانطور که مشاهده می کنید افعال کامل معنای کاملی دارند و انجام کار خاصی را نشان می دهند. یعنی در مثال های فعل کامل در جدول زیر به ترتیب مفاهیم «رفتن»، «داشتن»، «انجام» و «دیدن» را می فهمیم، اما در مثال ها فعل نسبی، خود افعال معنای کاملی ندارند و فقط برای نسبت دادن یک صفت به کسی یا چیزی استفاده می شوند. در واقع آنها وسیله ای برای انتقال یک صفت یا حالت هستند، نه بیشتر.

عمل کامل فعل مستند
سیاوش به دل آتش رفت. سیاوش مرد جنگ خوب.
سارا به من سردرد بده ایناهاش. سردرد سارا بهتر است این اتفاق نیفتاد.
ما در حال سفر به شیراز هستیم ما انجام دادیم. هوای شیراز بسیار سرد است بود.
دوستان مادرم او می بیند. امیدوارم دوستان مادرم خوب باشند بودن.

نکته: توجه داشته باشید که مانند مثال “not” در جدول بالا، می توانیم از تمام افعال یا اسناد نسبی در حالت منفی نیز استفاده کنیم.

آموزش فعل کامل در فارسی پایه هفتم

طبقه بندی افعال به فعل کامل و نسبی تنها یکی از دسته های افعال فارسی است و افعال به انواعی چون معلوم و مجهول، امری و متعدی، بسیط و مرکب و بسیاری انواع دیگر تقسیم می شوند که هر کدام قواعد خاص خود را دارند. و اصول برای یادگیری صحیح و کامل این افعال و وابسته های آنها باید از آموزش های مناسب استفاده کنیم تا نه تنها ساده، بلکه دقیق و کامل باشند. به همین منظور در این قسمت چندین ویدیو و مجموعه ای از فیلم های آموزشی فوق برنامه قرار داده ایم تا با استفاده از آنها به یادگیری کاربردی و آسان در موضوعات مختلف ادبیات فارسی برسید.

برای مشاهده مجموعه فیلم های آموزش ادبیات فارسی و درس نویسندگی دبیرستان فرادرس روی عکس کلیک کنید.
  • فیلم آموزش رایگان فعل فارسی فرادرز
  • فیلم آموزشی ادبیات فارسی کلاس هفتم فردس
  • فیلم آموزش رایگان شی غیرفعال فراسیان فراس
  • فیلم آموزشی ادبیات فارسی کلاس هشتم فردارس
  • فیلم آموزشی ادبیات فارسی کلاس نهم فرداس
  • فیلم آموزش نگارش فردارس کلاس هفتم

همچنین برای یادگیری کامل دروس مختلف ادبیات فارسی در مقطع متوسطه می توانید از مجموعه مطالعاتی زیر استفاده کنید:

  • مجموعه فیلم های آموزش ادبیات فارسی و نویسندگی در دوره دبیرستان

نگاهی به تفاوت بین فعل کامل و فعل نسبی

در قسمت های قبل به تفاوت افعال کامل و نسبی پی بردیم، اما در این قسمت به مقایسه و بررسی این افعال در جملات مثالی می پردازیم تا تفاوت آنها را کاملاً درک کنیم. اما قبل از آن تماشای فیلم درس ادبیات فارسی کلاس هفتم فرداس را به شما پیشنهاد می کنیم که لینک آن در کادر زیر آمده است.

فیلم مطالعاتی ادبیات فارسی کلاس هفتم فرادرس

کلیک

بیایید نمونه های زیر را با هم ببینیم.

مثال 1

در جملات جدول زیر، فعل «پوشاندن» معنای کامل دارد و به معنای انجام کار خاصی است، اما در جمله سمت چپ، فعل «نبود» را برای نسبت دادن صفت «پش‌دار بودن» قرار داده‌ایم. به “لباس کودک” و خود این فعل به معنای انجام کار خاصی نیست.

عمل کامل فعل ربطی
یک مادر، لباس بچه اش تحت پوشش. لباس بچه پشمی نبود.

مثال 2

در جمله سمت راست جدول زیر، فعل مختلط «define» نشان دهنده انجام کاری خاص است، اما در جمله سمت چپ، فعل «isn't» به معنای انجام هیچ کاری نیست و فقط ویژگی های «isn't a mess» را نشان می دهد. ” در خانه.

عمل کامل فعل ربطی
داستان سفر مادرم شرح دادم. خانه به هم ریخته است نیست.

مثال 3

فعل کامل در جدول زیر، یعنی فعل «رفتن» به معنای کامل مصدر «رفتن» است که یک چیز خاص است، اما فعل سند در این جدول معنای کامل و خاصی ندارد و فقط صفت «سریع» را به ذات اختصاص می دهد. جمله (دوم شخص، جمع).

عمل کامل فعل ربطی
شاید به خانه مادربزرگ بیا بریم. به سرعت خواهد بود.

با مطالعه مقاله زیر از مجله فرادرس می توانید با تمام دسته بندی افعال و انواع افعال فارسی آشنا شوید.

نمونه سوال فعل نسبی

اکنون که فهمیدیم فعل کامل چیست و چه تفاوتی با فعل اسنادی دارد، می توانید با پاسخ دادن به سوالات چهارگزینه ای زیر میزان یادگیری خود را بسنجید. برای این کار ابتدا بر روی گزینه صحیح کلیک کرده و سپس با کلیک بر روی گزینه “مشاهده پاسخ” گزینه صحیح را مشاهده کنید. در عین حال به ازای هر پاسخ صحیح یک امتیاز در نظر گرفته ایم و در نهایت پس از پاسخ به تمامی سوالات می توانید با کلیک بر روی گزینه “دریافت پاسخ آزمون” امتیاز کسب شده را مشاهده کنید.

نتیجه

در این مقاله از مجله فرادرس آموختیم که فعل کامل چیست و به چه افعالی کامل می گوییم، تفاوت این فعل با افعال ناقص چیست و چه چیزی باعث می شود این نوع فعل نسبت به افعال ناقص کامل شود. در پایان سوالات چهارگزینه ای را قرار داده ایم تا بتوانید سطح یادگیری خود را بررسی کنید.

املای حجم فعل چگونه است؟ – به زبان ساده همراه با مثال و تمرین اولین بار در مجله فرادرس. به نظر می رسد.