شرایط پرورش قرقاول و شرح وسایل لازم


نگهداری قرقاول نیاز به مراقبت دقیق دارد. برای آشنایی با این جزئیات و 6 مورد از مهم ترین نکات مراقبتی، ادامه مطلب را بخوانید.

قرقاول پرنده ای زیباست که به دلایل مختلفی از آن نگهداری می شود. پرورش و پرورش این پرنده شرایط و امکانات خاصی را می طلبد که در ادامه متن به آن می پردازیم. همانطور که می دانید جوجه ها معمولا حساس تر از پرندگان بالغ هستند. بنابراین نگهداری آنها کمی دشوارتر به نظر می رسد. در این متن به تمامی شرایط و امکاناتی که برای پرورش و پرورش قرقاول لازم است می پردازیم.

برای بررسی اهداف پرورش قرقاول اینجا را کلیک کنید.

قرقاول مرغ

شرایط اتاق برای رشد جوجه قرقاول

جوجه قرقاول تازه متولد شده بدن بسیار حساسی دارد و برای زنده ماندن این پرنده باید مراقبت های ویژه ای صورت گیرد. اولین و مهمترین قدم تهیه غذای مناسب است. فضای اتاق رشد باید کاملاً تمیز و عاری از عوامل بیماری زا باشد. برای این کار بهتر است آنها را ضدعفونی کنید.

داشتن فضای کافی یکی دیگر از شرایط مهم است. به طور متوسط، هر جوجه قرقاول تازه متولد شده به 0.5 فوت مربع فضا نیاز دارد. بهتر است به فکر فضای بیشتری باشید تا مشکلی با افزایش سن و سایز پیش نیاید. برای پوشاندن کف سالن از کاغذ، مقوا یا سایر وسایل نامناسب استفاده نکنید. بهتر است کف سالن به طور کامل با خاک اره پوشانده شود. خاک اره برجستگی هایی ایجاد می کند که برای جوجه ها مناسب است. قرقاول ها توانایی کمی برای ایستادن روی سطوح صاف دارند.

سالن پرورش قرقاول

استفاده از خاک اره برای کف سالن

بهتر است در اتاق پرورش پوشیده شود. کف سالن بتنی پوشیده شده با تراش بهترین گزینه برای نگهداری است. در غیر این صورت می توانید از کف چوبی سالن نیز استفاده کنید. در این مورد، کیفیت چوب استفاده شده بسیار مهم است. علاوه بر این فاصله زمانی نظافت کف سالن نیز بسیار مهم است.

کف اتاق قرقاول را با خاک اره بپوشانید.

نظافت و ضدعفونی سالن نگهداری

اگر قبلاً در اتاقی که قصد دارید قرقاول پرورش دهید جوجه ها یا پرندگان دیگری نگهداری می شوند، باید قبل از استفاده کاملاً تمیز و ضدعفونی شوند. سپس لازم است بعد از هر دوره پرورش سالن را تمیز و ضدعفونی کرد. توجه داشته باشید که چند روز قبل از آوردن جوجه ها به خانه، اجازه دهید زمین کاملا خشک شود و دمای مناسب ایجاد شود.

اگر بستر مرطوب باشد یا رطوبت کمی داشته باشد، خاک برای ظهور بسیاری از بیماری ها مساعد می شود. بیماری هایی مانند کوکسیدیوز به دلیل وجود رطوبت عود می کنند که روش های درمانی پیچیده و دشواری دارند.

به طور کلی برای هر 200 تا 250 جوجه نیاز به یک مادر مصنوعی دارید. با توجه به اینکه تخم های قرقاول بارور شده در اواخر بهار و اوایل تابستان در دسترس هستند، نیازی به منبع حرارتی خاصی برای سالن نیست. در این فصول به دلیل گرمی هوا نیازی به منبع خارجی نیست.

قرقاول مرغ

روشنایی با لامپ های مادون قرمز

برای تامین نور لازم در اتاق پرورش معمولا از لامپ های مادون قرمز که دارای اشعه نور قرمز هستند استفاده می کنند. استفاده از نور سفید برای سالن مناسب نیست. چنانکه در اثر استفاده از آن مشکلاتی مانند آدم خواری، آدم خواری و… به وجود می آید. به همین دلیل توصیه می شود از نور سفید استفاده نکنید.

محل قرارگیری فیدر در سالن نیز بسیار مهم است. فیدرها باید در مکان هایی قرار گیرند که نور مادون قرمز مستقیماً به آنها نتابد. زیرا باعث فساد و از بین رفتن ویتامین های موجود در دانه می شود. تاثیر این نور به ویژه بر روی ریبوفلاوین است که منجر به از بین رفتن کامل آن خواهد شد.

استفاده از لامپ مادون قرمز برای پرورش قرقاول بسیار مناسب است.

دمای مناسب برای پرورش

دمای ایده آل برای مادر مصنوعی در هفته اول 100 درجه فارنهایت (معادل 37.7 درجه سانتیگراد) است. حداقل 24 ساعت قبل از آوردن مرغ به داخل خانه دمای مورد نیاز را تنظیم کنید تا وقتی جوجه ها وارد شدند دما به همان اندازه باشد و شرایط مهیا باشد.

در طول روز اول و دوم پس از ورود خود، به طور مداوم بر شرایط سالن نظارت کنید. یکی از مواردی که در بالا باید بررسی شود لامپ های مادون قرمز است که باید از کارکرد آن ها مطمئن شوید. برای ایجاد دمای مناسب، یک هفته پس از آوردن جوجه ها به خانه، به تدریج دما را کاهش دهید. کاهش دما در این لحظه 5 درجه است. سپس دما به آرامی کاهش می یابد تا در نهایت به 85 درجه فارنهایت (معادل 29.4 درجه سانتیگراد) برسد.

پس از گذشت 4 هفته از استقرار قرقاول ها در سالن، می توانید منابع گرمایشی را کاهش دهید. اما پیشنهاد می کنیم همیشه به منبع گرما دسترسی داشته باشید. تا در صورت بروز ناگهانی مشکل و یا مواجه شدن با قرقاول های لرزان بتوانید از گرمای لازم استفاده کنید. بهترین دما برای تخم گذاری قرقاول ها بین 70 تا 80 درجه فارنهایت (معادل 21 تا 26.5 درجه سانتیگراد) است.

دما عامل بسیار مهمی در پرورش جوجه قرقاول است

تحویل خوراک جوجه قرقاول

استفاده از خوراک کافی و مناسب که نیازهای تغذیه ای قرقاول ها را به طور کامل تامین کند از دیگر مواردی است که در پرورش قرقاول باید به آن توجه کرد. برای پوشاندن کف سالن بهتر است از خاک اره استفاده شود. در ادامه به موارد دیگر اشاره خواهد شد. باید به آن توجه کافی داشته باشید. برای ایجاد رشد سریع، تشکیل بدن و استحکام و همچنین پر کردن جوجه ها، خوراک اصلی باید حاوی 28 تا 30 درصد پروتئین خالص باشد.

در ابتدا غذاهایی که به صورت رب بوده و به راحتی مصرف می شوند ترجیح داده می شوند. توجه داشته باشید که جوجه های تازه متولد شده تا 3 هفتگی نمی توانند از غذای پلت استفاده کنند. یکی از مواردی که در پیشگیری از کوکسیدیوز بسیار مهم است، در دسترس بودن کوکسیدیواستات است که برای پیشگیری از این بیماری سخت و دردناک باید در خوراک قرقاول وجود داشته باشد.

آب که به عنوان عنصر حیات شناخته می شود یکی از مهم ترین و اساسی ترین نیازهای موجودات زنده از جمله قرقاول است. در استفاده از آب همیشه باید به تمیزی و خنکی آن توجه کرد. برای جلوگیری از خیس شدن قرقاول ها و ورود آنها به آب آشامیدنی می توانید از سنگ های مرمر استفاده کنید. توجه داشته باشید که محل نصب آبخوری ها باید در فاصله ای از مادر مصنوعی باشد. به طور کلی، یک قرقاول در حال رشد باید بین ۲ تا ۵ گالن آب مصرف کند. پس از دو هفته اول میزان مصرف آب نیز کاهش می یابد.

جوجه های قرقاول باید از خوراکی با پروتئین بالا تغذیه شوند.

شرایط و تجهیزات مورد نیاز پرورش جوجه قرقاول برای اولین بار در PetZip نوشته شود. به نظر می رسد.